Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,992   Posts: 1,524,233   Online: 1100

Results 1 to 6 of 6

Thread: Fortepan 400

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Fortepan 400

Op mijn dozen Fortepan vlakfilm staat op het etiket (onder Professional extra) de vermelding Tropical. Heeft iemand een idee wat dit inhoudt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Op mijn dozen Fortepan vlakfilm staat op het etiket (onder Professional extra) de vermelding Tropical. Heeft iemand een idee wat dit inhoudt?
    Ik denk dat je er heet bij moet worden. Maar ze zetten op veel spul tropical, ook op de papieren. Dus, wordt er niet al te heet van. Het is net zo iets als 'professional'. Dat wordt ook overal op gezet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb nog een stapel foto bladen van 1930 - 1936 Daarin staat het een en ander vermeld over de moeilijkheden van 't fotograferen in nederlands indie. Onder andere dat gelatine nogal snel kan worden aangetast. Het toevoegen van biocide aan de emulsie was daarom noodzakelijk. Misschien slaat daar de aanduiding Tropical op.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Door de warme-omstandigheden loop je het gevaar van een hogere sluiering en het opzwellen of eventueel nog erger het smelten van de gelatine.
    In de tropen kun je soms niet anders dan dat je op hogere temperaturen (>24°C) moet ontwikkelen.
    Hoe sneller de filmspeed hoe hoger het risico van fog en opzwellen. In de tropen gebruiken ze dan ook ontwikkelaars die deze zwelling onderdrukken. Daarnaast worden er ook antifoggants toegevoegd.
    Dus je kunt de film nog even laten liggen en wachten tot de klimaatverandering in het noordelijke halfrond zijn gerealiseerd. Pas dan komen ze optimaal tot hun recht...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Aan de tropen en aan ontwikkelen boven de 24 graden had ik nog niet gedacht. Ik neem aan dat dit niet veel meer gebeurt, maar ik ken de markt niet van vlakfilm in die warme streken. Daar waar vlakfilm verkocht wordt, zullen ze toch tegenwoordig de temperatuur kunnen beheersen? Ik kan me niet indenken dat er allerlei fungiciden worden toegevoegd aan een emulsie. De winnaar met het juiste antwoord is dus hoogstwaarschijnlijk Jed.
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dus je kunt de film nog even laten liggen en wachten tot de klimaatverandering in het noordelijke halfrond zijn gerealiseerd. Pas dan komen ze optimaal tot hun recht...
    Dat moet dan gerealiseerd zijn voor half 2009, want dat is de vervaldatum. Hmmm, ik denk toch dat mijn Tropical film zich het beste thuis voelt in de vriezer.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Een paar jaar geleden heb ik FP4+ vlakfilm meegenomen naar Hawaii. Volgens de specificaties van Ilford mocht de temperatuur niet hoger zijn dan 20 C. Ik heb toen contact opgenomen met Ilford, hoe ernstig dit genomen moest worden in de tropen. Hun antwoord was dat het onbelangrijk was. Eigenlijk, zo zeiden zij, is de relatieve vochtigheid veel belangrijker. En in Hawaii is het vochtig! Eenmaal bleven de lamellen van mijn centraal sluiter van het vocht plakken. Dus de sluiter uit elkaar.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin