Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,897   Posts: 1,521,015   Online: 822

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15

Thread: afdruk spoelen

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    spoelen is een diffusie proces. Het verloopt hiervan wordt bepaald door tijd, temperatuur en laagdikte. En als laatste het concentratie verschil. De stroomsnelheid van 't water is geen bepalende factor. Mijn eigen werkwijze is. foto's ruim in water van ±25 graden zorgen dat ze niet tegen elkaar zitten. 10 minuten wachten. foto's uit de bak nemen uit laten druipen/met een "trekker" afnemen. Het water in de bak vernieuwen (weer 25 graden) . Die proces 6 keer herhalen. Bij deze methode weet ik zeker dat er geen 'dode' hoeken zijn, waar 't spoelwater in feite stil staat gedurende de hele spoel periode. Het is duidelijk meer werk, om de 10 minuten actie, maar is een veel zekere manier. Daarnaar gebruik je 't spoelwater optimaal.
    Ik heb ook zo een tijdje gewerkt, naar alle tevredenheid.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    spoelen is een diffusie proces. Het verloopt hiervan wordt bepaald door tijd, temperatuur en laagdikte. En als laatste het concentratie verschil. De stroomsnelheid van 't water is geen bepalende factor. Mijn eigen werkwijze is. foto's ruim in water van ±25 graden zorgen dat ze niet tegen elkaar zitten. 10 minuten wachten. foto's uit de bak nemen uit laten druipen/met een "trekker" afnemen. Het water in de bak vernieuwen (weer 25 graden) . Die proces 6 keer herhalen. Bij deze methode weet ik zeker dat er geen 'dode' hoeken zijn, waar 't spoelwater in feite stil staat gedurende de hele spoel periode. Het is duidelijk meer werk, om de 10 minuten actie, maar is een veel zekere manier. Daarnaar gebruik je 't spoelwater optimaal.
    Het spoelen in de fotografie is meer dan een diffusieproces. Om het wat eenvoudig te houden misschien niet geheel correct weergegeven.
    In het fixeer proces heb je 'fixeerresten', die in de emulsie en het papier zitten. De mate waarin deze resten vastzitten hangt van het materiaal en de pH (van de fixeer) af. Zo is de papiervezel van barietpapieren een goed bindmiddel. Verder is komen vast te staan dat de pH belangrijk is (Kodak heeft dit verband o.a. onderzocht). In zure omgeving treedt er een sterke binding op. In alkalische omgeving is de binding veel minder en zullen de fixeerresten er makkelijker uitspoelen in een diffusieproces. Dit is, eenvoudig gezegd, de achtergrond van de alkalische fixeer. Maar het gebruik van een sodabad en dgl. berust hier ook op. Zo gebruikte Agfa in ontwikkelmachines ook al lang licht alkalische fixeren. Dit is begrijpelijk, want dan kun je de prints er in de kortste keren door jagen. Het spoel proces vindt dan in seconden plaats (met PE ).

Jed

Shooter
    Medium Format
    Het ging mij natuurlijk niet om spoelwater uit te sparen.
    het kraan water is echter in mijn garagedoka koud ong 14-16 graden in de winter
    vandaar dat ik naar andere oplossingen zocht
    ik kan nu deze adviezen gaan gebruiken
    En we leren er weer wat van.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Het ging mij natuurlijk niet om spoelwater uit te sparen.
    het kraan water is echter in mijn garagedoka koud ong 14-16 graden in de winter
    vandaar dat ik naar andere oplossingen zocht
    ik kan nu deze adviezen gaan gebruiken
    En we leren er weer wat van.
    Ik zou een 2e huis kopen in florida voor in de winter.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik zou een 2e huis kopen in florida voor in de winter.
    Ruud, voor dat je dat tweede huis in Florida koopt, zou ik even informeren of de water temperatuur daar niet te hoog is.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin