Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,550   Posts: 1,544,882   Online: 932

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Thread: afdruk spoelen

Shooter
    Medium Format

afdruk spoelen

Ik kreeg de tip van een fotograaf om in plaats van de afdruk in stromend water te spoelen , het volgende te doen
    pak een bak met water en voeg daar wat soda aan toe en laat de afdrukken daar enige tijd in staan
    dus niet in stromend water
    het leek me meer een vaatafwas methode maar je weet maar nooit
    iemand hierover iets bekend ?

Ruud.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik kreeg de tip van een fotograaf om in plaats van de afdruk in stromend water te spoelen , het volgende te doen
    pak een bak met water en voeg daar wat soda aan toe en laat de afdrukken daar enige tijd in staan
    dus niet in stromend water
    het leek me meer een vaatafwas methode maar je weet maar nooit
    iemand hierover iets bekend ?

Ruud.
    Ik weet niet wat de reactie is tussen fixeer en soda, maar ik vrees dat je stilstaand spoelwater snel zal verzadigd worden met fixeer en je bijgevolg slecht gespoelde afdrukken hebt.

Niet doen, zou ik zeggen.

Heb je toevallig wat afdrukken van die fotograaf gezien van 20 jaar terug?

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

penny wise, but pound foolish

Soda is Natriumcarbonaat. Het is in oplossing een alkalische stof, wat wil zeggen dat het een hogere zuurgraad (pH) heeft dan water. Een hoge zowel als een lage pH is etsend en zal, afhankelijk van de concentratie, de print aan kunnen tasten. Spoelen met water is echter neutraal. Als laatste stap van een fotografisch proces heeft dit de voorkeur.
    Het doet me denken aan iemand die altijd Dreft gebruikte als wetting agent. Want dat is toch ook zeep? Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet. Aan de ene kant bespaar je centen, terwijl je aan de andere kant euro's weggooit.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Je kent mijn voorkeur misschien nog voor 't gebruik van spullen uit de keukenkast voor 't fotografisch proces, maar deze is zelfs voor mij te zout. Er zit echter wel een kern van waarheid in. Een behandeling met soda 2% maakt dat het papier makkelijker de daar nog in aanwezige fixeer los laat. En hiermee wordt de benodigde spoel tijd verkort maar niet overbodig gemaakt. Het nadeel is echter dat 't ook de structuur van de gelatiene aantast wat ook zo zijn nadelen heeft. Dit geld allemaal voor bariet papier, voor pe liggen de zaken anders omdat de benodigde spoel tijd zo i zo veel korter is.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Je kent mijn voorkeur misschien nog voor 't gebruik van spullen uit de keukenkast voor 't fotografisch proces, maar deze is zelfs voor mij te zout. Er zit echter wel een kern van waarheid in. Een behandeling met soda 2% maakt dat het papier makkelijker de daar nog in aanwezige fixeer los laat. En hiermee wordt de benodigde spoel tijd verkort maar niet overbodig gemaakt. Het nadeel is echter dat 't ook de structuur van de gelatiene aantast wat ook zo zijn nadelen heeft. Dit geld allemaal voor bariet papier, voor pe liggen de zaken anders omdat de benodigde spoel tijd zo i zo veel korter is.
    Soda als 'nabad' is een oude beproefde methode. Gary geeft het al aan De oude voorschriften van Agfa, die ik heb, geven een 1% oplossing soda gedurende 1 minuut aan. Het spoelen kan dan ingekort worden om een zelfde resultaat te halen. De mate waarmee het ingekort kan worden is vast te stellen door te testen op residu fixeer resten.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik zou dan toch eerder een Hypo Clearing Agent aanraden, een wash-aid, wat is de nederlandse benaming, snelspoelmiddel? Dus iets met natriumsulfiet en natriummetabisulfiet.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik zou dan toch eerder een Hypo Clearing Agent aanraden, een wash-aid, wat is de nederlandse benaming, snelspoelmiddel? Dus iets met natriumsulfiet en natriummetabisulfiet.
    Wat het verschil is, zou je moeten uitzoeken. Bij de hypo clearing agent laat je de natrium(meta)bisulfiet vaak weg. Het brengt de pH naar 7, maar beinvloed de glans van het papier (als je dat soort papier hebt). Je vergelijkt natriumsulfiet met natriumcarbonaat. Gewoon testen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Spoelen met water van ca 40ºC verkort de spoeltijd ook. Van één uur met koud water naar 20 - 30 min. op deze temp.
    Nadeel van Hypo is dat het meestal (bij mij dus) een wittig residu achterlaat op de print. Dus dat laat ik tegenwoordig weer achterwege want spoelen om dat weer weg te krijgen zie ik niet zitten.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Spoelen met water van ca 40ºC verkort de spoeltijd ook. Van één uur met koud water naar 20 - 30 min. op deze temp.
    Nadeel van Hypo is dat het meestal (bij mij dus) een wittig residu achterlaat op de print. Dus dat laat ik tegenwoordig weer achterwege want spoelen om dat weer weg te krijgen zie ik niet zitten.
    Als het doel is om de spoeltijd te verkorten, dan is het gebruik van een alkalische fixeer een effectieve methode. Onder alkalische condities is het spoelen veel effecienter. Wel moet je de fixeer zwak alkalisch inzetten. Een pH even boven de 7. Als de pH sterk stijgt, krijg je andere problemen. De originele TF-3 gaf problemen. Ik heb deze fixeer gemodificeerd :
    Ammonium thiosulfate 57% 800 ml
    natrium sulfiet (anh) 60 g
    natrium metaborate 6 g

Om 1 liter van te maken. Gebruiksopl. 1:4

Bill Troop heeft mijn receptuur overgenomen, en zou in het nieuwe film developing cookbook moeten staan. Dat heeft hij mij gezegd.

20-30 minuten spoelen voor barietpapieren voldoet in het algemeen. Maar wil je zeker zijn, dan is een test nooit weg.
    Met nog korter te spoelen is niet veel te winnen ( althans in an archival washer).

Jed

Shooter
    4x5 Format
    spoelen is een diffusie proces. Het verloopt hiervan wordt bepaald door tijd, temperatuur en laagdikte. En als laatste het concentratie verschil. De stroomsnelheid van 't water is geen bepalende factor. Mijn eigen werkwijze is. foto's ruim in water van ±25 graden zorgen dat ze niet tegen elkaar zitten. 10 minuten wachten. foto's uit de bak nemen uit laten druipen/met een "trekker" afnemen. Het water in de bak vernieuwen (weer 25 graden) . Die proces 6 keer herhalen. Bij deze methode weet ik zeker dat er geen 'dode' hoeken zijn, waar 't spoelwater in feite stil staat gedurende de hele spoel periode. Het is duidelijk meer werk, om de 10 minuten actie, maar is een veel zekere manier. Daarnaar gebruik je 't spoelwater optimaal.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin