Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,538   Posts: 1,544,276   Online: 801

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 25
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Die moorman heeft ook ongebufferd zuurvrij museumkarton (Ongebufferd Ragboard ). Dit zou volgens mij de beste moeten zijn.

Ik heb nu een plaat gekost alla kapaplast (polyurethaan hardschuim kern tweezijdig beplakt met pe-gecoat hoogwaardig wit en zuurvrij karton)
    om te kijken wat of dit doet.

Ik ben wel bang dat het oppervlak snel beschadigd.

Shooter
    4x5 Format
    Het verhaal bakpapier ken ik niet. Je moet wel zorgen dat allerlei chemie die je niet wilt in je foto er niet in terecht komt. (zuur)

Er staat op de site van silverprint;
    Silicon release paper as a cover for the work being mounted is really only necessary if there is an excess of tissue showing around the print. Preferably, use a sheet of thin high quality board which has been well dried in the mount press beforehand.
    meestal gaat dat bij mij goed. moet zorgen dat de print goed droog is, even een keer zoals Jed schreef een keer kort in de pers vlak maken / harden. En geen soda o.i.d. gebruiken om 't spoelen te versnellen. Dit maakt de gelatiene namelijk zachter. Eventueel harddende fix gebruiken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Wat ik gelezen heb is dat release paper gewoon 'bakpapier' is.
    Er staat bij kan ook gebruikt worden als bak papier....

indien ja, dan kan ik bij de aldi ook bakpapier meenemen.
    Het doel van het release papier is dat de dry mount tissue er niet aan vast kan plakken (voor het geval er een klein randje onder de foto uitsteekt). Verder vind ik dat het release papier een mooie bescherming is van de foto bij het plakproces. Het voorkomt een zuuroverdracht uit een karton dat boven de foto ligt. Hierbij veronderstel ik dat het papier van het release papier neutraal gebufferd is (vergelijkbaar als het papier van de dry mount tissue).
    Wat voor papier in het bak papier gebruikt wordt weet ik niet, maar het zal wel niet neutraal gebuffered zijn.
    Ik zou overigens niet besparen op het release papier. Het maakt op de kosten niets uit. Maar, ik begrijp dat jij in een testfaze bent. In dat geval kun je natuurlijk wat met bakpapier experimenteren.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Als ik neutraal gbuffert release papier wil gebruiken waar kan ik dat dan kopen?
    Wat voor merk is er voor handen?

Daniel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Krom trekken karton in het algemeen

Karton of papier geplakt op een een ondergrond trekt krom doordat van beide de vezelrichting dezelfde is. Laten we zeggen dat het papier en het karton "langlopend" is. Wat wil dat zeggen?
    Stel dat we een foto met het formaat 30*40 cm plakken op een karton van 50*60 cm. en bij beiden is de vezelrichting over de lange zijde in dit geval resp de 40 en de 60 cm.
    Omdat te voorkomen zijn er twee methoden;
    1. het zgn tegenplakken, dat wil zeggen dat je bijv. op de achterkant van het karton eenzelfde papier plakt maar dan met een breedlopende vezelrichting. Die krachten heffen elkaar dan op. Dit is een oude boekbinderstruk.
    2. je zorgt dat een van beide het karton of het papier een andere vezelrichting heeft. Karton bijv langlopend en het papier breedlopend.
    De andere hierboven beschreven methoden doen het ook zolang het niet weer krom trekt...
    Dus er zijn nogal wat mogelijkheden om kromtrekken te voorkomen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Als ik neutraal gbuffert release papier wil gebruiken waar kan ik dat dan kopen?
    Wat voor merk is er voor handen?

Daniel
    Fred heeft de firma CAMI al eerder gegeven.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Karton of papier geplakt op een een ondergrond trekt krom doordat van beide de vezelrichting dezelfde is. Laten we zeggen dat het papier en het karton "langlopend" is. Wat wil dat zeggen?
    Stel dat we een foto met het formaat 30*40 cm plakken op een karton van 50*60 cm. en bij beiden is de vezelrichting over de lange zijde in dit geval resp de 40 en de 60 cm.
    Omdat te voorkomen zijn er twee methoden;
    1. het zgn tegenplakken, dat wil zeggen dat je bijv. op de achterkant van het karton eenzelfde papier plakt maar dan met een breedlopende vezelrichting. Die krachten heffen elkaar dan op. Dit is een oude boekbinderstruk.
    2. je zorgt dat een van beide het karton of het papier een andere vezelrichting heeft. Karton bijv langlopend en het papier breedlopend.
    De andere hierboven beschreven methoden doen het ook zolang het niet weer krom trekt...
    Dus er zijn nogal wat mogelijkheden om kromtrekken te voorkomen.
    Dit aspect moet je ook niet uit het oog verliezen. Het heeft met dry mounten overigens niets van doen. Het is geldig voor 'plakken in het algemeen'.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het heeft met dry mounten overigens niets van doen.
    Maar 't is natuurlijk wel leuk als je met veel moeite opgeperste foto niet zo rond staat als een hoepel Dus heeft 't er heel misschien zijdelings er toch wat mee te maken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Maar 't is natuurlijk wel leuk als je met veel moeite opgeperste foto niet zo rond staat als een hoepel Dus heeft 't er heel misschien zijdelings er toch wat mee te maken.
    Ik bedoel: met ieder soort plakken heb je te doen met problemen, die kunnen leiden tot bol staan. Dus met ieder soort plakken, inclusief dry-mounten, moet je met die factoren rekening houden. Als je materiaal neemt, dat gewoon niet bol te krijgen is, dan ben je van dat probleem af.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Gesnopen, je bedoeld dat 't niet een probleem is wat specifiek voor dry mounten is. Maar ik vond harry's aanwijzingen wel heel bruikbaar.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin