Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,218   Posts: 1,532,198   Online: 974

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Opplakken van foto (deel II)

Ik heb gisteren een mooie voor hen oude pers met een vlak van 40x40cm van een reclame bureau (rutjes reclame, Eindhoven {beetje reclame mag toch wel}) gekregen om mee te stoeien.

De tissue uit USA is ook aangekomen, dsu van het weekend kan ik gaan stoeien, het wordt toch %@^!& weer...

Dus nu komt het volgende.
    Wat voor soort papier/karton te nemen.

En, vanaf welke dikte trekt het niet krom na het lijmen?
    Tenminste, ik had in het verleden problemen met 50x60 foto's geplakt met spuitlijm op karton die je dubbel moet lijmen omdat deze anders te krom geen staan.

Graag jullie ervaring met dit gebeuren.

Shooter
    Multi Format
    Mocht Frend nog eens een teken van leven geven, dan zou hij je aanraden om op aluminium te plakken. 't is wel wat duurder dan karton.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb gisteren een mooie voor hen oude pers met een vlak van 40x40cm van een reclame bureau (rutjes reclame, Eindhoven {beetje reclame mag toch wel}) gekregen om mee te stoeien.

De tissue uit USA is ook aangekomen, dsu van het weekend kan ik gaan stoeien, het wordt toch %@^!& weer...

Dus nu komt het volgende.
    Wat voor soort papier/karton te nemen.

En, vanaf welke dikte trekt het niet krom na het lijmen?
    Tenminste, ik had in het verleden problemen met 50x60 foto's geplakt met spuitlijm op karton die je dubbel moet lijmen omdat deze anders te krom geen staan.

Graag jullie ervaring met dit gebeuren.
    Het achtergrondkarton heeft o.a. als functie dat het stevigheid geeft. Ik vind een dikte van 1,0 mm goed, maar meer kan natuurlijk ook. Verder maak je een keuze uit zuurvrij of gewoon karton. Ik gebruik van tijd tot tijd zuurvrij museumkarton van Moorman met een dikte van ca 1 mm. [een tijdje terug hadden we hier een discussie over het feit of zuurvrij karton nu werkelijk zuurvrij is]. Verder laat ik het karton acclimatiseren. Dat wil zeggen, ik laat het een tijdje liggen in de kamer waar ik ook ga plakken. Hierbij komt er een vochtevenwicht tussen het vocht in de ruimte en het vocht in het karton. De op te plakken fotos zijn gedroogd in dezelfde ruimte.
    Vervolgens ga ik de fotos voorpersen in de hete pers en daarna volgt het plakken. Tussen deze handelingen is wel een paar uur, zodat het vocht in het papier van de foto weer in evenwicht kan komen.
    Het idee is, dat de vochttoestand in de foto vergelijkbaar is met die van het karton. Als je dan plakt, dan vermijd je dat de foto aan het karton trekt of omgekeerd. De zaak blijft vlak liggen. Bescherm de foto bij het plakken met siliconen papier. Mocht er een klein beetje dry mount tissue uitsteken, dan plakt ook dat niet vast aan de laag er boven. Het siliconen papier gaat lang mee; maar van tijd tot tijd moet je het vernieuwen. Controleer de gespecificeerde temperatuur voor jouw dry mount tissue. Er zijn ook tissues, die een lagere temperatuur hebben; daarmee kun je ook PE plakken. Voordat ik met de plakkerij begin, steek alle kartonnen, die bij het plakken voor het opvullen gebruik voor twee minuten in de pers. Als je deze sullen uit de pers haalt, zie je een wolk waterdamp ontsnappen. Daarna laat ik het spul in de kamer liggen voor een instelling op een nieuw vochtevenwicht.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Bescherm de foto bij het plakken met siliconen papier. Mocht er een klein beetje dry mount tissue uitsteken, dan plakt ook dat niet vast aan de laag er boven. Het siliconen papier gaat lang mee; maar van tijd tot tijd moet je het vernieuwen.
    Jed
    @Jed,
    Ik ben op zoek naar siliconen papier. Waar moet ik op letten. Zijn er verschillende types? Zo ja, welke moet ik wel en niet hebben.
    Welk merk, type raad je me aan en waar is dit tekoop.

Alvast bedankt
    Daniel

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Daniel

Het wordt release paper genoemd. Ik gebruik van het merk Seal/Bienfang en is heb het bij B&H besteld in New York.
    Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Mocht Frend nog eens een teken van leven geven, dan zou hij je aanraden om op aluminium te plakken. 't is wel wat duurder dan karton.

G
    "frend" is te druk bezig met de job...

reeds vroeger doorgegeven

alle benodigdheden voor dry-mounting kan je aankopen bij
    Cami NV Oostende
    http://www.cami-nv.com/

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post

G
    Ik heb geen ervaring met aluminium wat betreft plakken van fotos. Ik vraag mij wel af wat er gebeurt als de vochtigheidsgraad verandert. Dan zou ik zeggen dat er spanning tussen het aluminium en de foto ontstaat. Bovendien bestaat aluminium in de praktijk niet. Het is aluminium oxyde, waarop je plakt. En in wat voor toestand is dat?

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ik neem aan dat hier geanodiseerde platen voor gebruikt worden. Anders is een enigszins permanente hechting kansloos.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik neem aan dat hier geanodiseerde platen voor gebruikt worden. Anders is een enigszins permanente hechting kansloos.
    Bij het produktieproces van geanodiseerd aluminium is het oxydatieproces, dat toch al hoog is, nog eens versneld. Het oppervlak dat dan ontstaat vereist veel onderhoud. Ik kan mij niet voorstellen dat daar ook maar iets goed aan hecht.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wat ik gelezen heb is dat release paper gewoon 'bakpapier' is.
    Er staat bij kan ook gebruikt worden als bak papier....

indien ja, dan kan ik bij de aldi ook bakpapier meenemen.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin