Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,674   Posts: 1,481,887   Online: 1128

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    35mm

Kleurnegatieven z/w afdrukken

Hallo beste mensen,

Ik ben nieuw hier op dit forum aangezien ik zojuist een doka op mijn zolderkamer heb gebouwd. In Amsterdam is er sinds een tijdje nergens meer een normale open doka te vinden dus ben ik maar zelf begonnen..

Maar goed, nu mijn eerste vraag..
    Ik heb nog behoorlijk wat kleurennegatieven liggen en deze wil ik graag zwart wit gaan afdrukken. Ik heb zowel een kleurenvergroter Philips PCS130-150 als een zwart wit vergroter Durst M605. Maar ik heb nog niet echt een idee van hoe dit in zijn werk moet gaan. Daarnaast las ik iets over Kodak PANALURE SELECT RC papier wat hier speciaal voor schijnt te zijn gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet waar ik op moet letten of weet waar ik dit papier kan kopen?

Groet!

Lucas

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Lucasvw View Post
    Hallo beste mensen,

Ik ben nieuw hier op dit forum aangezien ik zojuist een doka op mijn zolderkamer heb gebouwd. In Amsterdam is er sinds een tijdje nergens meer een normale open doka te vinden dus ben ik maar zelf begonnen..

Maar goed, nu mijn eerste vraag..
    Ik heb nog behoorlijk wat kleurennegatieven liggen en deze wil ik graag zwart wit gaan afdrukken. Ik heb zowel een kleurenvergroter Philips PCS130-150 als een zwart wit vergroter Durst M605. Maar ik heb nog niet echt een idee van hoe dit in zijn werk moet gaan. Daarnaast las ik iets over Kodak PANALURE SELECT RC papier wat hier speciaal voor schijnt te zijn gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet waar ik op moet letten of weet waar ik dit papier kan kopen?

Groet!

Lucas
    Gewoon fotopapier is ongevoelig voor rood en multigrade papier geeft met blauw/groen verschillend contrast: gevolg dat de afdrukken niet bizonder zullen zijn. De oranje -mask van het kleurennegatief zal ook het contrast verlagen.

Panalure is wél rood gevoelig en geeft goede afdrukken met kleuren negatieven - moet wel in volledige duisternis gehanteerd worden. Panalure wordt niet meer gemaakt.
    -M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Marc, bedankt voor je reactie! Maar goed, dat is wel behoorlijk balen.. een zoektocht over internet heeft me nog niet al te veel opgeleverd. Dat spul is echt nergens meer te krijgen..

Als er iemand is die enig idee heeft via wie, waar, wanneer of hoe ik aan dit Kodak Panalure papier kan komen dan is een reactie welkom!

En, als er natuurlijk iemand nog een ander idee heeft natuurlijk ook!

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik heb wel eens kleurnegatieven geprint met een filter 5, dat gaf wel een redelijke print.
    Gewoon eens proberen dan zie je zelf de resultaten.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Ik heb wel eens kleurnegatieven geprint met een filter 5, dat gaf wel een redelijke print.
    Gewoon eens proberen dan zie je zelf de resultaten.
    Dat is de enige methode die ons momenteel nog rest.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dat is de enige methode die ons momenteel nog rest.
    Afdrukken op Portra Black & White van Kodak gaat prima en geeft neutraal zwart. Het is een R-A4 papier speciaal voor het afdrukken van kleurnegatieven.(te behandelen als kleurpapier) De contrastbeheersing is wel beperkt maar ik bereik daar behoorlijke resultaten mee.
    Wil je natuurlijk met klassieke bariet werken dan wordt het zeer moeilijk om uitstekende resultaten te behalen. Het wordt telkens proberen.
    Ik heb nergens informatie gevonden over panchromatisch klassiek fotopapier.

groetjes
    KK

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Portra Black & White van Kodak gaat prima en geeft neutraal zwart. Het is een R-A4 papier
    Heb dit nog nooit gezien en staat ook niet meer op de productlist van Kodak.
    Geef eens wat meer informatie hierover. Lijkt me voor velen wel interessant.
    harry

Release, the best you can do...

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Heb dit nog nooit gezien en staat ook niet meer op de productlist van Kodak.
    Geef eens wat meer informatie hierover. Lijkt me voor velen wel interessant.
    Ook met oriental hyper seagull en ilford rc digital kan je kleurnegatieven z/w of sepia afdrukken...
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by keithwms View Post
    Ook met oriental hyper seagull en ilford rc digital kan je kleurnegatieven z/w of sepia afdrukken...
    Volgens de catalogus heeft Harman (Ilford) twee papieren Ilford RC digital en Harman Galerie FB digital voor RGB laserprinters (zoals Lambda Durst) die ook bruikbaar zouden zijn voor klassieke vergroters. Traditioneel zilver halide met panchromatische gevoeligheid. Ik heb ze nog niet geprobeerd in de gewone doka.
    De Portra van Kodak is intussen vervangen door Endura. Maar geen black & White meer. Mijn laatste vellen in de koelkast zoeken een opvolger...
    Toch maar naar Harman-Ilford gaan? Hun bariet inkjetpapier is trouwens ook heel mooi en benadert sterk het dokapapier. Oud en nieuw ontmoeten elkaar.

KK

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als laatste optie zou je nog kunnen proberen een digitaal negatief te maken en dat vervolgens af te drukken middels contact. Als je niet weet wat een digitaal negatief is even een korte intro. Negatief (laten) scannen en dan in Photoshop je bewerkingen doen en printen op het gewenste formaat. De print op het fotopapier leggen en dat onder de vergroter contact afdrukken en ontwikkelen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar ik heb er wel wat over gelezen.

Succes,

Rob

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin