Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,182   Online: 642

Results 1 to 6 of 6
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

Rollei vintage 111

Zojuist een zestal vergrotingen gemaakt op Rollei Vintage 111. Volgens de beschrijving van Monochrom zou het papier overeenkomen met Agfa Classic. De prints zien er echt Agfa uit, tenminste in natte toestand. Ik kan haast niet wachten tot ze droog zijn. Ze zitten per 10 vel apart verpakt en dat alles in een fraaie doos die van monochrom komt.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Zojuist een zestal vergrotingen gemaakt op Rollei Vintage 111. Volgens de beschrijving van Monochrom zou het papier overeenkomen met Agfa Classic. De prints zien er echt Agfa uit, tenminste in natte toestand. Ik kan haast niet wachten tot ze droog zijn. Ze zitten per 10 vel apart verpakt en dat alles in een fraaie doos die van monochrom komt.

Ben
    Er komen acht nieuwe Vintage papieren uit, waarvan vier barietpapieren, zo heb ik begrepen. Het zullen de 'nieuwe Agfa papieren' zijn. Rollei Vintage 111 is de equivalent van Agfa MCC 111. Opmerkelijk is, dat Adox ook met een MCC 111 barietpapier uitkomt. Ik heb dat enkele maanden geleden al getest. Het wit is wat witter dan van het oude MCC111, hetgeen ook aangegeven wordt. Verder leek het in mijn test dat de contrastoverdracht in het detail het nieuwe MCC papier ook wat 'beter' is(als je een hogere contrastoverdracht beter vindt.)

Jed.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ze zijn al uit en worden geproduceerd door Maco. Een aantal zijn zoals Kentmere Kentona speciaal voor lith.
    zie: http://www.monochrom.de/cc/monoc/shop/rmiArt001.asp
    Het papier is minder stevig. Ik heb een verticale archival spoeler en twee vel zij daarin wat gekronkeld geraakt. Het papier is erg gevoelig. Het sluiert al van de verlichting van de Splitgrade Controller. Ik ben echter erg tevreden over de toonschaal, het doet me echt aan Agfa denken. Dit geeft de burger weer moed.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Ze zijn al uit en worden geproduceerd door Maco. Een aantal zijn zoals Kentmere Kentona speciaal voor lith.
    zie: http://www.monochrom.de/cc/monoc/shop/rmiArt001.asp
    Het papier is minder stevig. Ik heb een verticale archival spoeler en twee vel zij daarin wat gekronkeld geraakt. Het papier is erg gevoelig. Het sluiert al van de verlichting van de Splitgrade Controller. Ik ben echter erg tevreden over de toonschaal, het doet me echt aan Agfa denken. Dit geeft de burger weer moed.

Ben
    Ben, als jij vaststelt dat het papier van het vintage papier niet zo stevig is, zal het wel een andere productie zijn dan de Adox MCC111. Want het papier van het adox papier is wel stevig. Bovendien komt het adox papier pas in juni in de verkoop. Het is trouwens niet best als het papier gaat kronkelen. Ook dunne papiersoorten zouden dat niet mogen doen. Wat bedoel je precies met 'Het papier is erg gevoelig'. Kun je met een korte belichting toe? Sluieren kan ook te doen hebben met een 'verkeerde kleur' licht. Dit verschijnsel wijst er niet op dat de emulsie van het vintage papier te vergelijken is met dat van Agfa MCC 111.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het oude Agfa MCC 111 moest ook bij de grote maten met behoorlijk veel zorg behandeld worden. Wat dat betreft is 't ilford warmtoon waar ik nu op werk een stuk makkelijker.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kreeg onlangs een "vintage" pak MC111. Dit had zeker 5 jaar of meer op zolder gelegen en men dacht dat ik het nog wel gebruiken kon. Wetende dat het papier destijds al zeer gevoelig was voor sluier als het een paar maanden oud was heb ik een proefafruk gemaakt met de persoon in kwestie erbij. Grondsluier kwam overeen met een Zone 6 belichting. De hele handel naar de afval brengen is nog de enige oplossing. Regelmatig krijg ik, goedbedoeld, wel enige dozen papier aangeboden omdat ik ze wel kan gebruiken. Inmiddels bedank ik al bij voorbaat. Wetende dat het mij een gang naar het chemiedepot bespaard. Mogen ze lekker zelf doen.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin