Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,929   Posts: 1,585,242   Online: 876
      
Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
  1. #11
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    443
    Dank je Jaap. Goede tip waar ik mee aan de slag kan.

    Quote Originally Posted by jaapvdz View Post
    ...en dat je de standaardafdruktijd bepaald hebt in de doka!...
    Is een blanco, ontwikkeld stukje van de gewenste film voor basis zwarting hiervoor voldoende?

  2. #12

    Join Date
    Jan 2007
    Location
    herentals belgie
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    311
    Images
    1
    Robbedoes, een leraar op de fotoschool heeft me dat aangeraden omdat als je met een ontwikkeltank die bv iets te groot is voor een film en er is dan maar juist genoeg ontwikkelaar in dan kan bij het omkieperen de film altijd iets omhoog komen op de stang waar het spoel is op aangebracht. bij de tanks van patterson is dat mogelijk. Die leraar zij , het is toch maal de bedoeling van het vernieuwen van de ontwikkelaar op de film en bij het draaien van de tank blijft de film altijd goed op zijn plaats zitten.

    Groetjes, Ludo

  3. #13
    Breunes's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Midden Nederland
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    424
    Images
    14
    Ludo

    Daar heb ik in veertig jaar nooit last van gehad en als je daar bang voor bent, hebben ze van Paterson ringen om de spoel beneden te houden.
    Het nadeel van draaien is dat de film niet gelijkmatig in contact komt met de film. Sommige delen worden dan meer ontwikkeld dan andere delen.

    Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

  4. #14
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    443
    Dag Ludo,
    En ook van Paterson tanks is weer een historische pagina verschenen. Daar vind je overigens ook een koppeling naar een originele gebruiksaanwijzing. Hier kwam ik dit weekeinde terecht omdat ik me afvroeg waar het extra staafje en een vreemdsoortige ring voor nodig zijn.

  5. #15

    Join Date
    Feb 2008
    Shooter
    35mm RF
    Posts
    21
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dank je Jaap. Goede tip waar ik mee aan de slag kan.



    Is een blanco, ontwikkeld stukje van de gewenste film voor basis zwarting hiervoor voldoende?
    Ja gewoon een onbelichte film normaal gefixeerd afdrukken. In feite maak je een proef strook telkens bv 2 sec. erbij. Beoordeel je gedroogde strook wel bij voldoende licht. Overigens wees ook weer niet te vasthoudend over de standaard afdruk tijd je kunt en zult er wel eens van af moeten wijken om een fraaie afdruk te krijgen.

  6. #16

    Join Date
    May 2006
    Location
    Zichem Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    236
    @robbedoes
    Extra staafje?? volgens mij is dat het roer staafje, je weet wel, een staafje dat je boven in het gaatje van de tank kan steken en dan kan je de spoel waar de films aan hangen draaien. Mijn beide tanks hebben er een en ik gebruik het graag. Ook al zijn er dan beweringen dat de buitenste negatieven (die het dichtste bij de tank-buitenkant) meer bewegen en dus meer ontwikkelen dan de binneste negatieven (die het kortste bij de spoel) Maar daar heb ik nog niks van gemerkt.
    Rare ring? Da's volgens mij de ring waarmee je een filmspoel vast zet op de spoel. Om te vermijden dat de filmspoel naar boven zou schuiven (als je bv maar 1 spoel in een tank voor 2 spoelen steekt, of zelfs met 2 spoelen bewegen ze op en neer) Maar dat los ik op door met de tank een goeie klop op een tafel te geven, persoonlijk leg ik er een muismatje onder. Door de schok komen eventuele luchtbellen los van de film en schuiven de spoelen naar beneden.
    @de rest :-) Nog een voorbeeld van film test vind je op http://www.halfhill.com/speed1.html en deel 2 op http://www.halfhill.com/speed2.html hoe bepaal je de juiste ISO speed voor je film.
    Dat ga ik een van de volgende eens proberen want tot nog toe zet ik mij tri-x 400 gewoon op 400… volgens vele moet je hem lager gebruiken.
    Groetjes,

    Tom

  7. #17
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,124
    Ja gewoon een onbelichte film normaal gefixeerd afdrukken.
    Dit lijkt me niet juist.
    Door de film alleen te fixeren mis je de "fog" en heb je alleen nog de "base" over.
    Om een juiste SAT (Standaard Afdruk Tijd) te krijgen moet je een onbelichte maar wel normaal ontwikkelde film gebruiken. Snelle films hebben doorgaans ook een hogere fog deze scheelt al gauw zo"n D 0,05 t.o.v. langzamere films die doorgaans iets van D 0,02 boven base zitten. 't Is maar een kleinigheidje...
    harry

    Release, the best you can do...

  8. #18
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    443
    Ok, dank jullie wel voor de bijdragen tot nu toe. SAT en de verdere test zijn me nu duidelijk en ik heb wat waardevolle koppelingen ontvangen.
    Rest mij nog een vraag. Ik heb een film, een ontwikkelaar en een daglicht ontwikkeltank. De standaard fabriekswaarden van de fabrikant is derhalve niet te gebruiken. De tijden in mijn tank zijn altijd langer. Hoe kan ik nou een soort basistijd vinden; een soort fabriekswaarde voor mijn tankje? Dit zonder al te veel film te verspillen. Deze waarde heb ik nodig voordat ik verder kan met optimalisatie.

  9. #19

    Join Date
    Dec 2007
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    167
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ok, dank jullie wel voor de bijdragen tot nu toe. SAT en de verdere test zijn me nu duidelijk en ik heb wat waardevolle koppelingen ontvangen.
    Rest mij nog een vraag. Ik heb een film, een ontwikkelaar en een daglicht ontwikkeltank. De standaard fabriekswaarden van de fabrikant is derhalve niet te gebruiken. De tijden in mijn tank zijn altijd langer. Hoe kan ik nou een soort basistijd vinden; een soort fabriekswaarde voor mijn tankje? Dit zonder al te veel film te verspillen. Deze waarde heb ik nodig voordat ik verder kan met optimalisatie.
    Ontwikkeltijden variëren altijd naar gelang de werkwijze van de fotograaf. Als je weet hoeveel procent langer je een bepaalde film - ontwikkelaarcombinatie in jou tank moet ontwikkelen voor de gewenste resultaten, dan is dat percentage een aardige maat om los te laten op een willekeurige andere combinatie. Je kunt daarbij op een halve minuut afronden en daarna optimaliseren.

  10. #20
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,124
    Het intesten van de film/ontwikkelaar/tijd combinatie kun je met weinig filmverbruik als volgt uitvoeren.
    Maak een aantal opnamen van een egaal verlicht stuk wit of licht karton op Zone II. Dus het karton meten en dan het diaframa 3 stoppen dichtdraaien.
    Opname 1 op de standaardwaarde van de film aangegeven op het doosje bijv. Ilford FP4+ is 125 ISO,
    vervolgens opn. 2 op 100 ISO,
    opn. 3 op 80 ISO en
    opn. 4 op 64 ISO.
    Op hetzelfde strookje maak je ook enkele opnamen op Zone VII, dus hierbij draai je het diafragma 2 stoppen verder open dan de gemeten Zone V waarde.
    Opname 1 op 125 ISO,
    Opname 2 op 64 ISO.
    Knip de film na opname 7 door midden en ontwikkel dit in je tankje met de standaard aangegeven tijd voor deze film en ontwikkelaar.

    Zet de vergroter op de juiste hoogte waarvan je SAT weet.
    Leg de strookjes film met Zone II in de vergroter en belicht en strookje papier. Het strookje dat nog net een klein onderscheid maakt tussen het maximale zwart en je Zone II belichting is goed. Stel dat het 80 ISO proefje van opname 3 is. Je weet dan dat 80 ISO je nieuwe Exposure Index (EI) is.
    Kijken we nu naar de strookjes met Zone VII belichtingen dan doen we hetzelfde. Maak ook hiervan een proefdrukje met dezelfde SAT afdruktijd.
    Hierbij is het belangrijk dat het strookje nog net iets grijs toont ten opzichte van het witte onbelichte papier zgn "off white".
    Ziet het strookje belicht met 80 ISO er iets te donker uit dan heb je te kort ontwikkeld. Is dit strookje te licht en zie je totaal geen spoor van enig verkleuring naar grijs dan heb je te lang ontwikkeld. Afhankelijk van te licht of te donker stel je dan de ontwikkeltijd bij. Begin voor korter ontwikkelen te denken aan zo'n 10 à 15% en bij langer 20 à 25%.
    Neem nu de andere helft van de nog niet belichte film en schiet nog een paar opnamen zoals boven beschreven om een finale test te doen.
    Ga nooit 2 variabelen veranderen anders raak je de weg kwijt.
    Samenvattend eerst de EI vaststellen en dan Zone VII door middel van het langer of korter ontwikkelen vinden. Kost nauwelijks één film en een paar ontwikkelgangen en tijd. Maar dat is de lol...
    harry

    Release, the best you can do...

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin