Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,971   Posts: 1,523,581   Online: 926

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Testen van filmontwikeltijden

Daar ik gebruik maak van een Minox daglichtontwikkeltank kan ik niet zomaar de ontwikkeltijden aanhouden die de fabrikant voor een bepaalde film opgeeft. Door de afwijkende constructie en de manier van agiteren zijn de benodigde tijden langer. Nu had ik prima gegevens voor Ilford Delta 100 in combinatie met Spur HRX. Spur heeft echter een nieuwe variant op de markt gebracht, Spur HRX II. Het gevolg is dat ik de ontwikkeltijd opnieuw moet bepalen.

Ik ben van plan een uitvoerige test te gaan doen om camera, film, ontwikkeltijd en het afdrukken en ontwikkelen te optimaliseren. De tests waarvan ik de gebruiksaanwijzing heb gaat echter uit van fabriekswaarden en borduurt daarop verder. Het probleem is dat ik geen fabriekswaarden heb.

Heeft iemand een idee hoe ik in elk geval een beginwaarde kan bepalen?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Spur heeft echter een nieuwe variant op de markt gebracht, Spur HRX II. Het gevolg is dat ik de ontwikkeltijd opnieuw moet bepalen.
    Daarom moet je die ontwikkelaar ook links laten liggen want dat is al de zoveelste verandering. Tenzij het je hobby is om telkens opnieuw te moeten beginnen. Gebruik ontwikkelaars die hun kwaliteit en consistentie bewezen hebben zoals bijv. ID 11 of D76, HC110, Xtol o.i.d. daar is niets mis mee.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Daarom moet je die ontwikkelaar ook links laten liggen want dat is al de zoveelste verandering. Tenzij het je hobby is om telkens opnieuw te moeten beginnen. Gebruik ontwikkelaars die hun kwaliteit en consistentie bewezen hebben zoals bijv. ID 11 of D76, HC110, Xtol o.i.d. daar is niets mis mee.
    Dag Harry,

Ik wist niet dat ze zo frequent veranderde. Misschien wel zo verstandig dan om over te schakelen. Het punt blijft echter dat ik ook in dat geval een basiswaarde moet zien te vinden.

Weet jij zo 1.2.3. welke ontwikkelaar ongeveer in de buurt van HRX komt?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoewel ik met Harry eens ben (ik heb al eens eerder gepost dat je nooit een werkend systeem moet repareren), toch een link naar pagina's waar ik mijn begintijden altijd vandaan haal. De massive dev-chart.

Wie weet heb je wat aan mijn test:
    Ik schiet met testen altijd een paar rollen 120 film vol, met een voorstelling waar zoveel mogelijk tonen in zitten, met een omvang van omgeveer zeven stops. Deze voorstelling belicht ik 2 stops onder, 1 stop onder, gewoon, 1 stop over en 2 stops over. Ik gebruik wel de instelling bij de helft van de filmgevoeligheid, dus ik meet bij 200 asa als op de film 400 asa staat.
    De film ontwikkel ik bij de tijd die ik haal uit bovenstaande link, minus 20%, minus 10%, gewoon, 10% meer, 20% meer. Dan bekijk ik op de lichtbak welke van de 25 negatieven dezelfde dichtheid hebben als welke ik normaal verwerk. De beste drie á vier print ik en bekijk ik nauwkeurig als ze gedroogd zijn. Ik meet er niets aan, ik bekijk of ze dat doen wat ik wil. Mijn oog is mijn leidraad.
    Dat is in een notendop wat ik doe. En jij?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Robbedoes , ik geef hka groot gelijk als hij zegt over te schakelen naar een van de gevestigde ontwikkelaars. Ik gebruik al bijna20 jaar de id11 van ilfort.Je gebruikt de delta 100 zeg je. Ik werk al lang met deze combinatie en dat bevalt me heel goed.
    De tijden die ik gebruik zijn stock 8.15min. 1+1 10.45min en mijn tijdopname begint als ik de ontwikkelaar in de tank gegoten heb.
    Elke 30sec draai ik twee maal rond met de tank, hiermee bedoel ik de tank gewoon horizontaal houden de twee maal een circelvormige draai beweging maken. De tank dus niet onderste boven draaien.
    Deze tijden heb ik voor mij proefondervindelijk vastgelegd, en als je kijkt naar de opgegeven tijden van ilfort scheelt dat niet veel.
    Terloops de id11 van ilfort en de d76 van kodak zijn chemich gezien dezelfe ontwikkelaar, alleen is die van ilfort wel een stuk goedkoper.
    Een nadeel van id11 is wel dat het telkens een stokoplossing van min. 1 liter is.Ik los dat op door het overgeschoten deel over te tappen in kleine lucht dicht afgesloten flesjes.
    Groetjes, Ludo

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Jaap,
    Eerst even een overzichtje van mijn "recept":

Papierzwart bepalen met een blanco, ontwikkeld negatief van de te testen film (voorzien van een merkje voor scherpstellen).
    Op gewenste formaat met gradatie 2 een teststrip afdrukken (8,10,13,16,20,25,32 sec). Ontwikkelen en drogen.
    Bij licht kijken of er min. 2 max. 5 stapjes zijn die zo donker zijn dat ze vrijwel niet van elkaar zijn te onderscheiden.
    Van de eerste twee stapjes de lichtste kiezen en de tijd noteren.

Daarna de film testen met een object dat veel gedetailleerde schaduw heeft (III) en wat schaduwtonen (II).
    Een grijskaartje is dan handig voor het meten. Vanuit de basis belichting vijf opeenvolgende maken met steeds 1/3 stop meer.
    Ontwikkelen volgens fabrieksopgave.
    Vijf opnamen vergroten middels waarde van stap een en de beste opname kiezen. Dit is de effectieve filmgevoeligheid.

Hierna volgt een stap voor het optimaliseren van de filmontwikkeltijd. Wordt vervolgd want ik moet stoppen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je methode klinkt goed en zo gaat het ook wel werken om aan de ideale EI (Exposure Index) voor je film en juiste ontwikkeltijd, methode te komen.
    Blijf bij één film en één ontwikkelaar combinatie is een algemeen gebezigd credo in de traditionele fotowereld. Hierdoor ler je je materiaal kennen en herken je sneller waar je iets niet goed gedaan hebt. Zodra je een vaste basis hebt voor je ontwikkel- en opnamemethode kun je wel eens gaan experimenteren met andere ontwikkelaars en fims.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    ...Ik gebruik al bijna20 jaar de id11 van ilfort.Je gebruikt de delta 100 zeg je. Ik werk al lang met deze combinatie en dat bevalt me heel goed.
    Dan zal ik deze ontwikkelaar maar eens aan de tand gaan voelen.
    ...Elke 30sec draai ik twee maal rond met de tank, hiermee bedoel ik de tank gewoon horizontaal houden de twee maal een circelvormige draai beweging maken. De tank dus niet onderste boven draaien.
    Waarom doe je dit i.p.v. kieperen?

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een nadeel van id11 is wel dat het telkens een stokoplossing van min. 1 liter is.Ik los dat op door het overgeschoten deel over te tappen in kleine lucht dicht afgesloten flesjes.
    Groetjes, Ludo
    Op de website van Ilfordfhoto staat het volgende bij id11:
    "Economic, versatile, powder developer"
    Ik zal eens gaan zoeken naar een adres voor de poedervariant.

Shooter
    35mm RF
    Een uitstekende manier om filmgevoeliheid en ontwikkeltijden te bepalen is de volgende: Je neemt een donkere stof b.v een zwarte fototas. Daar leg je een wit kleed bij bv een tafelkleed. In beide stoffen moet wel duidelijk structuur aanwezig zijn. Dit fotografeer je bij verschillende filmgevoeligheid instellingen. En diverse ontwikkeltijden (in stappen van zo,n 25%). Het uiteindelijk goed belichte en ontwikkelde negatief is diegene waarbij je bij een belichting (in de doka) van ongeveer je standaard afdruk tijd volledige doortekening in zowel de zwarte tas als ook het witte tafelkleed hebt. (zone 3 en zone 7 volgens het zone systeem). Voorwaarde is dat je nauwkeurig lichtmeet b.v met een grijskaart of beter een spot meter en dat je de standaardafdruktijd bepaald hebt in de doka!. Mocht uit je fotografische praktijk blijken dat het eea te zacht of te hard is kun je dit uiteraard lichtjes aanpassen. Wat nog vermeld moet worden is dat alles op gradatie 2 geprint moet worden. Als je deze test goed kun volbrengen zul je beloond worden met prachtige zwart/wit foto's uit je eigen doka.
    groet Jaap

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin