Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,008   Posts: 1,524,590   Online: 941

Results 1 to 7 of 7
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Across 100, shake it up baby

Ik had nog een rol across 100, dit ik niet vertrouwde (kwam samen met 4x5 negs uit japan, en met die 4x5 heb ik wat rare ontwikkelvegen gezien op het neg in het verleden.)

Dus heb ik 25ml rodinal +575ml water van 30-35 graden gepakt en de rol als shake beker 14 min ontwikkeld. (de rol is dus niet belicht!)

Punt 1:
    de gehele rol had een behoorlijke dekking
    Punt 2:
    Na ontwikkeling zag ik aan 1 rand van boven naar beneden rare druppelvormige (lagere dekking) vormen. Aan 1 zijde was er dus belicht o pde een of andere manier en dan ook nog in druppelvorm...

Nu is mijn vraag:
    kan je ongestraft een rol op hogere temperatuur ontwikkelen of gaat boven een bepaalde temp de zilverkristallen spontaan reageren?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je kunt dat niet ongestraft doen. Nu is 30-35°C nou niet direct kritisch maar toch. Van zover weg weet je nooit echt wat er allemaal mee gebeurd is. Films zou ik dan ook nimmer buiten de EU bestellen ivm eventuele doorstralingen met X-Ray ten behoeve van onze "veiligheid"... Het prijsverschil is nu ook weer niet zo groot dat dat alle moeite loont.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Boven een bepaalde temperatuur, afhankelijk van de hardheid van de gelatiene, ± 40 - 45 graden, zakt de emulsie van de drager af.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Dat zou dus betekenen dat de film op de een of andere manier belicht is door x-ray...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat zou zo maar kunnen. Doorgaans is de kwaliteitscontrole van Fuji zeer hoog en imperfecties (praat dan over kleurenemulsies, zwart-wit gebruikt ik nog maar sinds kort) ben ik nog niet tegen gekomen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Willie Jan;609911]Ik had nog een rol across 100, dit ik niet vertrouwde (kwam samen met 4x5 negs uit japan, en met die 4x5 heb ik wat rare ontwikkelvegen gezien op het neg in het verleden.)

De ontwikkelvegen wijzen op een produktiefout in de emulsie. Maar het is mij niet duidelijk wat je wil testen. Ik vermoed dat je wil bekijken of de film zich normaal gedraagt. In dat geval zou ik er normale (test) opnamen opzetten en op een normale manier ontwikkelen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Fred,

Ik wilde vaststellen of mijn vermoeden juist was dat een partij films heavy gescand waren.
    Als ik een onbelichte rol ontwikkel en er een dekking (gehele rol) op krijg, dan is er iets gebeurd.....

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin