Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,682   Posts: 1,482,207   Online: 1050

Results 1 to 6 of 6

Thread: Papier hier

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Papier hier

Zoals in het bekende themapark.
    Na mijn vraag betreffende het testen van film zit ik alweer met een ander ding in mijn maag en dat is papier.

Heeft iemand goede ervaringen met papier i.c.m. Ilford Delta en APX?
    Gewoon voor een iedeevorming want er is zoveel op de markt. Ik heb wel door dat e.e.a. erg persoonlijk is maar graag zou ik willen weten wat dat persoonlijke dan wel is: knisperig, mooie toonschaal, prachtige glans e.d.

En dan het grote woord. Ik wil met bariet gaan werken. Wat moet ik doen? Met bariet gaan werken of eerst met RC? Kan ik het door elkaar halen: testprint RC, eindresultaat met FB?

Wat heb ik te verwachten? Is het echt moeilijk, valt het wel mee?

Oh ja: is er een soort voorbeeldenboek voor papier (zoals bij behang) Zijn er testsets verkrijgbaar met verschillende soorten???
    Last edited by Robbedoes; 04-02-2008 at 04:05 PM. Click to view previous post history. Reason: extra vraag

Shooter
    4x5 Format
    Oh ja: is er een soort voorbeeldenboek voor papier (zoals bij behang) Zijn er testsets verkrijgbaar met verschillende soorten???
    Per fabrikant vaak wel. Mooier zou zijn een boek met verschillende fabrikanten.......Maar dat zou een samenwerking tussen verschillende bedrijven inhouden. Dat kan dan weer als kartel gezien worden.

alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm
    In mijn (nog beperkte) ervaring is het als je (terug) begint vooral zaak om veel af te drukken en uit te proberen. Ik zou daarom glanzend RC multigrade papier nemen dat niet te duur is. Ik heb Kentmere in verschillende formate 10x15, 13x18 en 24x30 liggen daarvoor.

De 10x15 wordt vooral gebruikt voor teststrookjes, de 13x18 voor testprints en de 24x30 voor vergrotingen en contactbladen.

Ander papier geeft inderdaad subtiele, maar duidelijk zichtbare verschillen, maar verwacht niet dat een matig resultaat op bv Kentmere plots heel goed wordt op een ander papier.

De belichtingstijden zijn NIET overdraagbaar van het ene papier naar het andere. De gradaties min of meer, behalve de extremen. Je moet het afdrukproces (gradaties, tijden, tegenhouden, doordrukken) telkens fijnregelen voor het papier en het formaat waar je het eindresultaat op wil. Vorige (proef-) afdrukken op ander papier geven je natuurlijk al wel inzicht over het negatief. Als je een bepaalde zone moet tegenhouden op het ene papier, zal je dat op het andere ook moeten doen.

Je kan dan overwegen om telkens als je afdrukken moet maken die échte blijvers zijn je papiervoorraad onder de loupe te nemen.

Is het een foto die vlijmscherp moet zien of net iets zachter -> glans -> mat ?
    Spreekt er een warme emotie of is het koel zwart-wit -> warmtone -> cooltone ?

Koop dan telkens niet te veel.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post

Heeft iemand goede ervaringen met papier i.c.m. Ilford Delta en APX?
    Gewoon voor een iedeevorming want er is zoveel op de markt. Ik heb wel door dat e.e.a. erg persoonlijk is maar graag zou ik willen weten wat dat persoonlijke dan wel is: knisperig, mooie toonschaal, prachtige glans e.d.

En dan het grote woord. Ik wil met bariet gaan werken. Wat moet ik doen? Met bariet gaan werken of eerst met RC? Kan ik het door elkaar halen: testprint RC, eindresultaat met FB?

Wat heb ik te verwachten? Is het echt moeilijk, valt het wel mee?

Fotografie is een aaneenschakeling van een aantal technische stappen en vooral niet te vergeten je eigen persoon. Ieder heeft zo zijn voorkeuren. Daardoor zweert de een bij de ene soort film, de ander bij een ander soort film/ ontwikkelaar. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. Daar kom je alleen achter door fotos te bekijken, wanneer de fotograaf er bij is. Dan kun je vragen stellen bij datgene dat je aanspreekt. Een kroegmeeting is de geijkte gelegenheid. In mei hebben we weer zo'n bijeenkomst. Zaken als 'persoonlijke voorkeuren' zijn eigenlijk alleen aan voorbeelden aan te geven.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als ik je mag adviseren zou ik beginnen met RC-papier. Hiermee kun je voldoende ervaring opdoen om daarna over te schakelen op baryt. De voordelen van RC, ook PE-papier genoemd, is dat je snel kunt werken en dus snel het eindresultaat hebt. Want zaken zoals langere ontwikkel-, fixeer- en droogtijden alsmede het zgn. "dry-down" voordat je het werkelijk kunt beoordelen voorkom je hiermee.
    Welke film je gebruikt maakt niet zoveel uit voor je keuze van het papier. Welke film je gebruikt voor welk onderwerp maakt wel degelijk uit. Zo is de Kodak Tri-x 320 een uitstekende portraitfilm en FP4+ meer een allrounder.
    Als je daadwerkelijk aan de slag gaat krijg je vanzelf al een heleboel antwoorden op vragen die je nog wilt stellen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm RF
    Wanneer je nog aan het testen bent met film ontwikkeling en belichten zou ik je aan willen raden om eerst gewoon op RC papier te printen.
    Erg mooi RC papier is het ILford warmtone papier,uiteraard is dat een persoonlijke smaak. Vaak heeft en fabrikant zowel een rc als ook een fb variant met globaal dezelfde specificaties,zodat je zonder al teveel problemen van de ene soort naar de andere kunt gaan. Zelf print ik al jaren op Ilford FB warmtone en af en toe op de RC variant.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin