Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,651   Posts: 1,481,311   Online: 1016

Results 1 to 5 of 5

Thread: Doka Jonkie

sofietje's Avatar
    Shooter
    35mm

Doka Jonkie

Lieve mensen,

Onlangs heb ik van een lieve oude man een complete doka gekregen. Ik ben enthousiaste analoge fotograaf en wil graag mijn eigen fotos vergroten. Nu heb ik allemaal van die prachtige apparaten, bakjes, pincetten enz. maar ik heb geen flauw idee wat ik qua chemicaliën het beste als beginner aan kan schaffen. Ik heb al flink in de boeken en op het internet zitten neuzen maar ik wordt er niet echt wijzer van. Enig idee wat ik voor ontwikkel-, stop- en fixatiebad voor fotopapier kan gebruiken? Ik wil het in het begin niet te duur maken. Het is voor mij in het begin vooral belangrijk dat ik het proces onder de knie krijg. Ik zat te denken om de spullen bij Camex in Amsterdam te halen maar misschien is er een beter adresje voor deze spullen?!? Verder heb ik nog bakken vol met fotopapier uit 1984....is dat nog wel te gebruiken? Het is nog wel allemaal netjes verpakt en nooit gebruikt.

Shooter
    4x5 Format
    Je hebt papier ontwikkelaar, stopbad en fixeer nodig. Amaloco is goed en voordelig. ontwikkelaar iets van AM6006 , hier zijn nog wat verschillen in. De een geeft een wat warmere toon de ander juist wat koelere, 't is net wat jou smaak is. stop en fixeer maakt allemaal niet veel uit.

Of je papier nog iets is is erg te betwijfelen. Een nieuw pakje is aan te bevelen. Tegenwoordig wordt hoofdzakelijk met multigrade papier gewerkt. ilford multigrade IV rc is een mooi startpunt. Hier zijn nog veel meer smaak verschillen. Als je ze niet al hebt heb je ook nog een setje multigrade filters nodig. Tenzij je een kleuren vergroter hebt, of een speciale multigrade exemplaar.