Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,651   Posts: 1,481,311   Online: 1016

Results 1 to 5 of 5

Thread: Doka Jonkie

sofietje's Avatar
    Shooter
    35mm

Doka Jonkie

Lieve mensen,

Onlangs heb ik van een lieve oude man een complete doka gekregen. Ik ben enthousiaste analoge fotograaf en wil graag mijn eigen fotos vergroten. Nu heb ik allemaal van die prachtige apparaten, bakjes, pincetten enz. maar ik heb geen flauw idee wat ik qua chemicaliën het beste als beginner aan kan schaffen. Ik heb al flink in de boeken en op het internet zitten neuzen maar ik wordt er niet echt wijzer van. Enig idee wat ik voor ontwikkel-, stop- en fixatiebad voor fotopapier kan gebruiken? Ik wil het in het begin niet te duur maken. Het is voor mij in het begin vooral belangrijk dat ik het proces onder de knie krijg. Ik zat te denken om de spullen bij Camex in Amsterdam te halen maar misschien is er een beter adresje voor deze spullen?!? Verder heb ik nog bakken vol met fotopapier uit 1984....is dat nog wel te gebruiken? Het is nog wel allemaal netjes verpakt en nooit gebruikt.

Shooter
    4x5 Format
    Je hebt papier ontwikkelaar, stopbad en fixeer nodig. Amaloco is goed en voordelig. ontwikkelaar iets van AM6006 , hier zijn nog wat verschillen in. De een geeft een wat warmere toon de ander juist wat koelere, 't is net wat jou smaak is. stop en fixeer maakt allemaal niet veel uit.

Of je papier nog iets is is erg te betwijfelen. Een nieuw pakje is aan te bevelen. Tegenwoordig wordt hoofdzakelijk met multigrade papier gewerkt. ilford multigrade IV rc is een mooi startpunt. Hier zijn nog veel meer smaak verschillen. Als je ze niet al hebt heb je ook nog een setje multigrade filters nodig. Tenzij je een kleuren vergroter hebt, of een speciale multigrade exemplaar.

Als er iemand in jou buurt is die je de basis beginselen kan voordoen is dat ook een zeer goede optie. Dan valt 't een en ander veel makkelijker op zijn plek.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by sofietje View Post
    Enig idee wat ik voor ontwikkel-, stop- en fixatiebad voor fotopapier kan gebruiken?
    Hi Sofie, ik zou ook voor amaloco spul gaan; makkelijk verkrijgbaar en prima om mee te starten. Zelf heb ik altijd gewerkt met:
    - Amaloco AM6006 ontwikkelaar
    - Amaloco S10 stopbad
    - Amaloco X89 fixeer
    Ik moet zeggen dat ik ook altijd erg te spreken ben over Ilford Multigrade IV RC / MGD.44M (ik vind persoonlijk de 'PEARL' versie daarvan het mooiste).
    Binnenkort kan ik geen doka meer in stand houden omdat ik ga verhuizen; als je wil mag je m'n chemie hebben. Nog een paar liter fixeer en zeker nog genoeg stopbad voor een aantal doka-sessies. Ik kom elke week in Amsterdam (alleen aanstaande week ff niet)... mocht je interesse hebben, dan hoor ik 't wel.
    Groetjes, Jeroen
    P.S. Dan kan ik je wellicht ook het 1 en ander uitleggen; want het is inderdaad zo dat dat een snellere/meer praktische start geeft dan (veelal oudere) boeken erop naslaan.

sofietje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    als je wil mag je m'n chemie hebben
    Ja graag! Ben zelf ook maar deeltijd in Amsterdam maar desnoods kun je ook met mijn vriend afspreken. Hij is namelijk ook een zeer enthousiaste analoge fotograaf en hij is ook van plan samen met mij de doka in te duiken.

alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm
    Qua papier zou je ook Kentmere VC kunnen overwegen, dat is merkelijk goedkoper dan Ilford (maar check toch maar even in de winkel) .
    Koop de produkten in ieder geval nieuw, Amaloco is idd betaalbaar en goed.

Nog een paar praktische tips.
    - Hou de temperatuur goed in de gaten. Het best verwarm je je doka tot 20°C en probeer dat constant te houden.
    - Haal de vergroter voor zover mogelijk uit mekaar, en maak alles zoveel mogelijk stofvrij.
    - Check de lens door ze eruit te schroeven en erdoor te kijken naar het licht (niet in de zon hé !)
    I love digital SLR's, they are fantastic light-meters...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin