Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,845   Online: 860

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Interessante discussie! Voor het gemak is dus eigenlijk weer kwaliteit ingeleverd.
    Is er overigens iets bekend over de lijnparen die fotopapier kan weergeven en is fotopapier grofkorreliger dan film?
    Een afdruk op fotopapier wordt met het menselijk oog bekeken, maar je weet niet op welke afstand de foto wordt bekeken. Van belang is daar hoe de kwaliteit van het menselijk oog is. Die wordt dus niet in lijnenparen per mm, maar in lijnenparen per graad uitgedrukt. En je zult begrijpen dat als het aantal lijnenparen ( per graad) toeneemt de lijnen steeds slechter worden gescheiden. Anders gezegd: details in de verte worden steeds moeilijker onderscheidbaar. Of, anders gezegd: de contrastoverdracht wordt steeds slechter als je in de details komt. Dit is in enkele woorden de achtergrond van de Modulation Transfer Function (MTF). De MTF is een maat voor de beeldkwaliteit.
    Zo kun je ook de beeldkwaliteit voor een negatief aangeven, alleen wordt het daar per mm en niet per graad aangegeven. En net zo voor een objectief. En de fabrikanten geven dit ook aan voor hun producten. Het doel hiervan is dat je je film/ontwikkelaar en objectieven op specificatie wat betreft beeldkwaliteit kunt kopen i.p.v. een product in het wilde weg aan te schaffen.
    De kwaliteit van films is heel verschillend, maar steeds veel hoger dan dat van papier. Immers je zult in het algemeen een vergroting willen maken. Laaggevoelige films kunnen zoveel details onderscheiden en zijn dus in staat om grote vergrotingen met kwaliteit te maken. Tenminste als je ook een objectief hebt, dat kwalitatief tot het nodige in staat is.
    Als je nu informatie hebt over de kwaliteit voor beeldoverdracht van iedere stap in het fotografisch proces, dan kun je op een verantwoorde manier je lenzen, films, ontwikkelaars etc. kiezen. Dat is de bedoeling van de MTF informatie.
    Denk niet dat dit specifiek voor fotografie is. In ieder beeldoverdrachtproces wordt dit toegepast om de beeldkwaliteit onder controle te hebben. Als je googled met 'MTF' zul je honderdduizenden verwijzingen vinden. En als je het MTF begrip doorhebt, begrijp je waarom je analoge en geen digitale fotografie doet. Of liever gezegd, dan begrijp je waar analoog en waar digitaal toegepast kan worden.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zijn alle MTF curves met elkaar vergelijkbaar? Als ik het goed begrijp dan hanteert ieder firma zijn eigen intepretatie en is onderling vergelijken ondoenlijk.
    harry

Release, the best you can do...

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb een dooske 30x40 kentona laten komen voor lith.

Gisteravond heb ik naast de vc fineprint glossy (bariet) van dezelfde landschap scene een afdruk op kentona gemaakt.

Wat een verschil!
    De fijne strootjes zijn veel gedetailleerder weergegeven dan de fineprint afdruk. Als je de fineprint ernaast legt en details bekijkt, lijkt deze wel onscherp. (het is een 4x5 negatief)

Heeft iemand anders ook deze ervaring?
    Ik vraag me af waarom ze de kentona niet in meer gradaties maken...

Is het altijd zo dat een vaste gradatie papier 'scherper' is dan een variabel contrast papier?
    Willie Jan,

Waarin was het 4*5 negatief in ontwikkeld? Als het een Pyro ontwikkelaar was en je negatief is aan de zware kant gekleurd ("stain") dan kan het effect optreden dat het op VC minder scherp/waziger drukt dan op vast gradatie papier (zelf ervaren met een 8*10 contact druk en is ook beschreven in Barry Thornton's boek "Edge Of Darkness" of zijn ander boek, zou ik moeten opzoeken).

Mvgr,

Cor

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Willie Jan,

Waarin was het 4*5 negatief in ontwikkeld? Als het een Pyro ontwikkelaar was en je negatief is aan de zware kant gekleurd ("stain") dan kan het effect optreden dat het op VC minder scherp/waziger drukt dan op vast gradatie papier (zelf ervaren met een 8*10 contact druk en is ook beschreven in Barry Thornton's boek "Edge Of Darkness" of zijn ander boek, zou ik moeten opzoeken).

Mvgr,

Cor
    Het is inderdaad een pyrocat HD ontwikkelaar die ik gebruik.
    Ik ontwikkel 10 min. Krijg niet echt een zwaar neg.

Maar het kan geen kwaad om eens te testen met een rodinal neg die ik nog genoeg heb liggen. Bedankt voor de tip.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Zijn alle MTF curves met elkaar vergelijkbaar? Als ik het goed begrijp dan hanteert ieder firma zijn eigen intepretatie en is onderling vergelijken ondoenlijk.
    De MTF curves zijn vergelijkbaar en dat is de bedoeling van de MTF curves. De ene fabrikant geeft het in lijnen/mm, de andere in lijnparen/mm. Maar dat is alleen een factor twee waar je rekening mee moet houden bij het vergelijken.Sommige MTF curves zijn gemeten, anderen theoretisch bepaald, maar dat mag geen verschil maken.

De interpretatie is een ander en persoonlijk verhaal. Beeldkwaliteit is een persoonlijke beoordeling, die vaak van het onderwerp afhangt. Wat persoon A een goede beeldkwaliteit vindt, hoeft persoon B geen goede beeldkwaliteit te vinden. Hoe dat uitpakt hangt af van processen die in je hersenen afspelen. MTF is een 'technische' beschrijving voor beeldkwaliteit. Het is de kapstok waarmee je beeldkwaliteit in de greep krijgt.
    Voorbeeld: als je een portet neemt, waarbij de middenfrequenties uit de bus komen, dan krijg je een herkenbaar portret. Wil je de gemoedsrust van de geportretteerde ( angst en dgl) meenemen, dan moet je de hogere spatiele frequenties ook meenemen. Dus door je techniek af te regelen kun je de beeldkwaliteit 'sturen'. Het voorbeeld is een vrij technisch voorbeeld, maar zo kun je doorgaan.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-23-2008 at 11:34 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Willie Jan;621087]Het is inderdaad een pyrocat HD ontwikkelaar die ik gebruik.

Sandy King heeft mij gezegd dat de pyrocat HD een stain veroorzaakt. Als dat juist is zal de stain voor een verwaziging zorgen. Afhankelijk van de kleur van de stain kan dat op een variabel contrast papier een andere invloed hebben dan op een gegradeerd papier.

Ik vind het van belang om bij de catecholontwikkelaar geen stain te hebben teneinde dit gedoe te vermijden. Zo is mijn catecholontwikkelaar ontstaan.[ pyrocat HD is overigens een ontwikkelaar met phenidone en catechol als ontwikkelstoffen, en het schijnt een high acutance ontwikkelaar te zijn]. Omdat de stain onder bepaalde omstandigheden juist goed kan werken ( bijv. portret) heb ik de pyrogallol ontwikkelaar voor dat soort situaties.
    Overigens heeft Cor het over zwaar gekleurd ( stain) en niet over een zwaar negatief.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-23-2008 at 11:20 AM. Click to view previous post history.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Het is inderdaad een pyrocat HD ontwikkelaar die ik gebruik.

Sandy King heeft mij gezegd dat de pyrocat HD een stain veroorzaakt. Als dat juist is zal de stain voor een verwaziging zorgen. Afhankelijk van de kleur van de stain kan dat op een variabel contrast papier een andere invloed hebben dan op een gegradeerd papier.

Ik vind het van belang om bij de catecholontwikkelaar geen stain te hebben teneinde dit gedoe te vermijden. Zo is mijn catecholontwikkelaar ontstaan.[ pyrocat HD is overigens een ontwikkelaar met phenidone en catechol als ontwikkelstoffen, en het schijnt een high acutance ontwikkelaar te zijn]. Omdat de stain onder bepaalde omstandigheden juist goed kan werken ( bijv. portret) heb ik de pyrogallol ontwikkelaar voor dat soort situaties.
    Overigens heeft Cor het over zwaar gekleurd ( stain) en niet over een zwaar negatief.

Jed
    PyrocatHD is een ontwikkelaar die ik regelmatig gebruik. Deze ontwikkelaar geeft een kleur (looit). Het grote voordeel van deze stain is dat deze stain als extra densiteit onder UV licht fungeert. Zo'n negatief is dus bruikbaar voor "gewone" zilver gelatien druk,als ook voor alternatieve druktechnieken zoals Platinum druk etc. Dit werkt voor mij prima (als je zeer kritisch zou kijken kun je waarschijnlijk beter afzonderlijk negatieven maken, maar voor mijn doeleinden ben ik tevreden).

Ook als ik 4*5 Maco IR film ontwikkel gebruik ik PyrocatHD omdat de hoge lichten nogal zwaar gedekt kunnen uitvallen. De stain fungeert dan als een soort contrast verlagings masker op VC papier.

Goed belichte en ontwikelde PyrocatHD negatieven geven mij geen wazigheid
    , in het verleden heb ik ook PMK Pyro gebruikt, daar had ik er wel last van, ookal omdat PMK veel meer (achtergrond) stain geeft.

mvgr,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    PyrocatHD is een ontwikkelaar die ik regelmatig gebruik. Deze ontwikkelaar geeft een kleur (looit). Het grote voordeel van deze stain is dat deze stain als extra densiteit onder UV licht fungeert. Zo'n negatief is dus bruikbaar voor "gewone" zilver gelatien druk,als ook voor alternatieve druktechnieken zoals Platinum druk etc. Dit werkt voor mij prima (als je zeer kritisch zou kijken kun je waarschijnlijk beter afzonderlijk negatieven maken, maar voor mijn doeleinden ben ik tevreden).

Ook als ik 4*5 Maco IR film ontwikkel gebruik ik PyrocatHD omdat de hoge lichten nogal zwaar gedekt kunnen uitvallen. De stain fungeert dan als een soort contrast verlagings masker op VC papier.

, in het verleden heb ik ook PMK Pyro gebruikt, daar had ik er wel last van, ookal omdat PMK veel meer (achtergrond) stain geeft.

mvgr,

Cor
    De stain en het looi effect zijn twee verschillende zaken. Bij het looi effect wordt de gelatine als het ware leerachtig. De stain kent twee verschillende vormen, en zijn beide macromoleculair (dwz grote organische polymeren). De ene vorm vormt een grondsluier, de andere vorm hecht zich aan de zilverkorrels en de densiteit van stain is dan proportioneel met de densiteit van de densiteit van het zilver. Ik heb pyrocat HD nooit gebruikt en weet dus niet welk type stain optreedt en mogelijk treden beide soorten gelijktijdig op. Als ik mij goed herinner beweerde Sandy King dat de proportionele stain zou optreden. Deze macromoleculen kunnen een versluierend beeld oproepen. Dit versluierende beeld kun je waarderen of afkeuren. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Bij de pyrogallolontwikkelaars werd de grondsluier vaak gewaardeerd als middel om de korrel te maskeren. Dat aspect treedt in mijn pyrogallol ontwikkelaar ook op. Maar het belangrijkste in de pyrogallolontwikkelaar is dat de versluiering een positieve bijdrage tot de texture van het beeld geeft. Een effect dat bij portetten mooi kan werken, maar in een landschap kun je het weer niet gebruiken. Je ziet: wat voor het ene positief is kan in een ander gaval negatief werken.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

mvgr,

Cor
    Ik ben ook tevreden over pyrocat HD.
    Ik mix het zelf. 2 flesjes 500ml (oude rodinal). Gaan lang mee en ik ontwikkel toch behoorlijk wat.
    Ik heb nu de adox chs art 100 gekocht om te vergelijken met fp4+. Ik kreeg een tip dat de adox optimaal met pyrocat samenwerkt en daardoor meer doortekening in de luchten kan krijgen.
    Ik ben niet iemand van de theorie. Ik test het liever op mijn manier om te zien wat of het doet.

Ik koop regelmatig spul by freestylephoto en zag dat ze ook vc papier arista vaste gradatie hebben 50 vel voor 49 dollar (11x14"). Kentmere heeft bromide vaste gradatie, maar dat zie ik bij renedecaluwe weer niet terug...

Zijn er nog andere analogisten hier die op vaste gradatie drukken?

Een vriend van mij zag de druk, en hij dacht dat ik de foto met een condensor had afgedrukt....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    I

Zijn er nog andere analogisten hier die op vaste gradatie drukken?

Een vriend van mij zag de druk, en hij dacht dat ik de foto met een condensor had afgedrukt....
    Ik druk graag op vaste gradatie. Voorwaarde is wel dat je je contrast onder controle moet hebben. Door de papierontwikkelaar bij te stellen kun je wat schuiven; maar er zijn grenzen. Ik heb zojuist weer een aantal 40x50 drukken op vaste gradatie gemaakt. Het geeft een andere 'appearance' dan variabel contrast als gevolg van een andere contrastoverdracht. Een druk op vaste gradatie papier is meer een 'uitspraak' dan op VC. Het is moeilijk te omschrijven; ik zou op 24 mei een druk op VC en op vaste gradatie mee kunnen nemen. We zijn toch bezig met contrastbeheersing.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin