Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,534,966   Online: 983

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 24 of 24
    elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    En nu weet ik nog steeds niet welke papierontwikkelaar ik zal gebruiken,een nadeel hier is,dat je een beetje heen en weer geslingerd word tussen de collega-fotografen,ook nog een vraagje,vroeger drukten we af op glanzend,en we glansde niet,dus niet die hinderlijke hoogglans,en dat vonden we acceptabel,maar door de jaren heen zie je meer,leert meer,maar ben ik helemaal niet meer weg van glansend papier,ik denk dat ik het volgende pak papier maar zijdeglans neem,of wat raden jullie me aanen een eventuele ontwikkelaar,vroeger,in de gloriejaren van de analoge fotografie,koos je een bepaald merk film en papier,en ontwikkelaars-stopbad-fixeer,en dat was het,maar nu,in deze tijdelijke recessie,lijkt het,of de soorten sapjes vermeerdert zijn,ik snap ook wel,via deze site sta je veel meer in contact met andere fotografen,en hun meningen,dat was vroeger nu eenmaal niet,maar toch,

Ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik druk bij voorkeur ook af op mat papier (gebruik kentmere). Ik wil nog eukobrom gaan proberen. Deze schijnt met langere ontwikkeltijden de hoge lichten wat verder door te ontwikkelen.

Misschien een keer een test op een bijeenkomst waarbij we alle gebruikte ontwikkelaars naast elkaar leggen met dezelfde foto om de verschillen te zien.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    vroeger,in de gloriejaren van de analoge fotografie,koos je een bepaald merk film en papier,en ontwikkelaars-stopbad-fixeer,en dat was het,maar nu,in deze tijdelijke recessie,lijkt het,of de soorten sapjes vermeerdert zijn,ik snap ook wel,via deze site sta je veel meer in contact met andere fotografen,en hun meningen,dat was vroeger nu eenmaal niet,maar toch,Ruud.
    Doe maar zoals vroegehh.
    De ontwikkelaar, stop en fix die de fotohandel op voorraad heeft of voor je kan bestellen zijn allen van prima kwaliteit. Laat je de kop niet gek maken door alle mythes die er omheen hangen of gehangen worden. Vaak is dat toch gewoon interessantdoenerij.
    Beginnen en niet te veel nadenken...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    ,vroeger,in de gloriejaren van de analoge fotografie,koos je een bepaald merk film en papier,en ontwikkelaars-stopbad-fixeer,en dat was het,maar nu,in deze tijdelijke recessie,lijkt het,of de soorten sapjes vermeerdert zijn,ik snap ook wel,via deze site sta je veel meer in contact met andere fotografen,en hun meningen,dat was vroeger nu eenmaal niet,maar toch,

Ruud.
    Ik weet niet wat jij als de gloriejaren van de analoge fotografie beschouwd. Ik vind dat we daar nu in zijn. Een keur van objectieven om uit te kiezen, films en VC en gegradeerde papieren, fotochemicalien van behoorlijke kwaliteit en een enorme informatie bijvoorbeeld via internet. Een probleem kan zijn dat er zoveel is, dat het maken van een keuze niet eenvoudig is. De oorzaak is dat een gestructureerde achtergrond-informatie ontbreekt, of, in ieder geval niet makkelijk bereikbaar is.

Vroeger had je slechts ongecoate objectieven, waarvan velen van slechte kwaliteit. Onbetrouwbare films en wat de chemicalien betreft moest je naar de drogist om de hoek en maar afwachten. etc. Een eindeloze rij recepturen, waar je de werking van hooguit kon gissen. In de tweede helft van de 20 e eeuw verschenen de 'fabriekschemicalien', maar dat beperkte zich dan praktisch gesproken tot D-76.
    De papieren kwamen in een grote verscheidenheid van oppervlakken; dat is tegenwoordig duidelijk minder.

Jed

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin