Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,221   Online: 886

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Kentona papier test

Ik heb een dooske 30x40 kentona laten komen voor lith.

Gisteravond heb ik naast de vc fineprint glossy (bariet) van dezelfde landschap scene een afdruk op kentona gemaakt.

Wat een verschil!
    De fijne strootjes zijn veel gedetailleerder weergegeven dan de fineprint afdruk. Als je de fineprint ernaast legt en details bekijkt, lijkt deze wel onscherp. (het is een 4x5 negatief)

Heeft iemand anders ook deze ervaring?
    Ik vraag me af waarom ze de kentona niet in meer gradaties maken...

Is het altijd zo dat een vaste gradatie papier 'scherper' is dan een variabel contrast papier?

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb hier 2 afdrukken van 't zelfde negatief. 1 op kentona en de ander op Ilford warmtoon, wat scherpte betreft zie ik geen verschil. Zo i zo is 't verschil gering 't enige wat echt opvalt is 't oppervlak van de kentona is iets meer zijdeachtig, wat ik zelf wel mooi vind. Alleen jammer dat er inderdaad maar een gradatie leverbaar is. Dus als algemeen gebruik papier niet echt handig.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb een dooske 30x40 kentona laten komen voor lith.

Gisteravond heb ik naast de vc fineprint glossy (bariet) van dezelfde landschap scene een afdruk op kentona gemaakt.

Wat een verschil!
    De fijne strootjes zijn veel gedetailleerder weergegeven dan de fineprint afdruk. Als je de fineprint ernaast legt en details bekijkt, lijkt deze wel onscherp. (het is een 4x5 negatief)

Heeft iemand anders ook deze ervaring?
    Ik vraag me af waarom ze de kentona niet in meer gradaties maken...

Is het altijd zo dat een vaste gradatie papier 'scherper' is dan een variabel contrast papier?
    Je kunt het niet als een algemene regel stellen, maar vaste gradatie drukt vaak 'scherper' dan variabel contrast. Bij variabel contrast doe je nu eenmaal water in de wijn. Zo heeft men van het oriental seagull in de variabel contrast versie nooit dat weten te bereiken wat in de gegradeerde versies naar voren kwam. De verschillen komen pas goed naar voren bij een negatief van goede kwaliteit.
    Als je je contrast van je negatief goed inregelt heb je niet meer dan een gradatie nodig.

Ik realiseer mij dat je hier meer variabelen hebt; het kentona papier is een chloor-bromide papier en het variabel contrast een bromide papier. Dus je vergelijkt ook nog twee emulsie-typen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-18-2008 at 06:09 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik heb hier 2 afdrukken van 't zelfde negatief. 1 op kentona en de ander op Ilford warmtoon, wat scherpte betreft zie ik geen verschil. Zo i zo is 't verschil gering 't enige wat echt opvalt is 't oppervlak van de kentona is iets meer zijdeachtig, wat ik zelf wel mooi vind. Alleen jammer dat er inderdaad maar een gradatie leverbaar is. Dus als algemeen gebruik papier niet echt handig.
    Gary,
    ik heb een landschap met veel gedetaileerde graspluimen en op de achtergrond kale bomen met fijne takjes. Het verschil is enorm.

Misschien als ik het contrast van het vc papier verhoog, dat de scherpte toeneemt.
    Het kentona oogt contrastrijker, terwijl de doortekening in de lucht zelfs iets beter is dan het vc papier.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Gary,
    ik heb een landschap met veel gedetaileerde graspluimen en op de achtergrond kale bomen met fijne takjes. Het verschil is enorm.

Misschien als ik het contrast van het vc papier verhoog, dat de scherpte toeneemt.
    Het kentona oogt contrastrijker, terwijl de doortekening in de lucht zelfs iets beter is dan het vc papier.
    Willie-Jan, wat je waarneemt is dat de contrastoverdracht in de hogere spatiele frequenties(detail) bij het kentona hoger is dan bij het VC papier. Dit manifesteert zich in de details maar ook in de doortekening van de grotere partijen als wolken. Bij de komst van het VC Oriental papier ( een 20 jaar geleden denk ik) is het verschil uitvoerig aan de orde geweest. Maar ik zie het verschil ook bij de Forte papieren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het zal wel te wijten zijn dat ik een leesbril nodig heb. Dan nog kan ik slechts maximaal 5 lijnparen per mm onderscheiden, en ik bekijk mijn prints zelden of nooit met een vergrootglas. Merk wel op dat ilford warmtoon ook een chloor-bromide papier is.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het zal wel te wijten zijn dat ik een leesbril nodig heb. Dan nog kan ik slechts maximaal 5 lijnparen per mm onderscheiden, en ik bekijk mijn prints zelden of nooit met een vergrootglas. Merk wel op dat ilford warmtoon ook een chloor-bromide papier is.
    Het probleem met de leesbril moet je niet onderschatten. Ik heb het pas goed onderkend toen ik in een nogal donker pakistaans restaurant de menukaart niet meer kon lezen. Daarna een leesbril genomen en toen kon ik mijn 6x6 contacten weer behoorlijk bekijken.

Overigens gaat het niet om de lijnparen per mm, maar om de lijnparen per graad als je het hebt over de capaciteiten van je oog. De beschouwingsafstand is belangrijk. En die wil nogal wisselen bij het beschouwen van een foto. Je bekijkt het geheel op wat grotere afstand. Maar als er detals zijn, dan ben je gauw geneigd dat wat nader te bekijken. En de betekenis van het detail moet niet onderschat worden ( bij een onderwerp als een landschap). Zo speelt de werking van de korrel een belangrijke rol. En de manier waarop grassprietjes worden afgebeeld is van belang voor de manier waarop het beeld overkomt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De beschouwingsafstand is belangrijk.
    Dat klopt mijn armen zijn te kort aan 't worden om de prent scherp te zien.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Interessante discussie! Voor het gemak is dus eigenlijk weer kwaliteit ingeleverd.
    Is er overigens iets bekend over de lijnparen die fotopapier kan weergeven en is fotopapier grofkorreliger dan film?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Interessante discussie! Voor het gemak is dus eigenlijk weer kwaliteit ingeleverd.
    Is er overigens iets bekend over de lijnparen die fotopapier kan weergeven en is fotopapier grofkorreliger dan film?
    het menselijk oog kan gemiddeld zo'n 360 dpi (dots per inch) zien, dus bv een afdruk op 1200 dpi zoals ze met inkjets aanprijzen is grote onzin.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin