Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,181   Online: 838

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Is er geen aanbeveling voor de keuze van het stopbad en het fixeer?
    Het stopbad eens vervangen door alleen H2O?
    Welk stopbad gebruik je? Citroenzuur? Azijn?
    Ontwikkelaar nog meer verdund gebruiken?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    zou dit komen door hard water of andere metaalzouten die in het leidingwater zitten, en een neerslag in vorm van vlokken geeft ?
    -M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb hier aan de kust behoorlijk hard water, maar heb dit probleem nog nooit zien optreden, zelfs niet met zeer lang bewaarde gebruiksoplossingen van de chemie. En zoals de originele OP, Ruud, al aangaf in zijn eerste post, heeft hij geen hard water.

Ik betwijfel of de concentratie kalk (dat is toch de voornaamste component in drinkwater) hoog genoeg kan zijn om dergelijke uitgebreide vlokvorming te veroorzaken.

De suggestie van bepaalde eiwitten, ook door Ruud, en schimmelvorming of denaturatie daarvan (te hoge temperatuur - denk aan het hard worden van een ei!) zou meer hout snijden.

Ruud: op watvoor temperatuur werk jij? Je gaf al aan de ontwikkelaar op te poken om het wat te versnellen. Misschien dat er inderdaad nog bepaalde eiwitten in zitten die denatureren bij te hoge temperatuur en dan uitvlokken.

Maar wat de functie van die eiwitten dan precies is???

Shooter
    Medium Format
    Ik gebruik citroenzuur en alkalkische ontw. beide van Moersch
    ook voor het eerst gebruikt

temp had ik met 6006 allen verhoogd werk met ca 20 graden normaal nooit hoger dan 22

wat de functie van eiwittten is weet ik niet,alleen weet ik dat ze vlug uitvlokken
    vandaar mijn gedachte of hij dat dit als basis voor zijn ontw gebruikt
    dit is speculatief en kan op internet niets vinden,

mede dacht ik dit omdat zijn TANOL vlokken had voor gebruik.

ik kan evt ook robert vonk eens vragen ik was overings tevreden over de ontw.

zal van de week weer eens proberen in de doka

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ruud, die eiwitten lijkt mij toch wel onwaarschijnlijk, ik zou er geen functie voor weten. Schimmel lijkt mij toch het meest waarschijnlijk, wellicht dat dit nog wat oude voorraad van Moersch was... Overigens, uit nieuwsgierigheid, heb ik een restantje Ecomax eens flink opgewarmd tot ca. 60 graden. Niets te zien, bleef volkomen helder, dus die Isoascorbaat zelf is in ieder geval stabiel genoeg.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ja Marco, dat is ook mijn idee. Je moet verder begrijpen dat vrijwel alle eiwitten stabiel zijn tot ongeveer 40 graden Celcius. Ik ken geen zwart-wit doka die warmer is.
    Ik heb overigens jaren gewerkt met (door Gilbert zelf geformuleerde) vit. C ontwikkelaar en ben nooit deze ellende tegen gekomen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Hallo Allemaal,

Ik heb zojuist antwoord van Moersch ontvangen.
    het probleem zat in zijn ontwikkelaar
    hier zijn antwoord dat ik zojuist ontving

ik had vanmiddag PE papier afgedrukt en dat ging overigens goed

in ieder geval goed om te weten

het stopbad was van Moersch zelf.
    Bedankt voor alle reacties.

ANTWOORD :
    Hallo Herr de Haan,

es ist nicht der Entwickler. Ich vermute es ist das Stoppbad. Möglicherweise war die betreffende Charge zu stark gepuffert. Diese Flockung ist dann schon nach dem Ansatz des Stoppbades erkennbar. Die Funktion ist dadurch nicht beeinträchtigt, aber ich kann gerne Ersatz schicken.

Sorry für die späte Antwort.
    Gruss
    wm

--
    Wolfgang Moersch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Hallo Allemaal,

Ik heb zojuist antwoord van Moersch ontvangen.
    het probleem zat in zijn ontwikkelaar
    hier zijn antwoord dat ik zojuist ontving

ik had vanmiddag PE papier afgedrukt en dat ging overigens goed

in ieder geval goed om te weten

het stopbad was van Moersch zelf.
    Bedankt voor alle reacties.

ANTWOORD :
    Hallo Herr de Haan,

es ist nicht der Entwickler. Ich vermute es ist das Stoppbad. Möglicherweise war die betreffende Charge zu stark gepuffert. Diese Flockung ist dann schon nach dem Ansatz des Stoppbades erkennbar. Die Funktion ist dadurch nicht beeinträchtigt, aber ich kann gerne Ersatz schicken.

Sorry für die späte Antwort.
    Gruss
    wm

--
    Wolfgang Moersch
    Hierbij commentaar van een gebruiker:

"...

Heb dat ook gehad met ECO. Was de gierigaard gaan uithangen, mijn werkoplossing 3 weken bijgehouden en er zaten van die grote witte vlekken in, in de ECO dan, niet in fixeer of zo.

Gooi nu mijn werkoplossing weg, na elke dokasessie en heb het niet meer.

Verdun ook niet zo ver meer als 1+14. Als je wat kracht nodig hebt, dan kom je er niet met die oplossing. Ik doe nu 1+9.

Had laatst een mooi resultaat met op Kentona af te drukken, IR negatieven, had een grote variëteit aan zones 7-9, echt prachtig.

ECO heeft ook zijn beperkingen, gaat best met warmtonige papieren.

...."

einde citaat

Shooter
    Medium Format
    Er kwam nog een toelichting van Moersch
    als volgt :

Herr Moersch

Muss ich bei neue Erdünnung Stoppbad mehr Wasser verwenden wie angegeben ????

Nein, das ändert nichts an der Ausflockung. Wenn Sie das Konzentrat in eine Glasmensur geben, müsste das auch schon "flockig" aussehen. Diese gepufferte Zitronensäure ist ein relativ neues Produkt. Bei den ersten Chargen habe ich einfach zu stark gepuffert. Die Ausflockung stellt sich erst nach einiger Zeit ein. Der Gehalt an Citic acid ist immer gleich (60%). Wenn man wesentlich stärker verdünnnt als angegeben, ist das Stoppbad immer noch genügend sauer, aber es verbraucht sich dann auch schneller. Seit einigen Monaten ist das Verhältnis der beiden Säuren so geändert, dass die Lösung klar bleibt.
    Wenn Sie das Konzentrat stark erhitzen und 1+1 mit Wasser verdünnen, sollte es klar werden und Sie nehmen dann einfach die doppelte Menge für die Arbeitslösung.
    Aber wenn Ihnen nicht wohl dabei ist, schicke ich Ihnen gerne eine neue Flasche.

Grüsse
    wm

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Interessant, maar wat is het nu??? Het stopbad of de ECO of beide... Uit jouw verhaal lijkt bij jouw toch wel het bufferprobleem in het citroenzuurstopbad het probleem. Maar die andere Nederlandstalige reactie die je van iemand hebt gehad, lijkt er op te duiden dat ook de ECO ontwikkelaar van Moersch zelf voor problemen kan zorgen. Wellicht dezelfde buffer-stof die voor problemen kan zorgen? Vraag mij trouwens nog steeds af wat dat dan voor stof is en watvoor reactie die vlokking oplevert.

Je zou kunnen overwegen om bij Moersch een zogenaamd "Veiligheidsblad" of MSDS (Materials Safety Data Sheet) sheet aan te vragen. Dat is hij wettelijk verplicht te leveren als je het aanvraagd. Heb ik ook wel eens bij Amaloco gedaan, deden ze niet moeilijk over. In een dergelijk document moeten behalve veiligheidsinstructies, ook informatie staan over de samenstelling van de ontwikkelaar en stopbad. De gebruikte stoffen dus daarin, met globale percentages.

Zou wel eens interessant kunnen zijn...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin