Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,327   Posts: 1,537,014   Online: 1134

Results 1 to 10 of 10
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format

Spoelen van al geknipte 120 negatieven.

Omdat ik bijna al mijn negatieven opnieuw in de fixeer moet gooien en daarna moet spoelen de volgende vraag:
    Het merendeel is 120 film en die zijn al in stukken geknipt en zitten in mijn negatief bladen.
    Ik heb geprobeerd om de geknipte negatieven opnieuw op een reel te spoelen en dan in de Jobo te fixen en te spoelen.
    Alleen dan schuiven de stukken negatief over elkaar heen met alle gevolgen van dien.
    Ik wil nu de stukken gaan fixeren in een doka bak onder weinig licht.
    Hoe kan je het beste daarna de negatieven gaan spoelen zonder dat de negatieven aan elkaar gaan plakken.
    Kan je ze 1 voor een onder de kraan afspoelen, en hoelang moet dat duren.
    Of is er een betere manier voor.
    Ik moet nu minimaal 25 rollen opnieuw gaan fixeren en spoelen, dusdanig dat ze ook weer in het goede negatief blad gaan.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In de spoel zetten is toch de beste oplossing. De film met de hand erin trekken en de volgende strook tegen de voorgaande leggen dan is overlappen uitgesloten. De stroken er in draaien heeft zoals je al geconstateerd hebt het gevolg dat ze over elkaar kunnen schuiven.
    Minimaal 5 minuten spoelen als je tenminste een snelfixeer gebruikt hebt.
    harry

Release, the best you can do...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Harry,

Ik had de stroken tegen elkaar aangelegd, maar ze zijn toch over elkaar geschoven.
    Ik gebruik een jobo processor, misschien dat het daardoor komt.
    Is er nog een andere manier van spoelen zonder een tank te gebruiken.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jawel, door de tank te vullen met water en enkele minuten wachten dan weer uitgieten en dat 5 keer herhalen.
    Dus niet de tank laten draaien dan gaat de zaak schuiven.
    Ook handig, als je jobo tanks gebruikt, hun snelspoelhulpje. Een slang met een passende aansluiting op de tank. Deze zorgt ervoor dat het water vanaf onderen in de tank loopt en het vuile water er aan de bovenkant weer uitdrukt.
    Snel en efficient. Kost een drol.... en scheelt enorm aan spoeltijd...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Jawel, door de tank te vullen met water en enkele minuten wachten dan weer uitgieten en dat 5 keer herhalen.
    Dus niet de tank laten draaien dan gaat de zaak schuiven.
    Ook handig, als je jobo tanks gebruikt, hun snelspoelhulpje. Een slang met een passende aansluiting op de tank. Deze zorgt ervoor dat het water vanaf onderen in de tank loopt en het vuile water er aan de bovenkant weer uitdrukt.
    Snel en efficient. Kost een drol.... en scheelt enorm aan spoeltijd...
    De beste investering die je kan doen :-)
    Bij mij passeert het spoelwater aan 24 Celcius, scheelt ook weer wat aan spoeltijd.

G

Shooter
    4x5 Format
    Geen idee hoe handig je bent. Maar als dat een beetje 't geval is, loont 't gezien de hoeveelheid die je moet doen, om even 4 plankjes in een recht hoek op elkaar schroeven als een soort raam. Met ondiepe zaagsnedes op de tegenoverliggende plankjes waarje de strookjes in kunt schuiven. Dit rekje kan dan integraal in 't water staan.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik ga het vanavond weer proberen, ik ga eerst de snelspoel hulp in elkaar knutselen.
    En dan zonder te kiepen/roteren opnieuw fixen en spoelen.
    De oplossing met de plankjes had ik nog niet aan gedacht, ik ben op het ogenblik niet zo creatief.

Bedankt voor het mee denken.

Mike
    --Mike

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mike,

Oeioeioei dat zijn wel flink wat films!

Je kunt proberen om de stroken weer aan elkaar te plakken met foto/filmtape. Bij rolfilm kun je de tape dan bevestigen aan de boven en onderkant van de film, daar heb je wel wat ruimte. Misschien kun je daarna de boel wel inspoelen.

Verder schrijf je dat je bij weinig licht wilt fixeren. Volgens mij maakt dat in dit geval niet meer uit want de film heeft toch allang het licht gezien. Mijn laatste "her fix" heb ik in de keuken gedaan, in het licht en met behulp van een hoog limonadeglas.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Harry,

Ik had de stroken tegen elkaar aangelegd, maar ze zijn toch over elkaar geschoven.
    Een truukje om dat te voorkomen is een stukje onbelichtte gefixeerde film ertussen zetten. Knip die film enkele mm in en vouw je hem licht om naar beide kanten. Doe dat ook aan de andere kant. Laat de te spoelen film in dat V-tje vallen. Blokkeer het laatste stuk film met de rode lipjes van de jobo spiraal. Nu kan er niets meer verschuiven.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik heb nu zelf een snelspoel hulpstuk gemaakt met een kurk en een stuk Gardena Micro-Drip slang.
    Omdat mijn spoelwater niet is verwarmd heb ik maar 10 minuten gespoeld voor de zekerheid.
    Als ik niet roteer dan blijven de nagatieven zitten.
    Bedankt voor de geboden oplossingen.
    --Mike

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin