Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,693   Posts: 1,548,958   Online: 770

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 38 of 38
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Algemene opmerking:
    In het begin had ik ook zoiets van is dit alles met de pyrocat qua prestatie.

Maar als je gaat optellen dan is 5% verbetering met ontwikkelen, 5% verbetering met papierkeuze, 3% verbetering met ander objectief etc...... uiteindelijk toch een zichbaar geheel geworden in je afdruk.

Dus het verdiepen in je kwaliteit zal uiteindelijk wel een verbetering opleveren. Het kost je tijd maar als ik nu een print langs die van 3 jaar geleden leg, dan mag ik mijzelf op de schouders kloppen. Ik vraag me alleen af of je er ooit mee klaar bent....

Wat ik uit de dvd van ansel begreep is dat hij het meest productief was de laatste 15 jaar van zijn leven qua afdrukken.
    Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Ik heb nog bergen materiaal liggen om af te drukken, maar als ik weet dat de veenpluis in de bloei staat net zoals gisteren, dan pak ik mn spullen en ben ik weg... Dus eigenlijk moeten we in NL gewoon een maand slecht weer krijgen zodat ik weer wat inloop

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik uit de dvd van ansel begreep is dat hij het meest productief was de laatste 15 jaar van zijn leven qua afdrukken.
    Met 't gevaar dat we nu wel heel erg ver van de topic afdwalen;
    Als je de overzicht tentoonstelling van ansels werk gezien hebt of de catalogus er van bestudeerd hebt. Zul je tot de ontdekking komen dat het helemaal niet zo duidelijk is welke drukken van 't zelfde negatief de voorkeur verdienen. Sommige vinden de drukken die gemaakt zijn in de tijd dat de foto genomen is te prevaleren boven de later drukken. Het is een smaak kwestie.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het overgrote deel van Ansels negatieven is gemaakt in de jaren 30 en 40. Pas tientalle jaren later, doordat hij een manager had gekregen, is hij ontzettend productief (en millionair) geworden met tentoonstellingen, boeken, publicaties, posters en . . . afdrukken. Alleen werd 95% niet door hemzelf maar door zijn assistenten afgedrukt.

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Ik heb nog bergen materiaal liggen om af te drukken, (...) Dus eigenlijk moeten we in NL gewoon een maand slecht weer krijgen zodat ik weer wat inloop
    Als ik me goed herinner heb je in Nederland twee weken zomer, twee weken winter, en voor de rest is het herfst. Dus tijd genoeg.
    Last edited by argentic; 06-01-2008 at 11:36 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Met normaal belichten bedoel ik de film. 'Fuji across 100 belichten als 50'

Vooral wanneer je met automatische lichtmeters werkt zal je problemen hebben met het goed krijgen van je negs. Die wijken altijd af. Daarnaast zijn er bodies zoals de nikons, waarvan de sluiter wel eens 2/3 stop afwijkt.

.
    Dat is een kant van de zaak. Deze (goede) gewoonte komt voort uit het feit dat instellen van de E.I. op de ISO of ASA waarde zeker niet optimaal is. Een nog betere methode is om je E.I. bewust te kiezen.
    De andere kant van de zaak is of je in reflectie of op invallend licht meet. Als je op reflectie meet zwabbert alles heen en weer, afhankelijk van de helderheid van je meetpunt. In wezen zwabbert de E.I. dan . Aangezien de meeste cameras een ingebouwde lichtmeter hebben, wordt meestal in reflectie gemeten. Het hangt dan van de meetstrategie van de ingebouwde lichtmeter af, hoe het succes is. Kort gezegd:' normale belichting is verre van optimaal, in de zin van lichtmeetstrategie'.

Dus: normaal verdient verduidelijking. En het is vaak beter om niet te doen omdat iedereen het zo doet.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Als ik me goed herinner heb je in Nederland twee weken zomer, twee weken winter, en voor de rest is het herfst. Dus tijd genoeg.
    Da's meer dan in midden frankrijk

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    IK BEN ERUIT!!!

Ik heb de spoelen schoongemaakt door ze samen met een chloortablet voor de badkuip te laten staan en daarna schoon te borstelen.

Heb net de eerste semi stand rol van vanochtend ontwikkeld en het ziet er perfect uit!
    Dus toch de Wetting Agent die op de een of andere manier de boosdoener is.

bedankt voor jullie hulp!

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    IK BEN ERUIT!!!
    Goed om te horen, kijken of dat ook voor mij de oplossing is.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Grote vlekken op kleine film

Click image for larger version. 

Name:	L1060109.jpg 
Views:	4 
Size:	21.0 KB 
ID:	57283

Nu Lomo terug 110 film verkoopt heb ik een zw/w en een kleurfilm ontwikkeld.
    Met de zwart/wit had ik geen problemen, met de C41 die ik enkele weken later ontwikkelde ging het goed mis.
    Ik ontwikkel in een Paterson Universal 3, de enige tank die ik heb kunnen vinden waarin 16mm past.
    Kiepen moet je hiemee niet doen want die oude Patersons lekken als de pest wanneer je ze omdraait.
    Dus draai ik om de 15 seconden, de ene keer links, de volgende rechts, dan weer links, enz...
    Ik gebruik normaal 2ml agepon op 1l water maar ik lees hier van 1 a 2 druppels dat ga ik proberen
    (met de Tetenal C41 set lijkt de stabilisator echt op afwas Dreft, zoveel wetting agent zit daar in)

Mijn vermoeden is dat de film tegen de spiraal is blijven kleven, zowel bij het ontwikkelen als bij de blix.
    Ik denk aan de volgende oorzaken.
    • Sporen van wetting agent. Ik zal de spiraal met soda reinigen en bij zw/w minder Agepon gebruiken
    • Een 110 film krult fel en de emulsie blijft tegen de binnenzijde van de spiraal kleven. Ik denk aan twee oplossingen. Eerst de film tot in het midden van de spiraal winden daar zijn de cirkels kleiner en twee de film enkele uren op de spiraal laten zitten vóór het ontwikkelen zodat hij wat kan ontkrullen.
    • De emulsiezijde van de film wordt bij het draaien van de spiraal tegen de spiraal gedrukt. (in één richting althans) Als oplossing denk om steeds in dezelfde richting draaien zodat de emulsiezijde van de spiraal wordt weggedrukt

Maar misschien heb ik het helemaal mis en heeft er iemand een ander en/of beter idee, want de lichte plekken op de film kan ik verkaren maar de donkere niet.

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin