Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,981   Posts: 1,523,800   Online: 1170

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 38
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

ontwikkel spiraal

Ik heb de laatste week problemen gehad met ontwikkeling zoals hier:

http://www.apug.org/forums/attachmen...8&d=1094345547

Er werd geopperd dat het te maken kan hebben met de wetting agent die in de plastic reel gaat zitten en voor oneven ontwikkeling kan zorgen.

Is het een idee om ipv plastic metalen reels te gebruiken???
    En zo ja wie heeft er ervaring mee en waar kan je die het beste bestellen.
    Zouden ze ook in een patterson tank passen?

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Er werd geopperd dat het te maken kan hebben met de wetting agent die in de plastic reel gaat zitten en voor oneven ontwikkeling kan zorgen.

Ik heb de thread die je aanhaalt ook gevolgd, ik heb ook een paar keer dit probleem gehad, en ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik het probleem nu onder controle heb. Dat het al een hele tijd goed gaat, dat is het enige wat ik kan zeggen. Sinds de laatste keer dat ik dit probleem had, let ik met name op:

1. NOG beter schoonmaken van de tank en de spoel. Denk je dat het schoon is? Hou het dan nog langer onder de handwarme kraan.

2. RUIM chemicalien gebruiken. 500 ml? Liever 510 ml of 520 ml.

Geen problemen meer gehad... Al is dat geen garantie voor de toekomst.

Tsja, en of je dat met metalen spiralen oplost durf ik je niet te zeggen. Wel dat je dan een andere manier van film-op-spiraal-spoelen zult meemaken. Of het in de Paterson tanks past? Ik heb zo'n vermoeden van niet, maar wie 't weet mag 't zeggen...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik gebruik altijd 600cc water in de tank. Ik ga het een keer proberen met schoonmaken.
    kijken of ik na een tijd in warm water met een witte doek nog zooi eraf krijg.

Iemand opperde al om de film uit de spoel te halen alvorens de wetting agent te gebruiken.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja, de film uit de spoel halen alvorens die in de wetting agent te dompelen is een goed idee. Filmspiraal schoonmaken gaat goed met warm water en een scheutje bleekwater en een borstel.
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik gebruik altijd 600cc water in de tank. Ik ga het een keer proberen met schoonmaken.

Iemand opperde al om de film uit de spoel te halen alvorens de wetting agent te gebruiken.
    Wat ik opvallend vind is dat het probleem zich slechts aan 1 zijde van de film voordoet. Als wetting agent een rol speelde, waarom zou het dan aan 1 zijde optreden?, je zou het dan toch ook aan de andere zijde verwachten, waar de film net zoveel contact met met de spoel maakt. Bovendien denk ik dat die wetting agent toch wel zo oplosbaar is, dat na voorspoelen van de film voor het ontwikkelen, er toch niet veel meer overgebleven kan zijn van enig residue...

Is dit aan de "luchtzijde" of onderkant van de spoel? Misschien is het toch gewoon simpelweg een rotatieprobleem... en hoe vaak keer je het tankje om tijdens ontwikkelen?

Shooter
    4x5 Format

Dit verschijnsel is bekend van Paterson tanks met een inhoud van 500 ml. De oplossing is een tank van 1 liter. Toen ik dat gewijzigd had, heb ik geen last van het stromingspatroon gehad.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Inderdaad zoals ook al geopperd door anderen de film uit de spoel in een aparte tank of maatbeker behandelen met WA.
    Spoelen reinigen met een lauw sopje met soda. Laten weken en grondig spoelen kan een remedie zijn voor "verglaasde" spoelen.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb het nu geconstateerd met semi stand ontwikkeling.
    15 sec kiepen, 8 min laten staan, nog 1 maal kiepen en na 16 minuten stop/fix.

Zouden het dus wel luchtbellen kunnen zijn?

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Patterson tank (500ml). Luchtbellen lijken me sterk; ik ontwikkel niet semi-stand: iedere minuut 2x kiepen en dan 'aftikken' tegen de rand van de gootsteen. Ben inmiddels wel benieuwd naar mogelijke oplossingen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kwestie van logisch nadenken en testen.

1) Zitten de vlekken willekeurig over de hele film verdeeld? Strijk de film beter af, of gebruik gedestilleerd/gedemineraliseerd water voor de laatste spoeling (zonder WA). Verdwijnt het probleem, dan was ongelijkmatig opdrogen van de film de oorzaak.

2) Zit het patroon alleen aan de bovenzijde van de film? Dan ontstaan ze tijdens het proces, en is in elk geval het vloeistofniveau te laag (te zuinig met vloeistof).Verhogen van de vloeistof neemt echter de oorzaak van schuimvorming niet weg. Blijf dus nog even testen met hetzelfde vloeistofniveau.

3) Begin met je tankje beter te spoelen voor gebruik. Verdwijnt het probleem, dan is slecht spoelen en afdrogen van het tankje de oorzaak, (en waarschijnlijk veel teveel WA gebruik. 1 of 2 druppel op een 500 ml tankje is meer dan genoeg)

4) Test zonder WA. Verdwijnt het probleem, dan gebruik je teveel WA. Blijft het probleem, dan schuimt de ontwikkelaar.

5) Test met minder en vooral rustiger kiepen. Verdwijnt het probleem? Dan is teveel schudden de oorzaak.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin