Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,577   Online: 1019

Results 1 to 6 of 6

Thread: film bewaring

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

film bewaring

Hallo, iedereen
    Ik heb een vraag in verband met het stoceren van een aantal films
    Hoe kan ik een aantal films best bewaren voor een langere tijd , in de koelkast of de diepvriezer. Het gaat zowel over zw- wit of velvia film die ik voor een prijsje heb kunnen aanschaffen , de film blijft goed tot eind 2009.
    In de vriezer hoe bewaren ... enz.
    Groetjes, LUDO

Shooter
    Multi Format
    Ludo,

mijn persoonlijke 'lange termijn' stock (een hoop dozen 7x17") zit in een plastic zak in de vriezer. Wanneer ik halfweg de lopende doos zit, neem ik de volgende al uit de vriezer.

De rest ligt in een koelkast waar ik alleen films in bewaar, anders gaan de dozen snel naar witloof, bloemkool en paksoi ruiken :-)

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En de paksoi gaat naar Kodak ruiken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    ...en wat dacht je van seleniumpoeder naast de witte rijst. Dan heb je geen koenjit meer nodig voor de kleur.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Hallo, iedereen
    Ik heb een vraag in verband met het stoceren van een aantal films
    Hoe kan ik een aantal films best bewaren voor een langere tijd , in de koelkast of de diepvriezer. Het gaat zowel over zw- wit of velvia film die ik voor een prijsje heb kunnen aanschaffen , de film blijft goed tot eind 2009.
    In de vriezer hoe bewaren ... enz.
    Groetjes, LUDO
    Het hangt een beetje van de hoeveelheid en je gebruik af. Als je alles voor eind 2009 denkt te gebruiken, kun je het ook gewoon op kamertemperatuur bewaren. De houdbaarheidsdatum is berekend op normale bewaaromstandigheden, dus niet bevroren. De houdbaarheid van zwartfilms is doorgaans goed, een beetje afhankelijk van de gevoeligheid. Hoe gevoeliger, hoe minder houdbaar. Zeker de minder gevoelige films zijn tot minstens enkele jaren na de houdbaarheidsdatum te gebruiken zonder verlies aan kwaliteit. Daarna neemt de grondsluier een beetje toe en moet je wat langer ontwikkelen, maar ook dat is natuurlijk geen probleem. Bij dia's ligt dat wat anders omdat de kleurbalans schuift, maar ook daar zou ik alleen bij heel kritisch werk me iets van die datum aantrekken.

Huub

Ps. En als je seleniumpoeder met je etenswaar verwisselt, heb je vervolgens erg weinig problemen meer...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    En de paksoi gaat naar Kodak ruiken.
    't is Forte en Wephota, die ruiken iets minder hard ;-)

Quote Originally Posted by hka
    ...en wat dacht je van seleniumpoeder naast de witte rijst. Dan heb je geen koenjit meer nodig voor de kleur.
    selenium en het potassium dichromaat staan bij ons in de badkamer, tussen de schoonheidsproducten van mijn vriendin. Zo ben ik zeker dat ze 's ochtends goed wakker is voor ze zich opmaakt

Ludo, nog even on topic.
    Hooggevoelige films houden minder lang (zoals Huub net zei) en met diafilm kan je soms zeer veel geluk hebben, zoals die doos provia uit 1996 die ik begin dit jaar aangezet heb zonder merkbare kleurproblemen.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin