Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,765   Posts: 1,484,079   Online: 945

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Shooter
    4x5 Format
    Tot verdriet van velen is kodak opgehouden met 't maken van Azo. Maar er zijn een aantal mensen aan 't proberen een dergelijk papier weer op de markt te krijgen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Foma is bij mijn weten ook nog in een vaste gradatie te koop bij o.a. Fotoimpex.

persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van foma. Het bariet krult als een gek zelfs na droging middels aquarel tape. Voor lith geeft het wel mooie kleuren.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Tot verdriet van velen is kodak opgehouden met 't maken van Azo. Maar er zijn een aantal mensen aan 't proberen een dergelijk papier weer op de markt te krijgen.
    Wat type is Kentona ? Ik kan dit papier wel smaken.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Na mijn weten is kentona een chloor-broom-zilver emulsie

Shooter
    4x5 Format

De print

We komen hier op het gebied van het drukken. Er zijn zovele variabelen die het eindresultaat beinvloeden.
    Het eindresultaat wordt mede beinvloed door het gebruik van fotografische materialen. Omdat de fotografische materialen steeds aan verandering onderhevig zijn, zal het gebruik ervan en de resultaten steeds aan verandering onderhevig zijn. Als iemand een handleiding 'fotografisch drukken' zou schrijven, is het korte tijd later al weer verouderd.

Wat mij meer relevant voorkomt, is dat je begrijpt waar het drukproces op berust. Dan begrijp je wat al die variabelen doen en zo kun je die variabelen in het drukproces gericht sturen. En zo kun je op een eindresultaat, dat je voor ogen staat, afgaan. Het moet niet een grote wir-war van keukenrecepten worden.

Eigenlijk zou er een handleiding moeten zijn, waar de achtergronden van het fotografisch drukproces in worden behandeld. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan geschreven. Zo herinner ik mij dat Kodak zich eens heeft vastgebeten in de druk van hoge lichten en diepe schaduwen. Ik weet ook, dat ze er niet uit zijn gekomen.

Tot nu toe is nog altijd de mooiste oplossing om met iemand in de doka ' mee te lopen'. Maar alle informatie op de APUG site werkt natuurlijk erg mee, als die info geplaatst kan worden.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Jed liet afgelopen zaterdag een aantal afdrukken zien die hij gemaakt had op papier met vaste gradatie. De resultaten vond ik prachtig en zo ook de beleving van scherpte.

Ik neem aan dat er bij het werken met dergelijk papier toch mogelijkheden zijn om de gradatie te sturen middels variaties in belichting en ontwikkeltijd. Wellicht zijn er nog andere technieken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Rob
    In de eerste plaats moet je je negatief zien af te stemmen op het papier en de papierontwikkelaar, die je denkt te gaan gebruiken. Als deze afstemming niet echt gelukt is, dan kun je met de papierontwikkelaar gaan spelen. Je gaat de kopieeromvang van de papierontwikkelaar wijzigen tot je het gewenste resultaaat hebt. Vroeger had je verschillende papiergradaties, zodat je het hele gebied kon bestrijken. Tegenwoordig heb je minder gradaties, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van het negatiefmateriaal beter is. Je kunt je negatiefontwikkeling goed afstemmen.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin