Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,338   Posts: 1,537,717   Online: 793

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

papier: vaste gradatie v.s. variabele

Jed liet afgelopen zaterdag een aantal afdrukken zien die hij gemaakt had op papier met vaste gradatie. De resultaten vond ik prachtig en zo ook de beleving van scherpte.

Zelf heb ik slechts ervaring met Multy Grade RC papier van Ilford. Bij dit papier kun je gebruik maken van meer gradaties dan zacht, normaal en hard. Door gebruik te maken van een kleurenkop kun je de gradatie zelfs in heel kleine stapjes regelen. Een ander feit is dat bij MG kunt werken met "split grade". Dit neemt echter niet weg dat ik de prints van Jed van een dermate schoonheid vond dat ik overweeg om ook met vaste gradatie te gaan werken.

Ik neem aan dat er bij het werken met dergelijk papier toch mogelijkheden zijn om de gradatie te sturen middels variaties in belichting en ontwikkeltijd. Wellicht zijn er nog andere technieken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Rob

Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij is de beeldkwaliteit van Jed 't resultaat van meer dan alleen het soort papier. Negatief formaat, flimkeuze, belichting, ontwikkelaar, en niet in de laatste plaats ervaring, zijn factoren die zo bij mij opkomen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ik neem aan dat er bij het werken met dergelijk papier toch mogelijkheden zijn om de gradatie te sturen middels variaties in belichting en ontwikkeltijd. Wellicht zijn er nog andere technieken. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Behalve perfecte negatieven produceren die geen verschillende gradaties nodig hebben?

Er zijn massa's mogelijkheden. Lees het boek "The Print / De afdruk" van Ansel Adams er op na.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens mij is de beeldkwaliteit van Jed 't resultaat van meer dan alleen het soort papier. Negatief formaat, flimkeuze, belichting, ontwikkelaar, en niet in de laatste plaats ervaring, zijn factoren die zo bij mij opkomen.
    Zonder twijfel Gary.
    Het is echter een mooi papier en omdat ik op dit moment toch voor de keuze sta waar mee te beginnen vroeg ik me dit af. Als ik in principe met vaste gradatie het zelfde kan bereiken als met MG wil ik me daar graag eens aan wagen.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Behalve perfecte negatieven produceren die geen verschillende gradaties nodig hebben?

Er zijn massa's mogelijkheden. Lees het boek "The Print / De afdruk" van Ansel Adams er op na.
    Is dat op dit gebied het meest interessante boek?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    probleem is waar je je vaste gradatie papier vandaan haalt.

ik heb nu papier van freestylephoto.biz (arista) laten komen en ben het aan het testen.
    Het kentmere kentona bariet is heel mooi! echter alleen in gradatie 2 verkrijgbaar...

Met vaste gradatie papier bereik je meer dan met VC. VC heeft meerdere lagen met verschillende gevoeligheden. Ik heb het idee dat een gradatie 2 vast een mooiere/scherpere weergave geeft dan een gradatie 2 VC papier.

Maar je moet uiteindelijk datgene nemen dat jou het beste bevalt.
    wij kunnen alleen maar tips geven.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Foma is bij mijn weten ook nog in een vaste gradatie te koop bij o.a. Fotoimpex.

Shooter
    4x5 Format
    Misschien is je opgevallen dat Jed en ik een discussie afgelopen zaterdag hadden of dit vermeende effect. Bijkomende aspecten zijn dat er grote verschillen in beeld kwaliteit van broom-zilver, chloor-broom-zilver en chloor-zilver papier zitten. Over 't algemeen is men er over eens dat voor veel toepassingen chloor-zilver papier een onovertroffen beeld kwaliteit heeft. Het nadeel is dat het een veel geringere gevoeligheid heeft en zich niet als multigrade laat maken. De tussenvorm is al een stuk gevoeliger, maar nog niet zo als 't pure broom-zilver. Maar met broom-zilver is 't nog steeds moeilijk een goed multigrade te maken. De enige die daar redelijk in slaagt is ilford. Maar dat is dan ook direct een van de duurste papieren op de markt.
    Maar wie 't drukken op chloor-zilver in combinatie met bijvoorbeeld een amidol ontwikkelaar machtig is kan tot verbluffende resultaten komen. Het liefst dan zonder tussenkomst van een vergroter, contactdruk dus.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Is dat op dit gebied het meest interessante boek?
    Er zijn ook nog andere. Maar Saint Ansel is een goede start.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Misschien is je opgevallen dat Jed en ik een discussie afgelopen zaterdag hadden of dit vermeende effect. Bijkomende aspecten zijn dat er grote verschillen in beeld kwaliteit van broom-zilver, chloor-broom-zilver en chloor-zilver papier zitten. Over 't algemeen is men er over eens dat voor veel toepassingen chloor-zilver papier een onovertroffen beeld kwaliteit heeft. Het nadeel is dat het een veel geringere gevoeligheid heeft en zich niet als multigrade laat maken. De tussenvorm is al een stuk gevoeliger, maar nog niet zo als 't pure broom-zilver. Maar met broom-zilver is 't nog steeds moeilijk een goed multigrade te maken. De enige die daar redelijk in slaagt is ilford. Maar dat is dan ook direct een van de duurste papieren op de markt.
    Maar wie 't drukken op chloor-zilver in combinatie met bijvoorbeeld een amidol ontwikkelaar machtig is kan tot verbluffende resultaten komen. Het liefst dan zonder tussenkomst van een vergroter, contactdruk dus.
    Gary,
    Dank je voor deze info. Ik heb net even bij wat papieren gekeken en kwam daar vooral chloor-broom-zilver tegen, niet één met chloor-zilver. Wordt dergelijk papier nog wel gemaakt?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin