Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,912   Posts: 1,556,249   Online: 1056

Page 10 of 15 FirstFirst ... 456789101112131415 LastLast
Results 91 to 100 of 150
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik denk dat misschien wel een van de voornaamste problemen is dat je eigenlijk deze discussies over belichtingsmethoden en daarbij te gebruiken hulpmiddelen niet "op het droge" kan uitvoeren, het is zoiets als een schriftelijke cursus zwemmen of autorijden.

Willen mensen echt kunnen ontdekken en begrijpen wat andere mensen doen, en of de door anderen gebruikte methoden wellicht "handiger" zijn dan ze het zelf doen, dan moet je dat eigenlijk in de praktijk ervaren. Dus via 1 van die bijeenkomsten die jullie al hebben gehad.

Je zou dan elkaars lichtmeters in de hand gedrukt moeten krijgen, met b.v. zo'n ZoneDial of grijstrap of watvoor hulpmiddel wie dan ook gebruikt, en in de praktijk de methode van de ander moeten nabootsen om het werkelijk te begrijpen en evt. te ontdekken of het ook iets voor jou is...

Een papieren discussie hierover is gewoon haast niet te doen.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Ik denk dat misschien wel een van de voornaamste problemen is dat je eigenlijk deze discussies over belichtingsmethoden en daarbij te gebruiken hulpmiddelen niet "op het droge" kan uitvoeren, het is zoiets als een schriftelijke cursus zwemmen of autorijden.
    Marco,

Dat ben ik met je eens.
    En ik heb dat al ondervonden tijdens de laatste bijeenkomst, ik was al een tijdje niet tevreden over mijn printen, pas boven gradatie 3/4 zag het er "aardig" uit.
    Ik liet mijn negatieven zien en kreeg van iedereen te horen dat ik niet goed fixeerde.
    Dit probleem is nu eindelijk opgelost, ik dacht dat het aan de ontwikkeling lag.

Nu ben ik bezig om met 1 soort film (HP5+) tot een goed negatief te komen.
    Mijn film ontwikkelaar was al gereduceerd tot XTOL, en ik gebruik een Jobo CPP2 op 20 graden voor al mijn films met dezelfde rotatie snelheid.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Willen mensen echt kunnen ontdekken en begrijpen wat andere mensen doen, en of de door anderen gebruikte methoden wellicht "handiger" zijn dan ze het zelf doen, dan moet je dat eigenlijk in de praktijk ervaren. Dus via 1 van die bijeenkomsten die jullie al hebben gehad.
    De draad is door mij gestart als aanvulling op de vragen en opmerkingen tijdens de bijeenkomsten. En gelukkig is er juist van die mensen een positieve reactie. De beste leerschool is denk ik zien, lezen, en doen. Daarbij ik het aan een ander uitleggen voor mij zelf ook een zeer goede manier om bewuster tegen mijn eigen werkwijze aan te kijken. O.a. is me zelf door me in deze draad te mengen veel duidelijker geworden wat ik onder zones versta. Namelijk; gedeeltes/gebieden van een foto die op de print een bepaalde gemiddelde grijstoon hebben.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    In veghel heb je een hele grote doka. Daar is via Jeroen (mudar) gebruik van gemaakt in het verleden.
    Misschien interessant om daar een bijeenkomst te houden voor dit soort problemen...

Ik ben met enkele anderen een analoog fotografen collectief aan het oprichten (www.ffotone.com) met als doel het ambacht in stand te houde n en in de toekomst te laten zien hoe kwaliteit eruit ziet. Misschien dat er meer van dit soort clubs ontstaan in de toekomst.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    "Learning by doing" is de beste methode vooral in mijn beleving waarbij ik voornamelijk als autodidact met fotografie bezig ben.
    Daarnaast is een klankbord wel zo prettig aangezien je wel eens helemaal het spoor bijster bent is het fijn als anderen je met geringe aanwijzingen weer op weg helpen.
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik ben met enkele anderen een analoog fotografen collectief aan het oprichten (www.ffotone.com)
    Ligt het aan mij, of is jullie website nog in een wel heel pril stadium

Kan naast de hoofdpagina alleen nog maar de Copyright link openen...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ligt het aan mij, of is jullie website nog in een wel heel pril stadium

Kan naast de hoofdpagina alleen nog maar de Copyright link openen...
    Klopt.
    We zitten meer in de doka dan achter de pc

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik vond het leuk en heel nuttig deze discussie te volgen. Ik heb er zelf nog niet op gereageerd, omdat ik er toch even ver na moest denken. Ik heb tot nu die delen van het zonesysteem gehanteerd, die me uitkwam. Want ik denk dat het opdelen in zones helemaal zo gek niet is. Het is het versimpelen van een glijdende schaal, wat we met zo veel dingen doen. De temperatuur in graden, de leeftijd in jaren, gewicht in kilo's, stops diafragma, stops sluitertijden, stops filmgevoeligheid. Dus waarom dan geen zones? Het is onze vocabulaire (Gary).

Ondanks dat Jed een tegenstander van zones is, vind ik vooral zijn bijdrage ik erg prikkelend. Ik zat erg vast aan zones. Ik ga een tijdje mijn spotmeter wat minder gebruiken en het wat meer op zijn manier proberen. Als je de beelden van Jed bekijkt, kan hij toch helemaal geen ongelijk hebben.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Nu moet je niet denken dat ik nooit een spotmeter gebruik. Ik gebruik hem daar, waar de informatie van de incident lightmeter tekort schiet. Bijvoorbeeld in situaties met 9 of 10 stops helderheidsverschil. ...
    Als je altijd alleen maar een opvallend-licht-lichtmeter gebruikt, dan kan je ook nooit zien dat er 9 of 10 stops herderheidsverschil zijn. Het nadeel van zo'n meter is dat je maar één referentiepunt hebt en met een spotmeter kan je meerdere punten meten. Het zijn correcties op metingen, het gaat niet over zones (Q.G., Gary). Leuke opmerking van Q.G.:
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Als je dat niet weet, ben je ook niet in staat om het zonesysteem te gebruiken.
    Weet je het wel, heb je het zonesysteem niet nodig.
    Je moet je techniek beheersen. Als je wilt kijken of je een goede belichting hebt, moet je op je negatief kijken (Garry). Het is belangrijk dat je daar een doortekende zwarting ziet, dat is beeldkwaliteit (Jed). Naast de techniek is de inhoud allesbepalend. Niemand kan het mooier zeggen dan Huub: "de overdracht van gevoel met een foto is het enige dat telt".

Ik heb erg genoten van de verhalen van Gary. Ik hoop dat we na de zomervakantie samen aan een nieuw initiatief kunnen werken, samen met anderen. En idd liggen de auteursrechten bij de auteur.
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Na droging kun je gaan beoordelen.
    Zoals hierboven gezegd moet je op je negatief kijken voor de belichting. Gary, ik hoop dat je iets meer wilt vertellen over het beoordelen van negatieven én van prints. Volgens mij is dat juist het moeilijkste, is dat waar het onderscheid gemaakt wordt tussen goed en beter. Techniek is maar een eerste stap om te komen tot een persoonlijke interpretatie. Jouw oog is uniek, bij de opnamen, het negatief en de afdruk. En met jouw oog bedoel ik ook jouw visie. Kunst is het pas als de mooie plaat een heel eigen persoonlijke visie heeft. Iedereen zou zich af moeten vragen bij zijn foto: is het kunst of kiek?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Want ik denk dat het opdelen in zones helemaal zo gek niet is. Het is het versimpelen van een glijdende schaal, wat we met zo veel dingen doen. De temperatuur in graden, de leeftijd in jaren, gewicht in kilo's, stops diafragma, stops sluitertijden, stops filmgevoeligheid. Dus waarom dan geen zones? Het is onze vocabulaire (Gary).
    Helemaal mee eens, deze vergelijking had ik ook al eens willen maken, we weten allemaal dat dergelijke verschijnselen, denk ook aan zoiets als "Beaufort" en "Richter", geen exacte klassen voorstellen maar een continue schaal zijn, er is immers geen God die eventjes op de knop van "9 op de schaal van Richter" drukt bij de eerstvolgende aardbeving.

Toch is het voor het menselijk brein vele malen makkelijker om waarden tussen 1-10 snel te vergelijken, dan getallen als 10 of 100.000 Lux licht, dus is het gewoon zinvol om over zoiets als Zones te praten, ook al weten we dat die in de praktijk niet bestaan.

Maar zonder de visie van Napoleon en zijn "meter", hadden we nu nog allemaal een andere maat schoen in elke stad van Nederland gehad

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Maar zonder de visie van Napoleon en zijn "meter", hadden we nu nog allemaal een andere maat schoen in elke stad van Nederland gehad
    Kan jij mij verklaren waarom ik een schoen van merk A maar 43 moet hebben, en van merk B 42?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin