Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,482,999   Online: 796

Page 11 of 15 FirstFirst ... 56789101112131415 LastLast
Results 101 to 110 of 150
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Misschien krimpen je voeten met de veranderende temperatuur

Nee, grapje , alhoewel er toch wel een kern van waarheid in zit. Als je de lengte van een persoon opmeet die net uit bed komt, of iemand aan de einde van de dag, vindt je ook een verschil.

Waar ik op doelde waren de historisch bijna overal gebruikte, maar ook vaak per stad verschillende "voeten" en "foots" die als lengtemaat dienst deden.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik ken een bedrijf die in china handschoenen hebben laten maken voor duikers maat 36-46.

Toen ze arriveerden bleek china maat 46 overeen te komen met maat 38 hier.
    Daarnaast hadden ze zwarte besteld, maar de stof was er niet, dus hebben ze maar rode opgestuurd.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zo zie je maar weer: het is maar goed dat brandpuntsafstanden, gevoeligheid van papier en films niet in schoenmaten worden uitgedrukt...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Gary, ik hoop dat je iets meer wilt vertellen over het beoordelen van negatieven én van prints. Volgens mij is dat juist het moeilijkste, is dat waar het onderscheid gemaakt wordt tussen goed en beter.
    Aan het gebrek aan reactie mag ik dus veronderstellen dat jij dat dus niet vindt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Nee hoor, alleen even druk met andere plichten. Daarnaast ben ik aan 't broeden op hoe nu verder.

De stap tussen goed naar beter is vaak een esthetische, en daarmee een heel moeilijk zonder de foto er bij te hebben en bovendien een heel persoonlijke. Van foto tot foto kun je soms wel aanwijzingen geven hoe de techniek kan helpen, de expressie die de maker zocht, beter te ondersteunen.

Wat mij altijd boeit is een verdere uitwerking van;

In de eerste instantie kies ik een stuk uit mijn onderwerp / compositie wat ik als belangrijk acht. Hier richt ik mijn meter op en meet. Vervolgens bedenk ik welke toon grijs dit moet worden op mijn uiteindelijke foto.In de eerste instantie kies ik een stuk uit mijn onderwerp / compositie wat ik als belangrijk acht. Hier richt ik mijn meter op en meet. Vervolgens bedenk ik welke toon grijs dit moet worden op mijn uiteindelijke foto. Het palet grijstonen die ik tot mijn beschikking heb zijn de tonen die samenvallen met 2 stops minder licht tot 2 stops meer licht,uit de vorige alinea.
    Dit gaat in de richting van;
    Wat ik zelf gebruik als meet gebieden.

Wat gebeurt er met de genoemde range van 5 stops en zijn er methodes die het spelen hiermee toelaat.

wat gebeurt er buiten die 5 stops.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Nee hoor, alleen even druk met andere plichten. Daarnaast ben ik aan 't broeden op hoe nu verder.
    Eerst broeden en dan pas een ei leggen...
    Het is een idee voor een volgende bijeenkomst. Hoe meet je licht. Wat is een goed negatief. Hoe beoordeel je je negatief. Heel interessant.
    Overigens meet ik precies zoals bovenstaande quote. Het zal misschien wel fout zijn, maar het werkt voor mij. Ik meet met de Pentax spotmeter (diezelfde als van Harry), het zal wel fout zijn, maar het werkt voor mij. De enige manier om me te verbeteren, is door heel goed naar jullie te luisteren en dan mijn eigen weg te gaan...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De enige manier om me te verbeteren, is door heel goed naar jullie te luisteren en dan mijn eigen weg te gaan...
    Ik ga mijn eigen weg en luister dán naar jullie...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Eerst broeden en dan pas een ei leggen...
    Het is een idee voor een volgende bijeenkomst. Hoe meet je licht. Wat is een goed negatief. Hoe beoordeel je je negatief. Heel interessant.
    De enige manier om me te verbeteren, is door heel goed naar jullie te luisteren en dan mijn eigen weg te gaan...
    Weer terug van een tijdje weg geweest te zijn. Heb de draad dus niet zo gevolgd en haak hier op in.

Een 'optimaal' negatief zie ik als een negatief dat een druk geeft, die optimaal aan je verwachtingen beantwoordt. Omdat iedereen verschillende verwachtingen heeft ( bijv. door op verschillend papier te drukken) zal het begrip 'optimaal voor een negatief' verschillend zijn voor verschillende personen.

Als we nu even aannemen, dat iemand een beeld heeft van 'zijn optimale druk', dan kun je de vraag stellen: 'hoe kom ik tot die druk'. Het is het resultaat van de visie van de fotograaf, de werking van het licht en de fotografische materialen. En dat is dus nogal wat. Om tot een gericht resultaat te komen, ontkom je niet aan nodige structurering. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Ik heb de structurering aangebracht op basis van de werking van het licht en de eigenschappen van het fotografische materiaal.

Maar het gaat om het resultaat! De weg om tot het resultaat te komen is een noodzaak, maar geen doel. Wat overigens niet wegneemt, dat de weg tot dat resultaat niet ook veel voldoening kan geven.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik geloof niet dat er een 'optimaal negatief' is. Er is alleen een negatief dat dusdanig is, dat je er een goede print van kan maken met behulp van middelen zoals papier ontwikkelaar, gradatie sturing en natuurlijk papier.

Als ik een lith druk maak, heb ik een ander optimaal negatief nodig, dan wanneer ik een bariet druk maak. Als ik afdruk op mat papier of op glans, dan zou ik ook reeds een ander optimaal neg nodig hebben. En als je dan een condensor kop koopt, zijn ineens al je negs die bedoeld waren voor een diffusor veel te hard...

Volgens mij is het beter om een negatief te hebben dat dusdanig van dekking is, dat je er met een beetje sturing alle kanten mee op kan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik geloof niet dat er een 'optimaal negatief' is. Er is alleen een negatief dat dusdanig is, dat je er een goede print van kan maken met behulp van middelen zoals papier ontwikkelaar, gradatie sturing en natuurlijk papier.

Als ik een lith druk maak, heb ik een ander optimaal negatief nodig, dan wanneer ik een bariet druk maak. Als ik afdruk op mat papier of op glans, dan zou ik ook reeds een ander optimaal neg nodig hebben. En als je dan een condensor kop koopt, zijn ineens al je negs die bedoeld waren voor een diffusor veel te hard...

Volgens mij is het beter om een negatief te hebben dat dusdanig van dekking is, dat je er met een beetje sturing alle kanten mee op kan.
    Als je uit bent op een goede print, kun je een automaat nemen. Als je een print met zeggenskracht wilt maken, moet je naar een optimale print en dus een optimaal negatief toe. En dat wordt ook door je objectiefkeuze bepaald ( behalve de keuze van het negatiefmateriaal en filmontwikkelaar en ontwikkelmethode). Het negatief is geen 'swiss army knive', waarmee je vele kanten opkunt.
    Maar.., dat is mijn visie. Je kunt als uitgangspunt ook zeggen dat het 'optimale negatief' het negatief met veel elastiek is. In de journalistiek is dat vaak het uitgangspunt. Dan neem je een 'makkelijke film', ontwikkelt hem in een all round sop op de middentonen en belicht op 5 stops helderheidsverschil.
    Zo zie je dat het begrip' optimaal' van je gestelde doel afhangt. En omdat de doelen verschillen, ligt het begrip optimaal niet vast.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin