Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,050   Posts: 1,561,118   Online: 843

Page 13 of 15 FirstFirst ... 3789101112131415 LastLast
Results 121 to 130 of 150
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij grootformaat kun je een individuele film al naar gelang langer of korter belichten en dan korter of langer ontwikkelen om tot het gewenste contrast te komen. Bij gebruik van 'rolfilm' is dit een stuk lastiger tenzij je een heel rolletje vol schiet in een gelijksoortige situatitie.
    Wat kun je bij gebruik van rolfilm dan het beste doen?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dit is een punt waarin we elkaar vinden.
    Ik ben in wel continu op zoek naar hoe dat moet, en ik hoop dat ook te blijven.

Ondertussen leven we in parallelle werelden. In mijn wereld bestaan er stukken papier die grijs tonen op het oppervlak hebben, en ben nog nooit een stop tegengekomen, in een andere wereld schijnt juist het omgekeerde het geval te zijn.
    Die stukken papier zullen wel ideale grijskaarten zijn. Als dat op een foto te zien is, wordt het een saaie boel.
    Een stop is net zo artificieel als een stopbord. De stop is ingevoerd wegens het logarithmisch karakter van de helderheden. Als alternatief wordt de lichtwaarde gebruikt.
    Omdat fotografie een mix is van gevoel en 'techniek', komen beide zaken aan de orde.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een stop is net zo artificieel als een stopbord.
    Als maat is een stop net zo 'artificieel' als een meter.
    Een plank van twee meter lang is heel echt langer, heel echt meer plank dan een plank van een meter.
    Dat is toch behoorlijk reŽel.
    Als er al een aanduiding aan gehangen moet worden is 'conventioneel' veel beter dan 'artificieel'. Anders krijgt men misschien nog het idee dat stops niet bestaan...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Bij grootformaat kun je een individuele film al naar gelang langer of korter belichten en dan korter of langer ontwikkelen om tot het gewenste contrast te komen. Bij gebruik van 'rolfilm' is dit een stuk lastiger tenzij je een heel rolletje vol schiet in een gelijksoortige situatitie.
    Wat kun je bij gebruik van rolfilm dan het beste doen?
    Op dit moment gebruik ik een hasselblad met 2 achterwanden en kan ik kiezen welke cassette ik neem naar gelang de scene.
    Dus een laagcontrast scene dan gebruik ik cassette 1 en voor een hoogcontrast nr 2.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Deze thread is inmiddels gekaapt door diverse meningen en aversies over belichtingsmeters, EV's, stops en Zones maar waar gaat het uiteindelijk om!

Wat is de optimale belichting?

Als we daar nu weer eens mee verder gaan...
    Ik vindt het niet zo interessant of je nu wel of niet het Zone-systeem of anderszin adopteert of verafschuwt.
    Wat ik wel weet te waarderen is welke methode of handelswijze jij gebruikt om tot een optimale belichting te komen.
    Wat me opvalt is dat waarvan de een voorstander is de ander onmiddellijk weer roept dat het zo niet moet. Misschien zouden we eerst eens kunnen kijken naar de positieve elementen in dat verhaal zonder weer meteen het slimste jongetje uit de klas te willen spelen.
    Denk dat dat een zinvollere discussie teweeg brengt.
    Last edited by hka; 06-25-2008 at 06:12 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Laag contrast scenes zijn relatief zeldzaam. Dus zoals Willie Jan beschrijft moet prima gaan.
    Adams gebruikte 5 magazijnen. Twee geladen met een laaggevoelige film. Twee geladen met een hooggevoelige film. En een reserve.

De 'technisch' optimale belichting, hka, is die, die de schaduwen waar je nog detail in wenst te zien over de drempel tilt.
    Daarvoor moet je de contrastomvang van je film kennen, de schaduw meten*, en deze meting overeenkomstig 'corrigeren'.
    That's it.

Of je een technisch optimale belichting wilt, of dat ook de echt optimale belichting is, is een heel ander verhaal. Dat hangt af van wat voor een plaat je wilt maken. Daar zijn geen regels, geen methodes of procedures, voor.
    (Maar er is bevoorbeeld wel veel voor te zeggen om de belichting niet op de doortekening in de schaduwen af te stemmen, maar op je hoofdonderwerp.)

* En daar heb je geen spotmeter voor nodig. Gebruik je een spotmeter moet je weer kiezen wŠt in die schaduwen je gaat meten: de hoge lichten, de middenpartijen of de schaduwen.
    Hoe kleiner de spot, hoe langer de onzekerheid blijft bestaan. Het wordt pas weer leuk als de spot (relatief) zo groot is dat je de geselecteerde plek integraal meet.
    Maar toegegeven, een integraal meting van een deel van de scene gaat makkelijker met een spot meter, omdat je daarmee minder snel hoeft te gaan lopen om het gewenste meetveld te krijgen.
    Last edited by Q.G.; 06-25-2008 at 06:15 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Laag contrast scenes zijn relatief zeldzaam. Dus zoals Willie Jan beschrijft moet prima gaan.
    Willie schrijft dat hij een cassette heeft voor lage contrasten. Maar kun je nu ook, omdat je die relatief zeldzaam nodig hebt, dus goed volstaan met 1 cassette of een camera die geen verwisselbare achterwand heeft ?

Daarvoor moet je de contrastomvang van je film kennen, de schaduw meten*, en deze meting overeenkomstig 'corrigeren'.
    Wat veel gebruikers van dit forum vooral willen weten is hoe leer je de contrast omvang van je film kennen. En op welke manier moet je corrigeren.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Willie schrijft dat hij een cassette heeft voor lage contrasten. Maar kun je nu ook, omdat je die relatief zeldzaam nodig hebt, dus goed volstaan met 1 cassette of een camera die geen verwisselbare achterwand heeft ?
    Of een tweede Minox :-)

Wat veel gebruikers van dit forum vooral willen weten is hoe leer je de contrast omvang van je film kennen. En op welke manier moet je corrigeren.
    Ik denk dat ik maar begin met de uitleg (optimalisatie) die staat beschreven in het boek "way beyond monochrome". Dit is een andere methode dan die Jed of Gary gebruiken maar er zitten wel overeenkomsten in. Door me hiertoe te beperken kan ik zonder al te veel vragen beginnen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb DE oplossing.

Alleen nog in de studio fotograferen.
    Dan heb je alles in de hand....

Shooter
    Medium Format
    Nee.
    Willie mist dan vast een cassette voor scenes met normaal contrast.

Wat veel gebruikers van dit forum vooral willen weten is hoe leer je de contrast omvang van je film kennen.
    Hoe leer je de smaak van aardbeien kennen?

Wat de contrastomvang van een film is leer je natuurlijk door de film te gebruiken. Uitproberen.
    Wil je dat 'wetenschappelijk' doen maak je een opname van een grijstrap. Als je daarbij ook nog het veldje markeert waarop je hebt gemeten ben je klaar.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin