Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,849   Posts: 1,582,828   Online: 718

Page 14 of 15 FirstFirst ... 489101112131415 LastLast
Results 131 to 140 of 150
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Maar toegegeven, een integraal meting van een deel van de scene gaat makkelijker met een spot meter, omdat je daarmee minder snel hoeft te gaan lopen om het gewenste meetveld te krijgen.
    Nog afgezien van het feit dat een tripje naar de "overkant" van de Grand Canyon je lopend wel een weekje kost...

Da's op sommige plekken ongeveer de afstand Amsterdam - Utrecht... ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het op de kaart uitmat en vervolgens weer naar de overkant keek

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Nog afgezien van het feit dat een tripje naar de "overkant" van de Grand Canyon je lopend wel een weekje kost...
    Dat klopt.
    Maar je weet dat de zon en de schaduwen aan deze kant van de Grand Canyon hetzelfde zijn als aan de overkant?

Ik zag eens in Amsterdam een fotograaf in een hoogwerker bij het nationaal monument aan de slag. De man viel haast uit het bakje, omdat hij er zo ver mogelijk uit hing om met z'n lichtmeter het licht zo dicht mogelijk bij het monument te meten.
    Is ook ooit bij Wimbledon tijdens een wedstrijd gebeurd, dat een fotograaf het veld op liep om daar het licht te meten.
    Zulke mensen hebben zo'n meter, zijn ook absoluut intelligent genoeg om dat ding te gebruiken, en om een opvallend licht meting te willen doen (nog altijd de snelste, makkelijkste en meest accurate manier van meten), maar begrijpen niet dat de zon die hun onderwerp verlicht dezelfde is als die waar ze in staan of zitten.
    Altijd amusant.

Da's op sommige plekken ongeveer de afstand Amsterdam - Utrecht... ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het op de kaart uitmat en vervolgens weer naar de overkant keek
    Inderdaad geweldig. Goed dat er zo'n mooie plekjes zijn, he? Tussen Utrecht en Amsterdam valt heel wat minder fraais te bewonderen.

Shooter
    Multi Format
    Wat? Gebruik je daarvoor dat geen superdeluxe SLR met multidinges ingebouwde lichtmeter? ;-)

at de zon die hun onderwerp verlicht dezelfde is als die waar ze in staan of zitten
    Gelukkig was ik hiervan al op de hoogte!

Ik heb me hier al goed geamuseerd met lezen, hier en daar wat opsteken maar vooral gezien dat er hier een paar sterke karakters lopen.
    QG, wordt het niet tijd om je eens voor te stellen of heb ik dat ergens gemist?

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Bij grootformaat kun je een individuele film al naar gelang langer of korter belichten en dan korter of langer ontwikkelen om tot het gewenste contrast te komen. Bij gebruik van 'rolfilm' is dit een stuk lastiger tenzij je een heel rolletje vol schiet in een gelijksoortige situatitie.
    Wat kun je bij gebruik van rolfilm dan het beste doen?
    Meestal schiet ik een hele film vol onder de zelfde omstandigheden. Waardoor de film dan aangepast aan 't contrast ontwikkeld kan worden volgens het zone systeem. Dat zijn dan, in mijn geval, 12 opnames. Dit aantal is goed op deze manier te hanteren. Anders wordt het als er meer foto's op een film kunnen. Bij mij zelf heb ik gemerkt dat dit 1 van de redenen is waarom ik kleinbeeld niet meer gebruik. Maar in dat geval zo een heel andere aanpak wel beter zijn. Niet door middel van individueel aangepaste ontwikkeling maar met een systeem zoals Guus b.v. aan 't zoeken is. Zie onder de Thread van de bijeenkomst.

Shooter
    4x5 Format
    Dat klopt.
    Maar je weet dat de zon en de schaduwen aan deze kant van de Grand Canyon hetzelfde zijn als aan de overkant?
    Is dat zo ? Ik heb van Jed zijn verhaal over aerial perspectief begrepen dat 't contrast afneemt naarmate de afstand groter wordt. Dit moet neem ik aan dan tot uiting komen bij een meting.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zag eens in Amsterdam een fotograaf in een hoogwerker bij het nationaal monument aan de slag. De man viel haast uit het bakje, omdat hij er zo ver mogelijk uit hing om met z'n lichtmeter het licht zo dicht mogelijk bij het monument te meten.
    Is ook ooit bij Wimbledon tijdens een wedstrijd gebeurd, dat een fotograaf het veld op liep om daar het licht te meten.
    Bij opvallende lichtmeters kan ik me dat nog voorstellen als je in de schaduw staat van een tribunedak of van de kraan.
    Daarvoor hadden we spotmeters met EV waarden maar die moesten we toch in de vuilnisbak gooien...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Bij opvallende lichtmeters kan ik me dat nog voorstellen als je in de schaduw staat van een tribunedak of van de kraan.
    Ik ook.
    Als je in de schaduw staat, jouw onderwerp in de zon.

Daarvoor hadden we spotmeters met EV waarden maar die moesten we toch in de vuilnisbak gooien...
    Nee hoor.
    Alleen die prullen van spotmeters die met EVs wat anders bedoelen dan EVs zijn.
    Ik heb zelf ook een spotmeter, die ik zeker niet (althans niet om die reden - hij vreet batterijen) in de prullebak zal gooien.
    Last edited by Q.G.; 06-26-2008 at 06:12 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Is dat zo ? Ik heb van Jed zijn verhaal over aerial perspectief begrepen dat 't contrast afneemt naarmate de afstand groter wordt. Dit moet neem ik aan dan tot uiting komen bij een meting.
    Nee. Absoluut niet.
    Je meet de verlichting. Die is hier en daar hetzelfde (als hier en daar de zon schijnt).
    Dat met toenemende kijkafstand het contrast afneemt, de tonen lichter worden is heel normaal, maar moet geen invloed hebben op de belichting.

Shooter
    4x5 Format
    Nee. Absoluut niet.
    Je meet de verlichting. Die is hier en daar hetzelfde (als hier en daar de zon schijnt).
    Dat met toenemende kijkafstand het contrast afneemt, de tonen lichter worden is heel normaal, maar moet geen invloed hebben op de belichting.
    Schaduwen meten

confused

Dat is mijn probleem, met de theorie van 't zone systeem wordt mijn aanpak van belichten gestructureerder. Met het luisteren naar het advies om niet in zones te denken, verlies ik me zelf snel een een onsamenhangende brij van adviezen en aanwijzingen, moet dit, absoluut zo en aardbeien eten, waarbij mij 't spoor heel snel zoek is. Ik ben ten slotte maar een eenvoudige bouwvakker, en moet ook niet proberen de hogere dingen te begrijpen. Voor mij is het gebruik boek van Ralph. W. Lambrecht met zijn beschrijving van zones het beste advies. Dat geeft me voldoende houvast om fijn mee te kunnen gaan fotograferen. En laat voorlopig het finetunen door middel van opvallend lichtmeters en zo aan anderen over

Shooter
    Medium Format
    Schaduwen meten

confused

Dat is mijn probleem, met de theorie van 't zone systeem wordt mijn aanpak van belichten gestructureerder.
    Hoe kun je een aanpak volgens het zone-systeem hebben, als het idee om schaduwen te meren je al in verwarring brengt?
    Niet, dus.

En dat is al de hele tijd het thema hier: zone-systeem is leuk, maar je zult eerst moeten begrijpen hoe je bij een lichtmeting te werk moet gaan.
    En dat is helemaal niet moeilijk.

Maar het blijkt maar weer dat het wel moeilijk wordt, juist omdat er veel te veel overbodige zaken bij gesleept worden.

Vraagtekens moeten zetten bij "schaduwen meten", en toch beweren dat je iets met het zone-systeem kunt aanvangen?
    Nooit van je leven. Moet je toch echt iemand anders gaan zoeken om voor de gek te houden.
    En ook ophouden jezelf voor de gek te houden.

Met het luisteren naar het advies om niet in zones te denken, verlies ik me zelf snel een een onsamenhangende brij van adviezen en aanwijzingen, [...]
    (B)lijkt hier toch echt het tegenovergestelde.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin