Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,697   Posts: 1,549,077   Online: 1083
      
Page 4 of 15 FirstFirst 1234567891014 ... LastLast
Results 31 to 40 of 150
  1. #31
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    Daar heb je gelijk in Fred,
    Wat wil je dat het resultaat wordt. Daarop stem je de belichting af.

    Overigens werk ik steeds meer op gevoel en minder op technische info uit boeken.
    Ook draadjes verzanden meestal in technisch diepgaande gesprekken waar de meeste apuggers volgens mij niet op zitten te wachten.

  2. #32

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Ook draadjes verzanden meestal in technisch diepgaande gesprekken waar de meeste apuggers volgens mij niet op zitten te wachten.
    Volgens mij zitten er wel een hoop te wachten op, te begrijpen praktische info. Op de bijeenkomsten merk ik dit telkens weer. Natuurlijk is het zo dat de techniek altijd ten dienste van de expressie moet staan in de fotografie, maar die techniek moet er wel zijn. Doordat er de meesten die nu beginnen met "echte" fotografie in hun directe omgeving niet meer te raden kunnen gaan bij gevorderden is 't wel heel goed als 't op plekken als dit op 't internet beschikbaar is.

    Een vorm van basis artikelen zou heel goed kunnen werken in deze.

  3. #33
    mhulsman's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Waddinxveen, Netherlands
    Shooter
    8x10 Format
    Posts
    288
    Basis artikelen zouden voor mij zeer welkom zijn.

    In de APUG fora zit heel veel informatie het is moeilijk om dit eruit te filteren.
    Ieder geeft in de thread's zijn mening over het finetunen van de processen op de manier die hem/haar het beste aanstaat.
    Aan het eind van het lezen van zo'n thread zie ik echter door de bomen het bos niet meer doordat er veel oplossingen worden geboden voor 1 probleem.
    Alleen voor degenen die nog lang niet toe zijn aan het finetunen maar de eerste grondbeginselen nog moeten leren is het moeilijk te begrijpen/doorgronden.

    Een basis artikel zou kunnen zijn hoe je je film moet testen op een makkelijke manier zonder hulp van allerlei electronica.
    --Mike

  4. #34

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,146
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    ... Aan het eind van het lezen van zo'n thread zie ik echter door de bomen het bos niet meer doordat er veel oplossingen worden geboden voor 1 probleem...
    Een nieuwkomer kan dit zeker afschrikwekkend lijken, maar de eerste raad die ze moeten krijgen, is om een tijdje aan de slag te gaan met de Gouden raad van Fred (1 film, 1 ontwikkelaar, 1 papier) tot wanneer ze de basis onder de knie krijgen.

    Voor de rest heb ik persoonlijk geen probleem (meer) met de overvloed aan informatie die je o.a. hier op APUG voorgeschoteld krijgt. Je wordt er alleen maar nieuwsgieriger door en met wat geluk vind je een combinatie die bij je eigen creativiteit past.

    G

  5. #35

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    In een aantal reacties zal ik proberen mijn eigen praktijk onder woorden te brengen. In een aantal keer omdat ik 't te veel werk vind om het allemaal in 1 keer op te schrijven. Bovendien kan ik dan uit reacties opmaken of men 't interessant vind of niet. Dit is geen poging om de "enige juiste weg" te wijzen, slechts een poging om inzicht te verschaffen in hoe ik tot mijn resultaat kom.

    Ik fotografeer met kleurdia film en zwartwit negatief voornamelijk 4' X 5' en middenformaat. Voor mij is 't heel handig dat mijn lichtmeet methode op beide type film goed werkt. Omdat diafilm erg onvriendelijk reageert op een verkeerde belichting zijn de resultaten hiervan altijd een goede controle of ik met mijn methodiek een beetje op 't goede spoor zit.

    Zelf heb ik sterk de voorkeur om gereflecteerd licht te meten met een (semi) spotmeter . Hiermee meet ik rechtstreeks 't licht wat op mijn film terecht komt en dus 't beeld maakt.
    Als lichtmeet gereedschap heb ik dus voor 't buitenwerken een spotmeter. Samen met ervaring leidt dit tot redelijke resultaten.

    Vele uitzonderingen daar gelaten, heeft een film + afdruk, om de middentoon heen een lineair gedrag. Dat wil zeggen dat als je juist belicht op middengrijs de helderheden daar omheen in evenredigheid donkerder en lichter afgebeeld worden. Dit gebied zijn de gebieden die 4 X minder licht reflecteren dan "midden grijs" tot 4 X zo veel.
    Met andere woorden 2 stops onderbelichting tot 2 stops overbelichting. Met weer andere woorden zone III tot zone VII .
    Dit is nogmaals geen wet maar voor mij een heel werkbare aanname.
    Nu is 't spel van 't kiezen van je belichting, welk stuk van je plaat in dit lineaire deel valt en wat daar buiten.

    Dit spel van belichting kiezen gaat in de vorm van "wat als" . In de eerste instantie kies ik een stuk uit mijn onderwerp / compositie wat ik als belangrijk acht. Hier richt ik mijn meter op en meet. Vervolgens bedenk ik welke toon grijs dit moet worden op mijn uiteindelijke foto. Het palet grijstonen die ik tot mijn beschikking heb zijn de tonen die samenvallen met 2 stops minder licht tot 2 stops meer licht,uit de vorige alinea. Ofwel zone III t/m VII. Als voorbeeld ik meet 1/60 bij f11. En kies er voor om dit stuk op de afdruk de toon van zone IV te geven. Dus dat stukje moet dan de helft minder licht krijgen om uiteindelijk de juiste grijstoon op te leveren. Dus moet ik kiezen voor een belichting van 1/120 bij f11.

    Nu kan ik de rest van mijn compositie aftasten met mijn belichtingsmeter. Als de meter een tijd van meer dan 1/30 aangeeft betekend dit dat er van dat stukje er weinig of geen tekening op de afdruk zal zijn, bijna of geheel zwart. Die stukken die 1/30 meten krijgen de waarde grijs die hoort bij zone III, 1/60 geeft zone IV, 1/120 zone V, 1/250 zone VI, 1/500 zone VII en alles wat korter dan 1/500 meet wordt min of meer wit op mijn afdruk.

    Hou goed ik de gaten dat dit een voorbeeld is !!! De waardes zullen verschillen het principe blijft gelijk. Dit aftasten van de compositie en aflezen van de daarbij behorende grijstint op de uiteindelijke afdruk wordt ook wel pre-visualiseren genoemd. Waarbij het effect van een eventuele verandering van de belichting ingeschat kan worden. Om dit met een voorbeeld te illustreren. Stel dat bij meten in het bovenstaande voorbeeld je nergens 1/500 meet maar wel op een aantal plaatsen 1/15. Dan is de voorgenomen belichting van 1/120 niet de juiste maar zou die 1/60 moeten zijn.

    Dit proces vereist veel oefening en ervaring waar de beginner makkelijk mee in de fout kan gaan. Een veel voorkomende fout is dat meen teveel de extremen meet. Daarom is 't in 't begin vaak veel handiger om met een minder nauwe meethoek te werken tussen de 3 - 5 graden. Ook is een controle meting van opvallend licht geen verkeerd idee. Hierbij mogen wel wat verschillen optreden, echter nooit heel veel (1,5 stop max)

    Tot zover het belichten in volgende stukjes wil ik ingaan op 't ontwikkelen en beoordelen van de negatieven.
    Last edited by gary mulder; 06-03-2008 at 08:47 AM. Click to view previous post history.

  6. #36
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens mij zitten er wel een hoop te wachten op, te begrijpen praktische info.
    Klopt. Maar volgens mij raakt het merendeel de draad al kwijt bij zonesysteem, densiteit e.d. Ik betrap mijzelf er ook op dat ik steeds minder vertel omdat ik ervan uitga dat de lezer dit wel begrijpt.

  7. #37
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    442
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dit spel van belichting kiezen gaat in de vorm van "wat als" . In de eerste instantie kies ik een stuk uit mijn onderwerp / compositie wat ik als belangrijk acht. Hier richt ik mijn meter op en meet. Vervolgens bedenk ik welke toon grijs dit moet worden op mijn uiteindelijke foto. Het palet grijstonen die ik tot mijn beschikking heb zijn de tonen die samenvallen met 2 stops minder licht tot 2 stops meer licht,uit de vorige alinea. Ofwel zone III t/m VII. Als voorbeeld ik meet 1/60 bij f11. En kies er voor om dit stuk op de afdruk de toon van zone IV te geven. Dus dat stukje moet dan de helft minder licht krijgen om uiteindelijk de juiste grijstoon op te leveren. Dus moet ik kiezen voor een belichting van 1/120 bij f11.

    Nu kan ik de rest van mijn compositie aftasten met mijn belichtingsmeter. Als de meter een tijd van meer dan 1/30 aangeeft betekend dit dat er van dat stukje er weinig of geen tekening op de afdruk zal zijn, bijna of geheel zwart. Die stukken die 1/30 meten krijgen de waarde grijs die hoort bij zone III, 1/60 geeft zone IV, 1/120 zone V, 1/250 zone VI, 1/500 zone VII en alles wat korter dan 1/500 meet wordt min of meer wit op mijn afdruk.
    Gary,
    Dank je voor het verhaal.
    Volgens mij zit er een foutje in.
    Uitgaande van: "zone IV bij een belichtingstijd van 1/120 bij f11" zoals je schreef moet het rijtje er naar mijn mening als volgt uitzien.

    1/30 zone II
    1/60 zone III
    1/120 zone IV
    1/250 zone V
    1/500 zone VI
    1/1000 zone VII
    Is het verder mogelijk om bij gebrek aan een spotmeter de grijsstappenkaart, die Hary demonstreerde, te gebruiken?

  8. #38

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    rob,

    In mijn voorbeeld meet ik op de plaats waar ik zone IV wil laten vallen 1/60 f11. Om deze de helft van de hoeveelheid licht te geven, en dus in zone IV te plaatsen belicht ik dus 1/120 bij f11. De tijd diafragma waarmee ik de opname maak is altijd de combinatie die hoort bij zone V. Maar ik meet nog steeds op de plaats van zone IV 1/60 !

  9. #39

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Is het verder mogelijk om bij gebrek aan een spotmeter de grijsstappenkaart, die Hary demonstreerde, te gebruiken?
    Nee, het enige wat er dan op zit is van dichter bij een meting te doen.

  10. #40
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    442
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    rob,
    In mijn voorbeeld meet ik op de plaats waar ik zone IV wil laten vallen 1/60 f11. Om deze de helft van de hoeveelheid licht te geven, en dus in zone IV te plaatsen belicht ik dus 1/120 bij f11. De tijd diafragma waarmee ik de opname maak is altijd de combinatie die hoort bij zone V. Maar ik meet nog steeds op de plaats van zone IV 1/60 !
    Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de halvering meegerekend maar dat doe je natuurlijk niet op de meter...

Page 4 of 15 FirstFirst 1234567891014 ... LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin