Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,716   Posts: 1,514,793   Online: 820

Page 5 of 15 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 150
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Gary,
    Dank je voor het verhaal.
    Volgens mij zit er een foutje in.
    Uitgaande van: "zone IV bij een belichtingstijd van 1/120 bij f11" zoals je schreef moet het rijtje er naar mijn mening als volgt uitzien.

1/30 zone II
    1/60 zone III
    1/120 zone IV
    1/250 zone V
    1/500 zone VI
    1/1000 zone VII
    Is het verder mogelijk om bij gebrek aan een spotmeter de grijsstappenkaart, die Hary demonstreerde, te gebruiken?

Voor mij is het kwartje van het zonesysteem pas gevallen toen ik ben gestopt met te meten in F stops of sluitertijden, en ben overgeschakeld op het meten van EV waarden op mijn Minolta Spotmeter F.

In combinatie met de van een grijstrapje voorziene "ZoneDial" van Ralph Lambrecht (http://www.darkroomagic.com/, te vinden onder het kopje "Library"), kun je relatief makkelijk je foto previsualiseren, zoals ook Gary doet, en vervolgens een aantal mogelijke bijbehorende sluitertijd / diafragma combinaties aflezen.

Voor mij was die ZoneDial echt een openbaring. Ik heb er dan ook meteen een duurzame versie van gemaakt op een plaatje polycarbonaat glas, die ik nu overal met mij meedraag.

Er is tevens een "PinholeDial" beschikbaar voor pinhole camera's. Enige verschil is de aangegeven range van sluitertijd / diafragma combinaties.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    1/30 zone II
    1/60 zone III
    1/125 zone IV
    1/250 zone V
    1/500 zone VI
    1/1000 zone VII
    Volgens mij klopt dat rijtje niet..!!
    De Zone met de belichtingstijd zijn omgedraaid.
    1/30 zone VIII
    1/60 zone VII
    1/125 zone VI
    1/250 zone V
    1/500 zone IV
    1/1000 zone III, etc.

Mijn ezelsbrugje is altijd licht open - donker dicht (lodd).
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Even goed lezen Harry,

ik schrijf
    Nu kan ik de rest van mijn compositie aftasten met mijn belichtingsmeter. Als de meter een tijd van meer dan 1/30 aangeeft betekend dit dat er van dat stukje er weinig of geen tekening op de afdruk zal zijn, bijna of geheel zwart. Die stukken die 1/30 meten krijgen de waarde grijs die hoort bij zone III, 1/60 geeft zone IV, 1/120 zone V, 1/250 zone VI, 1/500 zone VII en alles wat korter dan 1/500 meet wordt min of meer wit op mijn afdruk.
    Dus als ik een langere sluitertijd meet dan ik ga gebruiken voor mijn opname wordt dat stukje op het negatief een lagere zone en omgekeerd ! Jou ezelsbrugje heeft iets van een ezel.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Even goed lezen Harry,

ik schrijf

Dus als ik een langere sluitertijd meet dan ik ga gebruiken voor mijn opname wordt dat stukje op het negatief een lagere zone en omgekeerd ! Jou ezelsbrugje heeft iets van een ezel.
    Dit is nu precies waarom meten in EV zo handig is , geen gedoe met sluitertijd en diafragma omrekeningen. Een hogere EV betekent altijd dat er meer licht door de lichtmeter wordt gemeten... simpeler kan niet en hoe je dat dan mogelijkerwijs oplost in termen van sluitertijd / diafragma, kun je op die ZoneDial van Ralph "in-dial-en"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dit is nu precies waarom meten in EV zo handig is , geen gedoe met sluitertijd en diafragma omrekeningen. Een hogere EV betekent altijd dat er meer licht door de lichtmeter wordt gemeten... simpeler kan niet en hoe je dat dan mogelijkerwijs oplost in termen van sluitertijd / diafragma, kun je op die ZoneDial van Ralph "in-dial-en"
    Hi Marco,
    Hier kijk ik inderdaad al een tijdje naar. Op m'n Gossen zit een EV schaal dus wellicht moet ik daar eens mee leren werken!
    @garry,
    Goede uitleg hoor. Het gehannes blijft idd met diafragma en sluitertijden zoals Marco schreef.

Shooter
    4x5 Format
    Het is een uitleg hoe ik zelf aanpak. En ik heb een poging gedaan 't zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Zelf werk ik, om wel bewuste redenen, niet met EV's. Maar dat is dacht ik niet relevant.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Even goed lezen Harry,
    In mijn optiek is het zo als je de film 2 stoppen overbelicht gaat Zone V naar Zone VII.
    Het negatief wordt daar langer belicht en dus neemt de densiteit toe.
    Wat weer resulteert in een lichte tint grijs op de afdruk.
    Twee stoppen onderbelichten sorteert het omgekeerde effekt.
    Wat jij visueel beschrijft klopt maar mijn rijtje en de ezel kloppen ook...
    harry

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Hi Marco,
    Hier kijk ik inderdaad al een tijdje naar. Op m'n Gossen zit een EV schaal dus wellicht moet ik daar eens mee leren werken!
    @garry,
    Goede uitleg hoor. Het gehannes blijft idd met diafragma en sluitertijden zoals Marco schreef.
    Mocht je EV's gaan meten, hou er dan rekening mee dat EV geen absolute waarde is, maar afhankelijk van de op je lichtmeter ingestelde ISO, net zoals de sluitertijd/diafragma aanbevelingen van je lichtmeter. Die moet je dus wel altijd correct instellen, ook als je EV meet!

In eerste instantie dacht ik dat het wel een absolute schaal was, maar dat is dus niet zo... Dus een EV 9 meten bij ingestelde ISO 400, geeft je geen EV 9 maar een EV 8 bij ISO 200 ingesteld. Je kunt dit snel genoeg zien als je de lichtmeter ISO wijzigt. Overigens heeft dat verder geen invloed op het gebruik van de ZoneDial, je stelt gewoon altijd de gemeten EV's van de Zone's in op de dial om een mogelijke sluitertijd/diafragma combinatie af te lezen. Die is dan automatisch correct voor de op de lichtmeter ingestelde ISO.

Ook raad ik je echt aan die ZoneDial te downloaden en uit te printen, uit te knippen en samen te stellen. In eerste instantie lijkt het ding wat verwarrend, maar als je het eenmaal doorhebt en er wat aan gedraaid hebt, is het gebruik echt heel simpel en logisch.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    MIn eerste instantie dacht ik dat het wel een absolute schaal was, maar dat is dus niet zo... Dus een EV 9 meten bij ingestelde ISO 400, geeft je geen EV 9 maar een EV 8 bij ISO 200 ingesteld. Je kunt dit snel genoeg zien als je de lichtmeter ISO wijzigt.
    Dit is volgens mij onjuist.
    De gemeten lichtwaarde veranderd niet.
    In bovenstaand beschreven situatie zou het gemeten licht met de helft zijn afgenomen.
    Neem maar een grijskaart meet de lichtwaarde op 400 ISO en verander de ISO-waarde naar 200 meet opnieuw en je zult zien dat het bij beide metingen eenzelfde EV opleverd.
    De hoeveelheid gemeten licht is nl. niet veranderd tussen beide metingen.
    Wat wel veranderd, doordat je de ISO instelling aanpast, is de sluitertijd cq diafragma waarde.
    harry

Shooter
    Medium Format
    De EV-schaal is wel degelijk een absolute schaal.
    EV 13, b.v. is altijd (!) f/8 bij 1/125, f/11 bij 1/60, etc.

Wat niet vast is (en vaak - zoals ook hier - tot verwarring leidt) is welke EV je op je camera-lens moet instellen om bij een gegeven hoeveelheid licht en een gegeven ISO waarde van de film die je gebruikt een bepaalde belichting te krijgen.

Verander je de ISO waarde, en blijft de (gemeten) hoeveelheid licht gelijk, dan zal de EV waarde die tot dezelfde belichting leidt ook veranderen.

Moet je bij een bepaalde hoeveelheid licht en een ISO 400 film EV 13 (o.a. f/8 bij 1/125) gebruiken, bereik je bij ISO 200 hetzelfde resultaat door EV 12 (o.a. f/8 bij 1/60) in te stellen. Een meter met EV schaal geeft dat ook trouw aan.
    EV 13 is dan nog steeds (o.a.) f/8 bij 1/125, naar leidt dan tot een onderbelichting van 1 stop.

Dus:
    - EV is absoluut
    - Welke EV je gebruiken moet is variabel, en hangt van ISO en hoeveelheid licht af.
    - EV waarden zijn afkortingen voor reeksen sluitertijd-diafragma combinaties die dezelfde belichting geven, en hebben weinig of niets met Zones te doen.

Page 5 of 15 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin