Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,042   Posts: 1,560,833   Online: 1155

Page 6 of 15 FirstFirst 123456789101112 ... LastLast
Results 51 to 60 of 150
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De ZoneDial had ik al via het welbekende boek. Ik zag echter dat mijn Gossen een soortgelijke mogelijkheid biedt alleen zijn er green grijstrapjes.
    Morgen ben ik voor twee weken op vakantie. Daarna zal ik wel wat door te nemen hebben. Veel plezier met het fotograferen.

Rob

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    De EV-schaal is wel degelijk een absolute schaal.
    EV 13, b.v. is altijd (!) f/8 bij 1/125, f/11 bij 1/60, etc.
    Dit idee had ik ook.
    Anders wordt het wel moeilijk communiceren met fotografen onderling.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De EV-schaal is wel degelijk een absolute schaal.
    EV 13, b.v. is altijd (!) f/8 bij 1/125, f/11 bij 1/60, etc.
    Heren, jullie hebben allemaal helemaal gelijk, het probleem zit in de door mij foutief gebezigde term "absoluut". Ik ben mij volledig bewust dat bij een bepaalde EV altijd dezelfde F-stop / sluitertijd combinaties horen, onafhankelijk van ISO, dus dat in die zin de schaal absoluut is.

Wat ik in eerste instantie echter - foutief - verwachte bij het meten van EV, is dat ik op mijn lichtmeter altijd dezelfde EV waarde aangegeven zou zien, onafhankelijk van ingestelde ISO, zoiets als het aantal LUX.

Dit is echter niet zo, als je de ISO verandert, verandert de EV mee, want hij moet een andere F-stop / sluitertijd reeks tonen die er mee gekoppeld is.

Met "absoluut" bedoelde ik dus een vaste aantal "lux" of andere lichtmetingswaarde (Foute gedachte!), niet dat bij een bepaalde EV altijd een vaste en onveranderlijke F-stops / sluitertijd reeks hoort, wat WEL het geval is...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    of nog:
    "Het belichtingsgetal of lichtwaarde, vaak aangeduid met LW (voor lichtwaarde) is een maat voor de hoeveelheid licht die de film bereikt tijdens een opname. Het bevat de sluitertijd en het diafragmagetal, die samen de absolute hoeveelheid licht bepalen die de film bereikt."

zie ook o.a.
    http://www.weerfotografie.nl/technie...lichtingsgetal

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dus het licht dat de film bereikt is onafhankelijk de gevoeligheid van de film.
    Gebruik je een 50 iso film dan valt daar in dezelfde lichtomstandigheden met dezelfde camera evenveel licht op als op een 3200 iso film...
    Last edited by fred; 06-08-2008 at 05:35 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Fred,

Het doel van een lichtmeter is aan te geven welk diafragma en welke sluitertijd je in moet stellen om bij een bepaalde hoeveelheid aanwezig licht en een bepaalde filmgevoeligheid een 'correct' belichte opname te krijgen.

Als je een lichtmeter hebt die jou aanraadt om bij een bepaalde hoeveelheid licht dezelfde sluitertijd-diafragma combinatie - oftewel dezelfde EV - te gebuiken bij ISO 250 als bij ISO 2000, wordt het echte de hoogste tijd dat je dat ding in de prullebak smijt.

EVs hebben niets (!) te maken met de grootte van de hoeveelheid licht, noch met de ISO instelling, maar zijn een simpele afkorting voor een (in principe oneindige) reeks van diafragma-sluitertijd combinaties die allemaal dezelfde (!) hoeveelheid licht (hoe groot of hoe klein die ook mag zijn - speelt geen rol) op de film (welke gevoeligheid speelt geen rol) laten vallen.
    In plaats van f/2.8 bij 1/1000, of f/4 bij 1/500, of f/5.6 bij 1/250, of f/8 bij 1/125, of f/11 bij 1/60 of .... [etc.] zeg je gewoon EV 13. Dat is alles wat EVs zijn, alles waarvoor EV's bedoeld zijn.

Of een bepaalde EV de juiste is om te gebruiken of niet, hangt af van de hoeveelheid licht, en de gevoeligheid van de film.

Dus het antwoord op:
    "meet bij 250 iso de EV dan is ie nu hier aan m'n computerscherm 9.5
    meet bij 2000 iso de EV: dan geeft ie ook 9.5
    OK?!"

is: niet (!) OK!

Of (zoals al gezegd) weggooien die meter, of nog eens goed nadenken over wat je daar gedaan hebt.

Wat wèl klopt is:
    "Dus het licht dat de film bereikt is onafhankelijk de gevoeligheid van de film.
    Gebruik je een 50 iso film dan valt daar in dezelfde lichtomstandigheden met dezelfde camera evenveel licht op als op een 3200 iso film..."

... als je dan ook dezelfde EV gebruikt.
    (En wederom: een lichtmeter die je adviseert om dat - dezelfde EV gebruiken - te doen, moet je niet meer gebruiken.)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Gelukkig werkt hier nog de kwaliteitsbewaking op deze site!
    Je hebt volkomen gelijk Q.G.
    Wat een flater van mijnen 'twege
    Dank voor je interventie!

Ik heb m'n foute post maar onmiddellijk verwijderd!

En m'n lichtmeter doet het ook nog...
    :-)

Shooter
    4x5 Format
    De laatste 10-tal post toont aan dat het gebruik van EV's complexiteit toevoegt. Je bent aan 't eind van de rit toch met sluitertijden en diafragma's bezig..... Ik hou van KISS, (Keep It Simple, Stupid)

Veel belangrijker is te leren wat de nog doortekende schaduwen en lichten zijn ! Hierin je oefenen is de sleutel. Wat een vaak gemaakte fout is door een zeer kleine meethoek te gebruiken je niet, het gemiddelde van de doortekende schaduw/lichte meet, maar een extreem, zone I/II of IIX/IX.
    Last edited by gary mulder; 06-09-2008 at 05:09 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dus het antwoord op:
    "meet bij 250 iso de EV dan is ie nu hier aan m'n computerscherm 9.5
    meet bij 2000 iso de EV: dan geeft ie ook 9.5
    OK?!"

is: niet (!) OK!

Of (zoals al gezegd) weggooien die meter, of nog eens goed nadenken over wat je daar gedaan hebt.
    Kennelijk zijn er dan 2 soorten belichtingsmeters die elk verschillend omgaan met EV. De ene meter meet onafhankelijk van de ISO instelling een LW (=EV) waarna je op de schalen de diafragma/sluitertijd afleest. Door de ISO waardeschaal te verdraaien bijv van 200 naar 400 draait de diafragma- of sluitertijden schaal mee. Met andere woorden deze meter geeft altijd dezelfde
    EV waarde aan. Spreek hier over de Pentax Spotmeter.
    Het andere type meter verdisconteert vermoedelijk al de veranderde ISO instelling direct bij de meting.
    Is zou me kunnen voorstellen dat de eerste optie gebruikersvriendelijker is omdat je zonder opnieuw te meten een andere ISO instelling kunt kiezen.
    Dat laatste is een vermoeden aangezien ik niet over het andere type meter beschik en derhalve geen ervaringsdeskundige ben in deze.
    Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat de hoeveelheid licht niet veranderd. Het enige dat veranderd is de vertaalslag naar de gewenste ISO-instelling.
    Als voorbeeld om het illustratief te maken het volgende; stel je meet met een ISO 1600 instelling een EV van 10 dan zou dat in jullie geval betekenen dat je bij een ISO van 100 een EV van 6 meet. Bij dat resultaat gaat het licht uit buiten en zitten we in zwaar weer te fotograferen!!!

Verder heb ik het idee dat we van de draad afwijken en die betreft de optimale manier om aan de juiste belichting te komen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De laatste 10-tal post toont aan dat het gebruik van EV's complexiteit toevoegt. Je bent aan 't eind van de rit toch met sluitertijden en diafragma's bezig..... Ik hou van KISS, (Keep It Simple, Stupid)
    Dat blijkt helaas vaak het probleem als het over EVs gaat.

EVs zijn niets meer of minder dan versimpelingen.
    "In plaats van f/2.8 bij 1/1000, of f/4 bij 1/500, of f/5.6 bij 1/250, of f/8 bij 1/125, of f/11 bij 1/60 of .... [etc.] zeg je gewoon EV 13."

Maar blijkbaar maken ze het alleen maar moeilijker.
    De complexiteit die ze toevoegen (?) bestaat daaruit dat je moet begrijpen dat je als je over EVs praat nog steeds "met sluitertijden en diafragma's bezig" bent.

Het wordt ook niet geholpen door lichtmeters die "EV" gebruiken als iets dat ze niet zijn: als een referentiepunt, waarmee je andere schalen kunt instellen.
    EVs (en LW-en) zijn dat niet. Ze hèbben al een welbepaalde betekenis, zijn afkortingen voor reeksen equivalente diafragma-sluitertijd combinaties.

Voor dat soort meters, hka, zou ik nog steeds mijn "weggooien" laten gelden.
    Stel je voor dat je een meter hebt waarop een ISO/ASA schaal staat, die niet bedoeld is om de filmgevoeligheid op in te stellen, maar als 'kladblokje', als dimensieloze tussenstap tussen een meetresultaat en de vertaling daarvan in waarden waar je wel wat mee kunt. Weggooien...
    ;-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin