Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,664   Posts: 1,481,680   Online: 769

Page 7 of 15 FirstFirst 12345678910111213 ... LastLast
Results 61 to 70 of 150
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Volgens mij weet je niet waarover je het hebt als je over de Pentaxmeter spreekt. Deze wereldwijd alom geprezen meter werkt eenvoudig zoals beschreven en niemand piekert erover om hem weg te gooien omdat ie onbruikbaar zou zijn. Laat staan verkeerde resultaten zou opleveren.
    Of we begrijpen elkaar niet (daar ga ik voorlopig nog maar even vanuit) of je begrijpt de wijze waarop deze meter of het EV-systeem werkt, niet.
    Volledigheidshalve de tabel er maar even bijgedaan dat maakt 't een beetje visueel.
    Attached Files
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De laatste 10-tal post toont aan dat het gebruik van EV's complexiteit toevoegt. Je bent aan 't eind van de rit toch met sluitertijden en diafragma's bezig..... Ik hou van KISS, (Keep It Simple, Stupid)

Veel belangrijker is te leren wat de nog doortekende schaduwen en lichten zijn ! Hierin je oefenen is de sleutel. Wat een vaak gemaakte fout is door een zeer kleine meethoek te gebruiken je niet, het gemiddelde van de doortekende schaduw/lichte meet, maar een extreem, zone I/II of IIX/IX.
    Het probleem van z/w meten met spotmeter zit hem inderdaad in de schaduwen. Stel je voor dat je een scene hebt waar geen donkere partij in zit! Wat dan, sommigen meten dan de meest donkere partij en zetten deze in III. Fout dus. Op dat moment moet je een idee hebben waar die egale partij zit (bv gras in de schaduw in V, of wit gras in de zon in VI). Dat vergt ervaring. Soms ben ik alleen geinteresseerd in de waarde van een witte bloem en zet deze in VII, de rest interesseert me dan niet...

Meet eens met een grijskaart. Hoe moet ik die vasthouden?
    loodrecht om mijn lichtmeter? Iets naar boven zodat er toch nog wat licht opvalt of onder 45 graden? Dit levert je al 1-2 stops verschil op.

Daarom ben ik gestopt met densiteiten meten onder de vergroter en grijskaarten. Ik gebruik een pentax digi spotmeter en doe daar alles mee.
    Namate je er meer mee hebt gewerkt, kan je ook goed inschatten waar of een bepaald onderdeel van je plaatje zit qua zone.

Shooter
    4x5 Format
    Soms ben ik alleen geinteresseerd in de waarde van een witte bloem en zet deze in VII, de rest interesseert me dan niet...
    Deze werkwijze is ook geheel in overeenstemming met zoals ik werk en ook beschreven heb.

In de eerste instantie kies ik een stuk uit mijn onderwerp / compositie wat ik als belangrijk acht. Hier richt ik mijn meter op en meet. Vervolgens bedenk ik welke toon grijs dit moet worden op mijn uiteindelijke foto.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Volgens mij weet je niet waarover je het hebt als je over de Pentaxmeter spreekt. Deze wereldwijd alom geprezen meter werkt eenvoudig zoals beschreven en niemand piekert erover om hem weg te gooien omdat ie onbruikbaar zou zijn. Laat staan verkeerde resultaten zou opleveren.
    Of we begrijpen elkaar niet (daar ga ik voorlopig nog maar even vanuit) of je begrijpt de wijze waarop deze meter of het EV-systeem werkt, niet.
    Volledigheidshalve de tabel er maar even bijgedaan dat maakt 't een beetje visueel.
    Harry, Ik weet inderdaad goed waar ik het over heb. Hoef je je geen zorgen over te maken.
    EVs zijn ook heel erg simpel. En ook bedoeld om dingen simpel te maken.

Problemen blijken er te ontstaan wanneer er meters zijn die weliswaar EVs gebruiken, maar dan niet de 'echte' EVs, en dus ook niet op de manier waarop EVs werken.
    Een meters waar je het over hebt: die altijd (!) dezelfde 'EV' aangeeft, ook als je een andere ISO instelt, is zo'n ding.
    Hij is of kapot, of heeft het over EVs terwijl er geen EVs bedoeld zijn.

Als dat eerste het geval is, is hij rijp voor de prullebak.

Als dat tweede het geval is kan hij zeker erg goed zijn. Maar is dan wel verantwoordelijk voor het feit dat mensen het heel simpele EV-systeem niet snappen, en in ingewikkelde problemen verzeilen.
    'Goede meter, slechte uitvoering' zal ik dan maar zeggen.
    Te vergelijken met een meter "waarop een ISO/ASA schaal staat, die niet bedoeld is om de filmgevoeligheid op in te stellen, maar als 'kladblokje', als dimensieloze tussenstap tussen [...]". Kan nog zo goed zijn. Maar niet erg behulpzaam om iets makkelijk begrijpbaar te houden.

P.S.
    Als je mijn postjes goed gelezen had, had je gezien dat ik geen EV-tabelletjes nodig heb.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het probleem van z/w meten met spotmeter zit hem inderdaad in de schaduwen. Stel je voor dat je een scene hebt waar geen donkere partij in zit! Wat dan, sommigen meten dan de meest donkere partij en zetten deze in III. Fout dus. Op dat moment moet je een idee hebben waar die egale partij zit (bv gras in de schaduw in V, of wit gras in de zon in VI). Dat vergt ervaring. Soms ben ik alleen geinteresseerd in de waarde van een witte bloem en zet deze in VII, de rest interesseert me dan niet...

Meet eens met een grijskaart. Hoe moet ik die vasthouden?
    loodrecht om mijn lichtmeter? Iets naar boven zodat er toch nog wat licht opvalt of onder 45 graden? Dit levert je al 1-2 stops verschil op.

Daarom ben ik gestopt met densiteiten meten onder de vergroter en grijskaarten. Ik gebruik een pentax digi spotmeter en doe daar alles mee.
    Namate je er meer mee hebt gewerkt, kan je ook goed inschatten waar of een bepaald onderdeel van je plaatje zit qua zone.

Woorden uit mijn hart. Het is ook mijn ervaring dat er lang niet altijd een punt aanwezig is dat als referentie kan dienen voor zone II.5, of VII of wat dan ook. Bovendien leent zich lang niet alle fotografie voor een uitgebreide lichtmeting. Weten wat je wilt, weten hoe je apperatuur en materiaal reageert en dan gewoon je hoofd erbij houden. Voor mij betekent dit dat ik soms redelijk uitgebreid meet met een spotmeter en een simpele variant van het zonesysteem gebruik, dat ik soms opvallend licht meet en ook dat ik regelmatig gewoon achter de automaat van de camera aan fotografeer en eventueel corrigeer op basis van ervaring. Het gaat natuurlijk lang niet altijd goed, maar het aantal missers houdt zich redelijk binnen de perken.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Gary, Ik weet inderdaad goed waar ik het over heb. Hoef je je geen zorgen over te maken.
    EVs zijn ook heel erg simpel. En ook bedoeld om dingen simpel te maken.
    Volgens mij heb ik me niet zo gemengd in de discussie over EV . Ik heb weinig moeite met breuken te delen en vermenigvuldigen, als mede om een reeks van veelvouden van wortel 2 dus ik zie persoonlijk niet veel in het heen en weer rekenen van sluitertijden/diafragma's.

Wel trek ik me aan dat beginners schrijven ;

In de APUG fora zit heel veel informatie het is moeilijk om dit eruit te filteren.
    Ieder geeft in de thread's zijn mening over het finetunen van de processen op de manier die hem/haar het beste aanstaat.
    Aan het eind van het lezen van zo'n thread zie ik echter door de bomen het bos niet meer doordat er veel oplossingen worden geboden voor 1 probleem.
    Alleen voor degenen die nog lang niet toe zijn aan het finetunen maar de eerste grondbeginselen nog moeten leren is het moeilijk te begrijpen/doorgronden.
    Met 't oog op deze opmerking vraag ik me wel af of het begrip van EV's nodig voor een beginner. Maar misschien is 't voor diegene die minder getraind zijn in rekenkunde/wiskunde toch handig. Maar veel belangrijker is te weten wanneer op te tellen of af te trekken.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Gary,

Tot blz. 3 van deze thread dacht ik dat ik het een beetje kon begrijpen, daarna raakte ik het spoor weer een beetje kwijt.
    Ik weet dat het complexe materie is en dat de meesten in dit forum al jaren hiermee bezig zijn, en de processen kunnen dromen.
    Als beginner lees ik de stukken die ik snap en probeer die toe te passen.
    De materie waar ik nog niet aan toe ben, of de apparatuur (nog) niet voor heb bewaar ik wel voor een volgende keer.
    --Mike

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens mij heb ik me niet zo gemengd in de discussie over EV .
    Mijn fout. Sorry!
    Heb ik zo snel mogelijk hersteld.

Met 't oog op deze opmerking vraag ik me wel af of het begrip van EV's nodig voor een beginner. Maar misschien is 't voor diegene die minder getraind zijn in rekenkunde/wiskunde toch handig. Maar veel belangrijker is te weten wanneer op te tellen of af te trekken.
    Het probleem is dan ook dat EVs de zaak (ook hier) niet simpeler, maar ingewikkelder (b)lijken te maken.
    Ze lijken te veel op "Zones", hebben er echter weinig mee te doen.

Zones worden overigens ook veel te vaak ergens bij gesleept waar ze helemaal niet nodig zijn.
    Er is niks mis met "Soms ben ik alleen geinteresseerd in de waarde van een witte bloem en geef een twee stops ruimere belichting", in plaats van "Soms ben ik alleen geinteresseerd in de waarde van een witte bloem en zet deze in VII".
    Als dat alles is waar het om gaat - een correctie op een meting - hebben we het nog helemaal niet over het zonesysteem en zones. Alleen over weten wat je meet.
    Dus is er ook nog helemaal geen reden of aanleiding om over mystieke grootheden, die in romeinse cijfers aangeduid moeten worden, te gaan praten.
    Iemand zei iets over KISS. Had gelijk

Shooter
    4x5 Format
    Mike,

Mijn verhaal op blz 4 is dus niet overgekomen ? Ik denk dat Q.G. het zeer to the point heeft uitgedrukt met;
    Als dat alles is waar het om gaat - een correctie op een meting - hebben we het nog helemaal niet over het zonesysteem en zones. Alleen over weten wat je meet.
    Een lichtmeter vertaald alles wat het meet in een sluitertijd / diafragma die zorgt dat dat wat hij meet als middelgrijs op de foto afgebeeld wordt. Als jij wilt dat dat anders afgebeeld wordt moet je een correctie op de belichting uitvoeren. Wil je dat dat stuk van je onderwerp lichter wordt afgebeeld moet je meer belichten, en omgekeerd minder belichten. Voorbeeld; van de witte bloem die niet als grijs op de foto moet komen maar als een witte bloem.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Gary,

Een typo van mijn kant, ik bedoelde blz 4.
    Je verhaal is duidelijk overgekomen, en is te begrijpen.
    --Mike

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin