Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,928   Posts: 1,556,823   Online: 876

Page 9 of 15 FirstFirst ... 3456789101112131415 LastLast
Results 81 to 90 of 150
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Met mijn laatste zin voor het verfijnen, speel ik nog wel met het ontwikkelen...
    Vooral semi stand ontwikkeling om e.e.a. zachter te krijgen in de hoge lichten.

Het meten van een lichtwaarde (EV), deze op de spotmeter in te stellen en direkt afleesbaar zijn alle tijden/diafragma combinaties.
    Daarnaast kan je zien waar alle waarden die ik daarna meet vallen en of ze nog wel of niet in de uiteindelijke afdruk terecht komen is voor mij een simpele en doeltreffende manier die 100% werkt. Maar wat voor mij werkt kan voor iemand anders niet werken.

Shooter
    Medium Format
    Daarmee ben je goed bezig.

Maar voor de duidelijkheid:
    Zonesysteem wordt het pas als je niet alleen meet waar andere delen van je scene op de schaal, c.q. in het contrastbereik, vallen, maar als je dat contrastbereik, en daarmee waar die andere delen vallen, ook nog gaat be´nvloeden door gerichte overbelichting-onderontwikkeling, of onderbelichting-overontwikkeling.

Of dat nodig is, c.q. veel effect heeft, met moderne films is een ander verhaal.
    Meestal niet.

Een hoofddoel van Adams' zonesysteem was om bij de belichting en ontwikkeling van de film de contrastomvang al af te stemmen op het papier waarop afgedrukt gaat worden.
    Gerommel met andere papiergradaties dan 'normaal' is dus eigenlijk als 'not done' te verwerpen.

Maar ook Adams hield zich niet aan zijn eigen zonesysteem, en maakte vollop gebruik van filters, doordrukken en tegenhouden, en alle andere (verboden) trucs die ter beschikking staan.
    Ook dat moeten 'Zonies' van Adams leren. Het is geen religie, maar een hulpmiddeltje.

En als hulpmiddel eigenlijk maar beperkt bruikbaar; je hoeft echt niet iedere plaat die je wilt maken eerst uitvoerig te analyseren, om daarna in je aantekeningen te gaan zoeken hoe je de situatie moet aanpakken.
    Je hebt snel genoeg door - door gewoon te kijken - wanneer de contrastomvang van een scene te groot of te klein is om nog goed op de plaat te kunnen bannen. En dan kun je je spotmeter te voorschijn halen, en gaan 'uitmeten', je film over- (meestal) of onderbelichten, en later de ontwikkeling dienovereenkomstig aanpassen.

En - o ironie! - de grootste waarde blijkt het zonesysteem nog als leermiddel te hebben. Als middel om beginnende fotografen een inzicht te geven in wat dat eerder genoemde aloude "belicht voor de schaduwen, ontwikkel voor de lichten" eigenlijk inhoudt.
    Maar net als de versimpeling die het EV-systeem beoogde te zijn alleen maar tot meer verwarring leidt, is dat ook met het zonesysteem het geval.

Shooter
    4x5 Format
    Maar voor de duidelijkheid:
    Zonesysteem wordt het pas als je niet alleen meet waar andere delen van je scene op de schaal, c.q. in het contrastbereik, vallen, maar als je dat contrastbereik, en daarmee waar die andere delen vallen, ook nog gaat be´nvloeden door gerichte overbelichting-onderontwikkeling, of onderbelichting-overontwikkeling.
    Moet ik hier nu uit begrijpen dat je pas bij overbelichting-onderontwikkeling, of onderbelichting-overontwikkeling, van het zone systeem gebruik maakt. Met andere worden als ik van een "gewone" N ontwikkeling gebruik maak,omdat deze bij mijn onderwerp past is dit geen gebruik maken van 't zone systeem.

In analogie als ik alleen maar optel en aftrek met mijn calculator en geen gebruik maak van andere functies zoals bv logaritme,goniometrie,statistiek enz.enz. Maakt ik geen gebruik van 't ding ?????

Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat als je slechts een deel van 't begrippen apparaat wat ten grondslag ligt van 't zone systeem gebruikt, je verkeerd bezig zou zijn. De een doet het met E.V.'s de ander met romeinse cijfers, ieder zijn ding.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Moet ik hier nu uit begrijpen dat je pas bij overbelichting-onderontwikkeling, of onderbelichting-overontwikkeling, van het zone systeem gebruik maakt. Met andere worden als ik van een "gewone" N ontwikkeling gebruik maak,omdat deze bij mijn onderwerp past is dit geen gebruik maken van 't zone systeem.
    Ja en nee.

Ja, als dat alles is wat je ooit doet, omdat de rest je allemaal te veel werk of te ingewikkeld is.

Nee, als je keuze om geen aangepaste belichting en ontwikkeling te gebruiken het resultaat is van een afweging, waarbij het wŔl gebruik maken van aangepaste belichting en ontwikkeling wel degelijk een optie was.

In analogie als ik alleen maar optel en aftrek met mijn calculator en geen gebruik maak van andere functies zoals bv logaritme,goniometrie,statistiek enz.enz. Maakt ik geen gebruik van 't ding ?????
    De juiste analogie zou die zijn waarin mensen alleen optellen en aftrekken met die calculator, en/maar omdat ze er ook statistiek mee kunnen bedrijven - hoewel zij dat nooit doen - gaan denken dat ze daarmee al als volleerd statisticus met statistiek bezig zijn.

Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat als je slechts een deel van 't begrippen apparaat wat ten grondslag ligt van 't zone systeem gebruikt, je verkeerd bezig zou zijn. De een doet het met E.V.'s de ander met romeinse cijfers, ieder zijn ding.
    Die reden is er 'dus' wel als je alleen maar het jargon gebruikt.

Of je dan verkeerd bezig bent of niet is een andere vraag.
    Maar - net zoals iemand die een calculator gebruikt waar meetkundige functies op zitten die hij of zij nooit gebruikt daardoor alleen nog geen meetkundige is of meetkundige bewerkingen uitvoert - als het gebruiken van het jargon alles is wat je doet, als je nooit gebruik maakt van de mogelijkheden om het contrast door belichting en ontwikkeling te sturen ben je niet met het zonesysteem bezig, is het gebruik van het zonesysteem-jargon leeg, en eindigt het verhaal maar al te vaak in een grondige verwarring.

Dus wie het ook al weer was die hier wat over KISS schreef: groot gelijk!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik moet nodig de inburgeringscursus doen om het (Zone-syteem I,II,III) nog te kunnen volgen.
    Gelukkig heb ik al geen belichtingsmeter meer. Dus, mijn zorgen over de EV zijn inmiddels ook over.
    Ga gewoon door met wat ik deed... een beetje aanrommelen en dan zie ik wel wat er uit komt of niet...
    Ook dan is de prullenbak de beste remedie... en een LOL dat ik heb
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik moet maar als hobby gaan konijnen houden, want gelukkig heb ik meer verstand van konijnen eieren.

Shooter
    Medium Format
    Kan ook een leuke hobby zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Gary,

Tot blz. 3 van deze thread dacht ik dat ik het een beetje kon begrijpen, daarna raakte ik het spoor weer een beetje kwijt.
    Dat is consistent met de wet dat elke draad na 25 bijdragen verzandt. Het heeft weinig te maken met het al of niet beginner zijn. Voor een goede uitleg van het zone-systeem kun je beter een goed boek lezen dan draadjes uitpluizen. Of gewoon lekker gaan fotograferen...

Huub

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik heb dan ook net Way Beyond Monochrome besteld.
    Het is niet zo dat er geen goede uitleg wordt gegeven in dit forum.
    Ik haal nog steeds veel informatie uit de draadjes.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De beste uitleg over het hoe en wat over het Zone systeem heb ik gelezen in een uiterst kompakt boekje van Hasselblad. Weet overigens niet of het wel eens los geleverd is. Laat staan dat het nu nog te leveren is. Want onderdelen bemachtigen is al een hele opgave laat staan bijna onmogelijk nu ze geen "echte" vertegenwoordiger meer hebben in NL en ook overigens in bijna alle andere landen. Het duurt een eeuwigheid voordat de "todden" het vanuit Zweden in NL afleveren.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin