Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,705   Posts: 1,548,479   Online: 835

Results 1 to 4 of 4
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

IJken van het ontwikkelproces en dan?

Naar aanleiding van Jed's reactie op mijn vraag binnen het onderwerp "wat is de optimale belichting" wat Gary weer heeft ge´ntroduceerd maak ik even een nieuw draadje voor mijn specifieke vragen. Ik voel me een beetje een looser dat ik dit nu weer vraag maar het interesseert me en ik wil het graag begrijpen.

In het archief kwam ik een interessante draad tegen. Hieronder een uittreksel daarvan.

#########################################
    Door Jed:
    Laten we van het testen met Rodinal uitgaan.
    De contrastomvang onder normale omstandigheden is 1:160, of ongeveer 7,2 stops.
    Zet je belichtingsmeter op een ISO waarde, die 2x de opgegeven waarde is, dus bij een 100 ISO film zet je de meter op 50 ISO. Je zoekt een mooie testplek op met hemel en waar bomen of zo een diepe schadus kunnen veroorzaken. Je wacht een dag met witte cumuluswolken en zon af en maakt een testfilm met meerdere opnamen en belicht zodanig dat de witte wolken op 2,3 stops zitten.
    De testfilm wordt in een aantal delen geknipt en met verschillende tijden in de Rodinal ontwikkeld.
    Met een diffusievergroter en een behoorlijke vergrootlens moet de densiteit van de witte wolken op 1,05 uitkomen. Als je geen densitometer hebt, leg je het negatief op een krant en dan moeten de letters door het zwart van wolk net leesbaar zijn. (Voor een condensorvergroter liggen de waarden wat anders).
    O.K. nu heb je de procedure om standaard 7 stops te bestrijken. Het verdere pushen zullen we maar in een ander verhaal zetten.

Jed
    Willie Jan
    01-02-2007, 01:07 PM

Je wacht een dag met witte cumuluswolken en zon af en maakt een testfilm met meerdere opnamen en belicht zodanig dat de witte wolken op 2,3 stops zitten.

Wat bedoel je precies met belichten op 2,3 stops?

Meet je de gehele omvang tussen de schaduw van de boom en de witste partij van de wolk en ga je dan belichten op 1/3 van het verschil tussen beiden?

Jed Freudenthal
    01-02-2007, 04:36 PM

Wat bedoel je precies met belichten op 2,3 stops?

Meet je de gehele omvang tussen de schaduw van de boom en de witste partij van de wolk en ga je dan belichten op 1/3 van het verschil tussen beiden?

Een belichtingsmeter is geijkt op middengrijs ( grijskaart). De (diffuse) reflectie van de grijskaart, ligt 2,3 stops onder de hoogste (diffuse) reflectie, zoals je die bij witte wolken aantreft. Als je een spotmeter hebt, moet je op een dag met witte wolken maar eens meten op de wolken en op de grijskaart. Als het goed is, zul je een verschil van 2,3 stops vinden.
    Om de witte wolken goed op het negatief te krijgen moet je dus 2,3 stop korter belichten dan de lichtmeter aangeeft. Een lichtmeter, voorzien van een diffusor-kapje doet dit automatisch.
    Bij de IJKING van het ontwikkelproces belicht je dus op de hoge lichten en stem je het ontwikkelproces af op de hoge lichten. Je krijgt dan automatisch een contrastomvang van ruim 7 stops op een testdag met normale contrasten.
    Als je eenmaal de ijking van het ontwikkelproces achter de rug hebt, dan belicht je op de schaduwen en ontwikkel je op de hoge lichten. Dat betekent dat je bij een contrastomvang van 7 stops de ontwikkeltijd, die je bij de ijking hebt gevonden aanhoudt. Voor grotere of kleinere contrastomvang kun je desgewenst corrigeren. (Contractie of expansie)
    Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Zo niet, laat het weten!! Het is essentieel dit goed te begrijpen.

Jed

#########################################

In het kort:

Het ijken
    Meter op de helft van de filmgevoeligheid instellen: 50 i.p.v. 100asa.
    Met het defuserbolletje op mijn meter het opvallende licht meten van bovengenoemde scene. (door bolletje geen 2,3 stops aanpassing nodig)
    De testfilm met verschillende tijden ontwikkelen.
    Negatieven met de 'krant-test' beoordelen.

De werkelijke opname
    Hierover schrijft Jed:
    Bij de feitelijke opnamen belicht je op de schaduwen en je stelt de contrast-range van het onderwerp vast. Als de contrast-range van de normale range van 7 stops afwijkt, moet je de ontwikkeltijd bijstellen. In de Kodak publikatie wordt op deze zgn. contractie en expansie ingegaan. Dat zou hier te ver voeren en is bovendien filmsoort afhankelijk.
    Jed, over dit laatste zou ik graag wat meer willen weten.
    Blijft de meter ook nu op de helft van de filmgevoeligheid ingesteld?
    Kun je met het meten van opvallend licht blijven werken (bolletje), heb je nu toch een spotmeter nodig of kun je iets met de grijstrapjeskaart die Harry demonstreerde?
    Kortom, hoe ga je nou te werk bij de uiteindelijke opname?

Ik ben zeer ge´nteresseerd in de Kodak uitgave maar begrijp dat er geen uitgave is :-)

Shooter
    4x5 Format

optimaal belichten en ontwikkelen.

Om Barry Thornton nog eens te citeren: een optimaal negatief wordt bereikt door 'belichting en ontwikkeling'. Techniek is hier belangrijk, maar het gevoel niet minder. En dat gevoel is verschillend van persoon tot persoon.
    Het is daarom heel moeilijk om zonder voorbeeld foto duidelijk te maken waar je het over hebt.
    Nu wil het toeval dat ik op de excursie naar Griethausen vorige zaterdag een nieuw type film (fomapan 200) mee had genomen en de opnamen vormen een onderdeel van het ijken van deze film op basis van die opnamen bij Griethausen. [De film die ik voorheen gebruikte, fortepan 200, is niet meer in produktie]
    Ik zou de ijkingsprocedure kunnen uitleggen en de opnamen bij Griethausen als illustratiemateriaal kunnen gebruiken. Op die manier begrijp je beter wat ik met een bepaalde beeldkwaliteit bedoel. Ik geloof niet dat je dit onderwerp goed zonder illustratie kunt benaderen. Beeldkwaliteit is niet te omschrijven; dat moet je zien. Je moet je onder die uitleg geen lang verhaal voorstellen (zeg 20 minuten) maar de illustratie met fotos is essentieel.
    Ik weet niet of hier belangstelling voor bestaat en wanneer zoiets zou moeten plaats vinden. In ieder geval ben ik binnen enkele dagen weer op foto-pad en zul je enige tijd niets van mij horen.

Het kodak document is volgens mij via Amazon (US) te verkrijgen.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,
    Wellicht is de uitleg mogelijk bij een volgende meeting. Ik heb er zeker interesse in maar dat is allang bekend:-)
    Jij gaat binnenkort weg, ik ben van af volgende week op vakantie en de andere deelnemers gaan ongetwijfeld ook van hun vrije tijd genieten. Een meeting zal daarom wel enige tijd op zich laten wachten. De uitleg zit dus in het vat zullen we maar zeggen.

Fijne vakantie,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dag Jed,
    Wellicht is de uitleg mogelijk bij een volgende meeting. Ik heb er zeker interesse in maar dat is allang bekend:-)
    Jij gaat binnenkort weg, ik ben van af volgende week op vakantie en de andere deelnemers gaan ongetwijfeld ook van hun vrije tijd genieten. Een meeting zal daarom wel enige tijd op zich laten wachten. De uitleg zit dus in het vat zullen we maar zeggen.

Fijne vakantie,

Rob
    Inderdaad, er treedt een rommelige periode aan,; een periode die zich niet direct leent voor een meeting. Maar we houden het warm.
    En zoals ik al zei: deze materie draag je op die manier het beste over. Ik zou geen document weten, waar het beschreven is. Het is net zo als het beschrijven van een foto of schilderij. Dat moet je zien.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin