Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,561   Online: 997

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Welke papierontwikkelaar

Jaren geleden heb ik afgedrukt op RC papier van Ilford. Ik heb geen idee in welke ontwikkelaar want de akademy beschikte over een ontwikkelmachine. Voor mijn hernieuwde afdrukpogingen in mijn eigen doka heb ik besloten om gebruik te maken van ADOX Easyprint. Dit papier lijkt me kwalitatief genoeg voor het opdoen van ervaring.
    Ik heb echter nog geen keuze kunnen maken uit het uitgebreide assortiment papierontwikkelaars maar iets als Spur Paper Dur Öko lijkt me wel wat. Waar moet ik op letten; heeft iemand misschien een tip?

Groet,
    Rob

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hey Robbedoes,

Ik gebruik meestal wat mijn lokale fotohandel heeft staan. dit was eerst Amaloco en nu Agfa. Werkt allebei prima. Ik druk zowel op pe (proefjes) en Bariet (het echte werk).

ijsbeer

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waarom zulk een exotische ontwikkelaar gebruiken terwijl Amaloco en Ilford Multigrade klassiekers zijn die je waarschijnlijk bij de goede fotozaak op de hoek nog kunt kopen.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Harry,

Amaloco stopt met de produktie, en ook van hun eko ontwikkelaar. Spur maakt deze echter al wat jaren en hopelijk blijft dat zo.

Shooter
    4x5 Format
    Je kunt natuurlijk zelf op basis van amidol een mooie papier ontwikkelaar brouwen. Wel is waar geen eco maar wel heel erg mooi als je van een lange toonschaal met mooi doortekende hoge lichten houdt.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format

E-72

Als je dan toch zelf zou brouwen, zoals Gary Mulder terecht suggereert, dan kan je de E-72 van Chris Patton (Stanford.edu) proberen. Een 'bijna' milieu vriendelijke formule op basis van Vit-C, net zoals de Neutol Plus overigens.
    Ik gebruik die al meer dan twee jaar, goed spul.
    Hier onder de samenstelling zoal ik deze destijds vond op het web.

Good Luck,

Philippe
    --------------------------------------------

E72 (1/27/2001)
    The most hazardous component in traditional Dektol is the Hydroquinone. The EPA lists this agent as an airborne carcinogen. So, even if you are not going to try E72, do buy your paper developer in liquid form.

FORMULA [to make one liter]:
    0.4 grams phenidone
    45 grams sodium sulfite
    19 grams vitamin C (powdered)
    90 grams sodium carbonate

Use exactly the same developing times as traditional Dektol. Dilute 1:2 to use.

There is some affect of aging on this developer, it gets stronger over the period of a couple of weeks.

You can get the powdered Vitamin C (ascorbic acid) from health food stores.
    [Do not use sodium ascorbate in place of ascorbic acid (Vit C)]

P.S. de Sodium Carbonate is anhydricum, de Sodium Sifite overigens ook.
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In dat kader mag je de Ansco 130 variant 1 ook niet vergeten.
    Kijk op deze thread voor meer info; http://www.apug.org/forums/forum37/8...in-anyone.html
    harry

Release, the best you can do...

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik meng mijn ontwikkelaars ook zelf, maar als je niet, zoals ik op een lab werkt dan is het lastig en kostbaar om aan alle chemie en apparatuur te komen. (hoewel je met beperkte chemie en wat (apart houden!) keukenspullen een heel eind komt, hou bv markplaats in de gaten, soms komt er wat losse chemie voorbij).

Ik zou je willen aanraden om met kant en klaar producten te werken. De verschillen tussen ontwikkelaars op de beeld toon is in mijn handen subtiel, soms gewoon niet te zien. Dit vooral als je Ilford papier gebruikt, ik weet niets van ADOX. Ik zou lekker Amaloco kopen, meestal goed spul voor een redelijke prijs, als je dan later zou moeten switchen is mi de overgang naar zeg Ilford ontwikkelaar niet als te groot.

Zou zeggen lekker gaan printen!

Mvgr,

Cor

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @iedereen,

Hartelijk dank voor alle bijdragen.

Ik ben het uiteindelijk met Cor eens want ik denk dat het in dit stadium een beetje omslachtig is om zelf al te gaan mengen terwijl ik met een, waarschijnlijk tijdelijk, testpapier begin. Toch sluit ik niet uit dat ik er ter zijner tijd mee aan de slag ga als ik met 'beter' papier ga werken.

Omdat ik het een en ander bij Fotoimpex ga bestellen kies ik maar voor Spur Paper Dur Öko; een kleine bijdrage aan het milieu zal ik maar zeggen.

Groetjes,

Rob

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hallo,een vraagje,zijn die stoffen,om zelf een ontwikkelaar in elkaar te knutselen,nog wel verkrijgbaar,en zo ja,waar?

Ruud.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin