Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,243   Online: 1013

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

iemand met Tetenal papier?

Tetenal levert diverse fotopapieren en daarover ben ik op Apug niet veel tegengekomen. Voor wat betreft RC papier is er een Vario en een Work variant.
    Is er iemand die één van deze papieren (heeft) gebruikt?

Groetjes,
    Rob

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In het verre verleden wel eens. Niets op aan te merken. Hoe het nu is weet ik eerlijk gezegd niet.
    Hier heb je dus niet veel aan...

Het zal niet beter of slechter zijn dan Adox of Kentmere of als je nog Amaloco kunt krijgen.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    In het verre verleden wel eens. Niets op aan te merken. Hoe het nu is weet ik eerlijk gezegd niet.
    Hier heb je dus niet veel aan...

Het zal niet beter of slechter zijn dan Adox of Kentmere of als je nog Amaloco kunt krijgen.
    Dank je Harry.
    Het is echter wel wat duurder...
    Het voordeel van de "Work" verie is dat het één van de weinige papieren is met vaste gradatie van 2 t/m 4. Aangezien mijn Minox vergroter geen filterlade heeft zal ik er eens serieus over nadenken. Wellicht een klein pakje met gradatie 2 kopen en dat vergelijken met een klein pakje MG.
    Wat is er toch weer vervelend veel te kiezen :-)

Rob

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Oh ja, Moersch biedt wel wat ontwikkelaars aan waarmee je de vaste gradatie toch wat de ene of de andere kant op kunt sturen. Da's echter iets voor later.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Rob,

In plaats van filters in een filterlade zijn er ook filters die je in een houder onder de lens bevestigd.
    Zo ziet het eruit: http://www.amazon.com/Ilford-Multigr.../dp/B00009USTQ
    Het is een werkbare situatie als je geen filterlade hebt.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De methode die Mike voorstelt werkt prima en heeft het voordeel dat je op MultiGrade papier kunt werken en zodoende slecht een papiertje op voorraad hoeft te houden. Al dat gedoe met ontwikkelaars die wellicht de gradatie iets kunnen beïnvloeden leiden vaak niet tot bevredigende resultaten. Het is hét dan meestal net niet.
    harry

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoi Mike,

Dank je voor deze tip. Deze "onder de lens" filterhouder zou ik in principe kunnen gebruiken.
    Ik denk echter dat er wat handwerk nodig is om de houder op m'n vergroter te zetten.
    Op de stads hobbywerkplaats is een hele metaal afdeling dus daar zal ik eens te raden gaan.

Hallo Harry,

Ik meen ergens gehoord/gelezen te hebben dat papier met een vaste gradatie scherpere resultaten geeft. Daarom zou ik het wel eens willen proberen. Een nadeel van de door mij genoemde ontwikkelaars is dat het meestal om een twee bad oplossing gaat en dan heb ik weer niks/minder aan mijn Nova. Wat is digitaal toch handig......

grapje.

Goed weekeinde,

Rob

Shooter
    35mm
    Je kunt ook een houder van karton maken onder de lens. Hier leg je de filters op.

Het is goedkoop en gemakkelijk zelf aan te passen

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Sterker nog, ik heb een pakket losse filters liggen. Deze voorzie ik van een kartonnen/kunststof kader, zodat ze mooi vlak liggen en goed hanteerbaar zijn, en dan maak ik voor deze maatwerk-filters zelf een houder.

Ik kom nog even terug op mijn oorspronkelijke vraag over Tetenal Work.
    Ik draai het om. Ik begin met VC en als ik dan wat foto's heb met bijvoorbeeld gradatie 2 dan koop ik een pakje 'vast' papier en doe een vergelijkende afdruk. Ik wil wel eens zien of het echt 'scherper' is.

Dank voor alle reacties,

Rob

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ik meen ergens gehoord/gelezen te hebben dat papier met een vaste gradatie scherpere resultaten geeft. Rob
    Indianen verhalen...
    harry

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin