Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,711   Posts: 1,548,639   Online: 1124

Page 6 of 6 FirstFirst 123456
Results 51 to 55 of 55
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Een fixeertijd van 1-2 minuten is wat kort.
    Als je nog een keer fixeert en daarna weer spoelt dan gaat de sluier eraf.
    En ik kan het weten, ik heb laatst ongeveer 30 rollen 120 opnieuw moeten fixeren.
    En dat gaat makkelijker als het nog op de rol zit

Ga eerst de fixeertijd voor dat type film vaststellen.
    Procedure:
    Fixeer 1:4 verdunnen 1 liter aanmaken.
    Een niet ontwikkeld stuk film nemen (aanloopstrook), dit met dachlicht in de fixeer gooien.
    Neem dan de tijd op hoelang het duurt totdat de gehele film transparant is.
    Vermenigvuldig die tijd met 3 (of 2 zoals ook eens is een thread is genoemd) en dat is je standaard fixeertijd voor dat type film.
    Voorbeeld: na 2 minuten is de strook transparant, de fixeertijd voor deze film is dan 6 minuten (of 4 minuten)
    Je kan ongeveer 10 films met 1 liter fixeer doen ( en geen 100 zoals ik eerst dacht ), daarna de fixeer naar het afvalstation.
    Of als je zuinig aan wilt doen, met de fixeer waar al 10 films in zijn gefixed de standaard fixeertijd opnieuw gaan bepalen met deze gebruikte fixeer.

Toevoeging:
    voordat je begint een druppel fix op het filmstukje leggen.
    Hierdoor krijg je een transparant gedeelte zodat je makkelijk kan vaststellen wanneer of de strook geheel transparant is (druppel niet langer zichtbaar).
    Te kort fixen is niet goed, maar te lang ook niet!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Een fixeertijd van 1-2 minuten is wat kort.
    Als je nog een keer fixeert en daarna weer spoelt dan gaat de sluier eraf.
    En ik kan het weten, ik heb laatst ongeveer 30 rollen 120 opnieuw moeten fixeren.
    En dat gaat makkelijker als het nog op de rol zit

Ga eerst de fixeertijd voor dat type film vaststellen.
    Procedure:
    Fixeer 1:4 verdunnen 1 liter aanmaken.
    Een niet ontwikkeld stuk film nemen (aanloopstrook), dit met dachlicht in de fixeer gooien.
    Neem dan de tijd op hoelang het duurt totdat de gehele film transparant is.
    Vermenigvuldig die tijd met 3 (of 2 zoals ook eens is een thread is genoemd) en dat is je standaard fixeertijd voor dat type film.
    Voorbeeld: na 2 minuten is de strook transparant, de fixeertijd voor deze film is dan 6 minuten (of 4 minuten)
    Je kan ongeveer 10 films met 1 liter fixeer doen ( en geen 100 zoals ik eerst dacht ), daarna de fixeer naar het afvalstation.
    Of als je zuinig aan wilt doen, met de fixeer waar al 10 films in zijn gefixed de standaard fixeertijd opnieuw gaan bepalen met deze gebruikte fixeer.
    Aan deze procedure wil ik nog wat opmerkingen toevoegen. Als bij verse filmfixeer de film na 1 minuut nog niet transparant is, dan is er met de fixeer iets mis en moet je onderzoeken wat er mis is. Ook zijn er filmtypen, die zich slecht laten fixeren.
    Er is geen standaard fixeertijd. Als je bijvoorbeeld verse fixeer hebt, dan wordt de film in 20 seconden transparant. Maar bij iedere volgende film neemt die tijd toe. Er wordt wel eens als vuistregel gesteld dat de tijd dat de film transparant wordt niet meer dan mag verdubbelen. Er zijn echter goede testmethoden om vast te stellen wanneer een fixeer 'uitgeput' is. Dat betekent ook weer niet dat de je de transparantieregels puur als vuistregels moet beschouwen. Je wil uiteindelijk wel een transparant negatief.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Nu word het interressant Jed,want dat zou dus betekenen dat de fixeertijd van de meeste fixeermerken niet helemaal kloppen.
    Ik heb weleens vernomen,dat,als je te lang fixeert,je uitgevreten negatieven krijgt,dus ik me netjes aan de opgegeven tijd houden,op de fles stond immers-1-2 minuten,en dat zou volgens jou bewering dus bijna dubbel zoveel zijn,en toen lag er nog een sluier op de negatieven,vervolgens ging ik dubbele tijden hanteren,en toen bleek ik dus wel transparante negatieven te hebben,naar mijn inzicht ietsje te,dus probeer ik het de volgende keer op ongeveer 3 minuten te houden.

grt,Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Op mijn verpakking van x-89 staat voor T-grain films 1+4 4 minuten. Wat voor een film gebruik je ?

Bij een verlenging van de fixeertijd met 1 min en dan te lichte negatieven krijgen ???? LOL. onmogelijk !

Heb je soms je fles fix verwisseld met de Blix voor je kleurenfilm.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Nu word het interressant Jed,want dat zou dus betekenen dat de fixeertijd van de meeste fixeermerken niet helemaal kloppen.
    Ik heb weleens vernomen,dat,als je te lang fixeert,je uitgevreten negatieven krijgt,dus ik me netjes aan de opgegeven tijd houden,op de fles stond immers-1-2 minuten,en dat zou volgens jou bewering dus bijna dubbel zoveel zijn,en toen lag er nog een sluier op de negatieven,vervolgens ging ik dubbele tijden hanteren,en toen bleek ik dus wel transparante negatieven te hebben,naar mijn inzicht ietsje te,dus probeer ik het de volgende keer op ongeveer 3 minuten te houden.

grt,Ruud.
    In tegenstelling tot een ontwikkelaar, gebruik je een fixeer meestal meerdere malen. Een 'fixeertijd' , opgegeven door de fabrikant moet je als een 'richtlijn' zien.
    En, zoals ik al zei, de tijd is filmafhankelijk. Als ik het juist heb, laten de T-grain films zich moeilijker fixeren dan klassieke emulsies. Maar, ik gebruik de T-grain nooit; dus dat is van horen zeggen. En verder zal de fixeertijd afhankelijk zijn van de graad van 'uitputting'. Maar de tests maken duidelijk wat je wel en wat je niet moet doen.

Jed

Page 6 of 6 FirstFirst 123456

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin