Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,566   Online: 1106

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 55

Shooter
    35mm

help geen contrast in print

Goeiedag mensen,

ik schiet kleinbeeld,trix-pan,blicht op 320 asa, ontwikkel normaal in rodinal 1/25. 7a8 min. 20c
    diffusorvergroter durst m605
    ilford bariet neutraaltoonpapier, glanzend.
    Ik wilde ietske anders ontwikkelen, nl. ontwikkelen in id-11, 1/1 13min, 20c.
    Maar wat teleurstellend! ik had een portret genomen van een negerinneke, spotmeting.
    Nu druk ik de print af,zelfs op grad.5! niets van contrast, geen pit, wel kleine korrel...
    Als ik het negatief beoordeel is er overal mooie dekking, detail maar mis blijkbaar toch pit, contrast.
    Wat kan ik in het vervolg doen?
    1 minuutje langer ontwikkelen of beter wat warmer?
    Laat de ervaren rotten hun mening spuwen!
    (msschn beter bij rodinal blijven zeker, en ontwikkelen 1/50, 1/100)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ID-11 1+1 betekende bij mij altijd een ontwikkeltijd van rond 7 minuten. Dus 13 minuten zou meer dan genoeg moeten zijn. Was de ontwikkelaar vers? Zien de negatieven er heel anders uit dan je gewend bent? Bedoel je dat het negatief pit mist, of de afdruk van het negatief?

Gebruik je filters of een kleurenkop?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Spuwen doen we hier niet... lol

En ja, zo weinig mogelijk veranderen als je van je ontwikkelproces tevreden bent.

Hier 400TX belicht als 250 iso (zowel kleinbeeld als 120 formaat) 1+1, 20░c, 10' ontwikkelen, om de 30sec 5sec kiepen

Is je ID-11 goed aangemaakt?
    Wanneer is hij aangemaakt?
    Hoe zijn je negatieven in vergelijking met Rodinal?
    enz...

Shooter
    35mm
    Merci mensen om te reageren.
    ik gebruik kleurenkop m 605, al 5 jaar.nooit problemen
    De aangegeven ontwikkeltijd is normaal gesproken 10a11 min.
    Dus ik heb wa langer ontwikkeld, maar tevergeefs.Als ik de negatieven vergelijk met deze van ontwikkelt in rodinal,zie ik gelijke mooie dekking,veel detail, maar ik zie voorbeeld geen meer contrast in die van rodinal, wel te verstaan op negatief.
    de id-11 is vorige week aangemaakt, zoals aangegeven. 150ml stockoplossing+150ml gewoon water is mijn ontwikkeloplossing
    Het is op de print dat ik geen contrast krijg,
    ik heb verschillende soorten papier gebruikt, ilford, foma
    msschn lag het daar aan?
    afdruktijd is ongeveer 9 min, opening f8
    ik zou graag eens iem. zien die er wat van kent om zijn mening te vragen, ik ben zeker dat er mensen zijn die er meer van kennen of ik....
    Ik woon in brussel, dus als iem. zich geroepen voelt
    tot ltr,
    ciao

Shooter
    35mm
    Ik heb niet zoveel ervaring en misschien is mijn volgende opm er helemaal naast.

Je deed spotmeting. Ik neem aan op het gezicht van de te fotograferen persoon. Je moet t.o.v. de gemeten waarde - volgens de boekjes - ongeveer een stop onderbelichten in geval je een donker persoon portretteerd. Maar mischien deed je dat al.

groet
    Klaas

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Is je papier ontwikkelaar nog wel goed.
    Ik heb dit ook eens meegemaakt, geen pit in de print alles grijs en geen zwart.
    Probeer ook eens een ouder negatief af te drukken waar je al eens een goede afdruk mee hebt gemaakt.
    Als die er ook zonder contrast uitkomt dan ligt het waarchijnlijk aan de papier ontwikkelaar.
    Een afdruktijd van 9 minuten is dat niet een beetje veel, wat zijn ongeveer de afdruktijden op hetzelfde papierformaat van de negatieven die je met rodinal hebt ontwikkeld.
    --Mike

Shooter
    35mm
    ik denk dat ik gewoon iets te lang heb belicht, meer naar de donkere partijen, en langere ontwikkeling geeft meer dekking, dus contrastomvang verminderd.
    het onderwerp was donker, de omgeving had een normale contrastomvang, 5stops, dus ik moest wat korter belichten denk ik?
    ik ben nog altijd van mening om in het vervolg een beetje warmer te ontwikkelen nl,21-22c
    ik ben dan zeker dat ik contrast zal hebben in het negatief?
    merci voor jullie antwoorden tot zover,
    als er je iets te binnen schiet,

Shooter
    35mm
    sorry afdruktijd 9sec...
    hehe
    zo zie je maar

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik begrijp het even niet meer...
    Je hebt het enerzijds over langer of warmer ontwikkelen van je film anderzijds over de trukendoos die je bij het vergroten hebt gebruikt.
    Vraag 1. Hoe is de dekking van het negatief? Is de contrastomvang daar okÚ in verhouding met je andere films??
    Vraag 2. Hoe reageert het papier op een reeds eerder afgedrukt negatief. Is dat okÚ.

Als je dat gedaan hebt ga dan verder met;
    houdt dan die stand van de vergroter aan en ook de tijd zoals gebruikt bij vraag 2 en leg het andere negatief erin en maakt dan een print. Ontwikkel op dezelfde tijd en temperatuur. Deze moeten dan ongeveer gelijkwaardig zijn als tenminste je negatief niet teveel afwijkt. Lukt dat niet dan is wellicht je negatief toch niet goed belicht of ontwikkeld.

Oja, gebruik vooral verse ontwikkelaar en dergelijke want je zoek je helemaal wezenloos als je dit soort problemen wilt oplossen en met ouwe troep blijft modderen.

Mijn motto in deze is; "het kost geen drol en het verhoogd de lol"
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Goeiedag mensen,
    ik schiet kleinbeeld,trix-pan,blicht op 320 asa, ontwikkel normaal in rodinal 1/25. 7a8 min. 20c
    Dionysos,

dat lijkt me eerder een ontwikkeltijd voor een 100ASA film (belicht als 50ASA) en niet voor een 320ASA film met Rodinal...

Is dit je normale ontwikkelprocedure en ben je zeker dat je ontwikkelaar in de juiste verhouding gemengd is?
    Vergelijk de ganse ontwikkelde filmrol eens met eerder ontwikkelde films die wel goed afdrukken.

G

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin