Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,695   Online: 764

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    "The Negative" van Ansel Adams...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    "The Negative" van Ansel Adams...
    Jawel, maar dat boek is echt een taaie niet lekker leesbare pil.
    Dan is WBM veruit te prefaleren.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Klaas, volgens mij moet je het als volgt lezen:

je meet met de grijskaart voor een lichtsituatie de gemiddeld grijs meting dus een waarde waarop je een opnamesituatie zou gaan belichten.
    In je scene zit doortekend zwart t/m doortekend wit. Het doortekend zwart valt in zone I.5 tijdens je opname (dus 3.5 stop onder 18% grijs en niet 4.5 stop zoals je aanhaalt). Door de opname van je grijskaart 3.5 stop korter te belichten t.o.v. een meting op de dubbele iso, krijg je dus een reeks belichtingen die liggen tussen -4.5 en -1.5 stops met increments van 1/3 rond de doortekend zwart situatie in een normale scene (die dus -3,5 stop t.o.v. 18% grijs betekend).
    Na ontwikkelen van de film moet je namelijk hierop een D 0,17 vinden om de belichtingsgevoeligheid van je film bij de toegepaste meetmethode te bepalen (ontwikkeling is nauwelijks van invloed op dit deel van het negatief) zodat doortekend zwart kan worden afgedrukt van het negatief

Groet,
    Guus
    Guus, ik had al kort op je tekst gereageerd en beloofde er nog op terug te komen Dat duurde even omdat ik een paar dagen lang geen tijd had me er echt in te verdiepen. Welnu, het is me dank zij je toelichting nu duidelijk wat WBM op blz 139 bedoelt. Dank je.

Ik ga de uitvoerige calibratie als beschreven in WBM nu zo uitvoeren voor D76 met Neopan en TRI-X. Lijkt me leuk.

(ik gebruikte tot voor kort SPD van FUJI maar dat is nauwelijks nog verkrijgbaar. Ik hoop dat D76 nog wel een poos blijft).

groet
    Klaas

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    (ik gebruikte tot voor kort SPD van FUJI maar dat is nauwelijks nog verkrijgbaar. Ik hoop dat D76 nog wel een poos blijft).

groet
    Klaas
    Als D76 niet meer verkrijgbaar zou zijn kun je naadloos overstappen op ID11.
    Mocht dat er ook niet meer zijn dan maak je het toch zelf.
    Beetje water en twee, drie stofjes toevoegen. Klaar is Klaas.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En Xtol varianten zijn ook prima zelf te mengen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin