Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,907   Posts: 1,521,424   Online: 1063

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Delta 100/400 versus HP5+ & FP4+

Beste;

Momenteel gebruik ik HP5+ in ID11. Deze combinatie is gekalibreerd op mijn kleinbeeld en middenformaat. Nu zou ik een film willen kalibreren van 100asa. Ik twijfel echter tussen de delta reeks van Ilford of hun FP4+.

Vandaar mijn vraag, wat zijn de verschillen tussen de delta films en de HP5+ & de FP4+?

Ik weet dat de delta films, films zijn van de "nieuwe generatie" en de FP4+ al een wat oudere technologie heeft. De Delta film zou een grotere contour scherpte hebben en de FP4+ zou meer op de korrel werken.

Mijn bedoeling is om deze film te gebruiken in de natuur en eventueel in de studio voor stilleven.

Kan er mij iemand duidelijk maken wat het verschil tussen deze 2 films (delta 100 & FP4+) is en eventueel welke de beste keuze zou zijn voor natuurfotografie met middenformaat en of 4x5"?

Beste groeten,

Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Kan er mij iemand duidelijk maken wat het verschil tussen deze 2 films (delta 100 & FP4+) is en eventueel welke de beste keuze zou zijn voor natuurfotografie met middenformaat en of 4x5"?
    De prijs ?

Ik heb alle Ilford ZW films geprobeerd. In kleinbeeld hebben de delta films een flinke voorsprong in beeldkwaliteit, maar zijn ook gevoeliger voor ontwikkelfoutjes. In middenformaat is het verschil al een heel stuk kleiner. En in grootformaat geef ik de voorkeur aan de flexibilieteit van HP5+ boven delta, want van korrel is dan zowiezo geen sprake meer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Leg eens uit wat beeldkwaliteit is. Is dat scherpte, randscherpte, visuele scherpte, korrelvrij, of juist korrel, prachtige macro- en microcontrasten? En komt dat door de film, of door de objectieven of door de ontwikkelaar? Dat is een hele nieuwe draad.
    Ik vind de combinatie film-ontwikkelaar van doorslaggevend belang in de tekening van het beeld. Ik heb Fortepan/PyrocatMC gekozen voor scherpte en HP5+/HC110 gekozen voor mensen/portretten. Ik denk dat HP5+ meer vergevingsgezind is en al met al een all-round film. Van enig kwaliteitsverlies is geen sprake in midden- en grootformaat. Maar dus ook niet van kwaliteitswinst... toch?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Tom, voor landschappen is die FP4plus een goeie keuze vermoed ik, denk ik...
    en flexibel: je kan van -2 tot +2 ontwikkelen
    Zie WBM voor tijden (hangt in doka in Willebroek)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    De look van delta 100 & FP4+ is gewoon anders, uitproberen zou ik zeggen. De ene is niet beter of slechter dan de andere.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Hangt ook nog af van welke ontwikkelaar je gebruikt. De ene doet het beter met film A, en de andere met film B...

Ik gebruik fp4+ (4x5) voor studio en voor natuur (4x5).
    Daarnaast fuji across voor 6x6 formaat.
    De fuji zou ik ook op 4x5 willen gebruiken, maar de prijs is nogal hoog....

Zoals reeds vermeld is op 4x5 geen korrel te zien en maakt het voor de scherpte niet uit.
    (de scherpte op een afdruk wordt ook nog bepaald door je lens,vergrotertype,vergroter lens en soort papier.)
    Dus een superscherpte film kan er toch nog rot uitkomen.

Ik heb destijds voor de fp4+ gekozen boven de delta ik geloof omdat ik de hoge lichten te snel weg waren tov fp4+.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Leg eens uit wat beeldkwaliteit is. Is dat scherpte, randscherpte, visuele scherpte, korrelvrij, of juist korrel, prachtige macro- en microcontrasten? En komt dat door de film, of door de objectieven of door de ontwikkelaar? Dat is een hele nieuwe draad.
    Ik vind de combinatie film-ontwikkelaar van doorslaggevend belang in de tekening van het beeld. Ik heb Fortepan/PyrocatMC gekozen voor scherpte en HP5+/HC110 gekozen voor mensen/portretten. Ik denk dat HP5+ meer vergevingsgezind is en al met al een all-round film. Van enig kwaliteitsverlies is geen sprake in midden- en grootformaat. Maar dus ook niet van kwaliteitswinst... toch?
    Hoi Jaap,

Je hebt gelijk. Ik ben niet duidelijk als ik het heb over beeldkwaliteit. Ik bedoel dat Delta films grofweg fijnere korrel, meer resolutie en iets meer scherpte hebben dan de generatie + films. Vervolgens hangt het natuurlijk van alle andere factoren in je productieketen af. Het karakterverschil is een kwestie van smaak.

M.b.t. Tom ging het er mij om dat die verschillen in kleinbeeld doorslaggevend (kunnen) zijn. Maar in midden- en grootformaat wordt dat verwaarloosbaar. Het prijsverschil blijft echter wel bestaan.

Wat is beeldkwaliteit zou inderdaad een goede nieuwe thread zijn.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    idd
    En mi heel simpel: een goed beeld blijft ook overeind op kranten papier
    Ik heb er 7 fardes bewijs ervan... de beelden van Vanfleteren uit de Zeno sedert zowat 2000
    Beeldkwaliteit gaat dus mi eerst over de inhoud...

We zijn hier trouwens veel te weinig bezig met eigen werk (te tonen)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    OK. Ik heb een nieuwe thread gestart over "Wat is beeldkwaliteit". Daar kunnen we enige tijd onze tanden op stuk bijten.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

fp4-delta

Ik gebruik al bijna 20 jaar ilfort film, eerst de fp4 daarna voor lange tijd de fp4 plus. In de avondschool heb ik het geluk gehad om al mijn filmen te testen. Heb toen de fp4plus en Delta100 getest voor mijn toestellen, een kleinbeeld en middenformaat6x4.5.
    Eind resultaat, met de delta kan ik een stop meer bekomen in mijn lichtbereik. De delta is inderdaad iets duurder dan de fp4plus, maar voor mij teld het resultaat dat ik met mijn film kan bekomen. Ik ontwikkel zins het begin altijd met id11 van ilfort.
    Een van de oudere leraars die ik had, zij altijd, blijf bij een bepaald merk met film, ontwikkelaar... enz.
    Ik ontwikkel wel 30sec langer als aangegeven op de info, en kan zo volgens de testen kan ik bv. met mijn middenformaat 8stops verkrijgen met mijn manier van werken. Uitgemeten met een densiteits meter en uitgezet op een grafiek.
    Ludo

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin