Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,944   Posts: 1,557,721   Online: 1248

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

info over film scanner ter vervanging van contact afdrukken.

Beste,

Omdat ik er telkens tegen op zie om contact afdrukken te maken had ik graag wat meer info gekregen over filmscanners. De bedoeling is om zo een beter zicht te krijgen op het beeld dat op de film staat zonder gebruik te maken van de soms rap rap gemaakte contact afdruk.

Hebben jullie ervaring met zo'n film scanners en kunnen jullie mij een merk en type aanraden? Je moet er wem middenformaat en 4x5" mee kunnen scannen.

Groeten,

Tom

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ook op de Engelse site de vraag stellen Tom.
    Ik gebruik hier de Epson 4990 photo...
    De negatiefhouders voor MF en LF zijn perfect.
    Is V700 geen goeie oplossing ook?? (wie werkt er hier mee?)

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Is V700 geen goeie oplossing ook?? (wie werkt er hier mee?)
    Ik werk(te) er mee. Maar na een jaartje van contact scans ben ik ondertussen toch weer terug naar de contactafdrukken. Het geeft me gewoon een veel beter idee van het contrast van het negatief/de eventuele afdruk. En als je het wil doen omdat het sneller is... eerlijk, een contactvel is sneller gemaakt dan een 'contactscan'...

Veel handiger om doorheen te kijken en te bladeren ook. Maar goed, dat is mijn (analoge) mening.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    Multi Format
    Een contactafdruk is sneller gemaakt dan een 4x5" filmscan en geeft je meer en correcte informatie voor de uiteindelijke print.

Ik gebruik een Canon 9950F, die kan net geen 8x10" negatieven scannen. Minder geschikt voor kleinbeeld.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Een contactafdruk is sneller gemaakt dan een 4x5" filmscan en geeft je meer en correcte informatie voor de uiteindelijke print.

Ik gebruik een Canon 9950F, die kan net geen 8x10" negatieven scannen. Minder geschikt voor kleinbeeld.

G
    Ik kan deze opmerking van Argus alleen maar onderschrijven. Als je alleen al denkt aan de moeite die je hebt om je negatief schoon te maken. Een contactdruk maak je het beste op papier en het beste is om dezelfde papiersoort te gebruiken, waar de uiteindelijke druk ook op wordt gemaakt. Zo bespaar je ook op proefstroken en krijgt gelijkertijd een totaalbeeld. Maar daar komt het vaak niet van.

Jed

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Inderdaad, wanneer je op hetzelfde papier contacten maakt heb je al enige voorsprong op de afdruk. Ik heb vroeger veel contacten gemaakt maar momenteel zit ik in een andere doka situatie en is het voor mij gemakkelijker om thuis te scannen om zo de beelden te selecteren voor afdruk. Vandaar de vraag.

Het is trouwens niet de bedoeling om verder iets te doen met deze scan. Als er nu hier en daar een krasje op staat, dat kan geen kwaad. Het zou erger zijn mocht de scanner zelf het negatief krasse, wat ik ooit met een NIKON negatief scanner voor het gehad.

Het is alleen veel geld om enkel maar een positief van een negatief te krijgen...

Tom

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Het is alleen veel geld om enkel maar een positief van een negatief te krijgen...
    Tom
    Als het je echt alleen maar om een "globale" indruk gaat van het positief beeld voor het maken van een snelle selectie, dan volstaat zelfs de goedkoopste, vaak ook nog eens ultradunne, A4 flatbedscanner van 50 euro of zo...

Je hebt dan wel geen lichtunit die dwars door je negatief schijnt (en ook geen negatief houders), maar met reflectiescanning en de lamp die reflecteert op het wit van het deksel van zo'n scanner, kom je er ook wel. Nog even het beeld "omkeren" in een image editor programma zoals Photoshop Album, en je bent klaar.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik leg mijn negatieven op een lichtbak en fotografeer ze met mijn 6MP digitale compactje. Even op de pc omzetten in positief en klaar is Kees. Sneller gaat niet, en de resolutie is hoog genoeg voor een redelijke indruk. Bovendien nemen deze contactvellen geen plaats in. Als je belichting etc. standaardiseert kun je aardig zien wat de contrasten e.d. zijn. Maar ook analoge contactvellen klopten niet altijd met de uiteindelijke afdrukken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Beste allen,

Bedankt voor de reacties. Ik kies voor de minste moeite als het op computer aankomt. Moet er al lang genoeg mee werken op het werk Het zal een simpele scanner worden om mijn beelden te beoordelen op beeld en inhoud. Zo moet ik niet onnodig afdrukken. Tevens kan ik dat een online album samenstellen zoals in vorige "draadjes" gezegd.

Groeten,

Tom

Shooter
    35mm
    Nog een latere reactie..
    ik fotografeer mijn negatieven ook, gewoon voor de ruit, handmatig wat instellen aan het digitaal compactje, fotootje nemen en basta, daarna nog even "make negative" op de PC en af. dan opslaan in in een mapje met dezelfde nummer als het negatiefblad en helmaal klaar.
    echt wel simpel...
    je kan geen kl*ten met de foto van de negatieven doen (digitaal dan) maar om een idee te hebben zijn ze pico bello.

Groetjes,
    Tom

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin