Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,452   Posts: 1,570,350   Online: 1150

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Instant Films

chemie en omgeving/ milieu

Dag allemaal,
    mijn nieuwe onderbuurman gaat in het atelier waarboven ik woon een zwartwitfotoatelier starten. Ons pand bevindt zich aan een hofje, en wij, de buren, worden nu niet echt gehinderd door kennis over dat onderwerp...
    Onze nieuwe buurman is nogal zwijgzaam... het is voor hem spannend om een nieuw bedrijf (er komen cursussen) op te zetten, en zit denk ik niet te wachten op zorgelijke buren die over kaliumferrocyanide mompelen. En ook ik ben aan het googlen (vandaar dat ik bij jullie terecht ben gekomen). Voor ons nitwits: moeten we ons zorgen maken (het atelier heeft maar enkele ramen die aan de voorkant uitkomen op ons afgesloten hof) over enge dampen? moet je als fotoatelier een omgevingsvergunning hebben (jaja, druk gegoogled)?
    Ik ben erg benieuwd naar jullie hopelijk geruststellende reacties,
    Sjaak

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by sjaak View Post

Dag allemaal,
    mijn nieuwe onderbuurman gaat in het atelier waarboven ik woon een zwartwitfotoatelier starten. Ons pand bevindt zich aan een hofje, en wij, de buren, worden nu niet echt gehinderd door kennis over dat onderwerp...
    Onze nieuwe buurman is nogal zwijgzaam... het is voor hem spannend om een nieuw bedrijf (er komen cursussen) op te zetten, en zit denk ik niet te wachten op zorgelijke buren die over kaliumferrocyanide mompelen. En ook ik ben aan het googlen (vandaar dat ik bij jullie terecht ben gekomen). Voor ons nitwits: moeten we ons zorgen maken (het atelier heeft maar enkele ramen die aan de voorkant uitkomen op ons afgesloten hof) over enge dampen? moet je als fotoatelier een omgevingsvergunning hebben (jaja, druk gegoogled)?
    Ik ben erg benieuwd naar jullie hopelijk geruststellende reacties,
    Sjaak
    Omdat het om een bedrijf gaat zijn de milieuaspecten geregeld. Deze regelingen kun je uiteraard inzien. Jouw gemeente kan je erover inlichten. Van een amateur wordt verwacht dat hij de afvalchemicalien naar het gemeentelijk afvaldepot brengt. Dit heeft trouwens betrekking op alle chemisch afval. Het is niet specifiek voor fotografie.

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Sjaak,

Over de milieu reglementering in Nederland weet ik niks, maar de eigenschappen ven fotochemicaliŽn zijn mij niet echt onbekend.
    Normaliter vergelijk ik deze chemicaliŽn met wat in een huishouden frequent voorkomt.
    In vergelijking met een vaatwasmachine, bijvoorbeeld, is het ontwikkelen van film slechts klein bier, de milieu inpakt van een vaatwas beurt moet zeker niet onderdoen voor een het ontwikkelen van een volle tank films met een inhoud van 1L. Wat zit er in die zeep dat die kleverige kaas van op de spaghetti er zo af gaat en het vet van de frieten... , om dan te zwijgen over de energie en het water die zo een machine slikt.
    De fotochemicaliŽn worden dermate verdund gebruikt en pas 'weggegooid' eenmaal ze gebruikt en dus 'op' zijn.
    Overigens, wie dumpt nu nog goed werkende chemicaliŽn?
    En over zuren en dampen moet je geen zorgen maken, een foto atelier is geen fabriek!
    En weerom, die zuren, als die al gebruikt zouden worden, zijn dermate verdund dat ze nog niet de helft halen van wat in een bokaal zure augurkjes zit : azijnzuur ( = E 260) als stopbad is 2 % verdund en tafelazijn is 8 %, bijden zijn Ethaan zuur verdund in water.
    Het weggieten van die bokaal azijn, eens die augurkjes op zijn, is meer belastend dan het dumpen van een uitgewerkt azijnzuur stopbad!
    Met ontwikkelaar net hetzelfde; neem nu die goed oude vertrouwde Rodinal : de werkoplossing is, meestal, 1 deel ontwikkelaar in 50 delen water. Maar die ontwikkelaar is uiteindelijk ook een oplossing van chemicaliŽn in water, die dan nog eens verdund wordt bij gebruik. Overigens zijn de producten in die ontwikkelaar ongeveer net dezelfde als deze in medicatie EN in onze dagelijkse voeding!
    Neem nu die Natriumhydroxide, = E 524 en alkali in de ontwikkelaar, deze wordt gebruikt in de fabricatie van koekjes (krokant korstje), zwarte ONTPITTE olijven, erwtjes en worteltjes in bokalen, voorgeschilde groenten (diepvries), enz...
    Wat er als bloem- en broodverbeteraar wordt gebruikt zal ik maar verzwijnen anders wordt je van de gedachte al misselijk!
    En dan dat Ascorbine zuur in het bier, moet er nog meer zijn?

En als die fotograaf dan ietsje milieu bewust is, dumpt hij z'n chemicaliŽn zoals het hoort, in de container!

Smakelijk,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Instant Films
    Beste Philippe,
    bedankt voor je antwoord!
    Sjaak

Shooter
    Instant Films
    Bedankt Jed,
    voor je antwoord!
    Groet, Sjaak

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bleekmiddel, ovenreiniger, autobenzine of verfafbijt zijn vele tientallen malen schadelijker dan zwartwit fotochemie. De hoeveelheden fotochemie zijn zodanig klein dat het wegbrengen naar de gemeentelijke afvalverwerking eerder uit principe gebeurt dan dat het werkelijk noodzakelijk is. En bovendien worden tegenwoordig steeds meer ecologische middelen in de donkere kamer gebruikt.

Kleuren fotochemie is weliswaar heel wat agressiever. Maar ook daar heb je als omgeving geen last van. En als verantwoordelijk fotograaf neem ik aan dat hij de afgewerkte chemie naar de chemokar brengt.

Kortom, als buren hoef je je echt geen zorgen te maken.
    Last edited by argentic; 08-28-2008 at 05:38 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarschijnlijk heb je meer last van cursisten. Fotografen kunnen uren achtereen bomen over details waar je geen weet van hebt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin