Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,685   Posts: 1,548,602   Online: 1339

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    35mm

pitjes op negatieven

dag,

Ik heb pitjes -kleine deeltjes - op mijn negatieven die ik al direct na het spoelen constateer. Ze zijn eigenlijk na het drogen niet goed meer verwijderbaar. Het is mijn indruk dat het spoelwater (kraanwater) niet vrij is van deeltjes. Ik heb dat zojuist eens visueel geinspecteerd (felle lamp op een glas water en kijken). Er zweven inderdaad zwarte deeltjes in het water (licht gekleurde deeltjes zie ik waarschijnlijk niet en de veel kleine deeltjes als die er zijn, ook niet). Hebben jullie wel eens met dit probleem te maken gehad en wat doe je eraan. Een goede kennis - niet uit de fotowereld, weet welveel van leidingwater - adviseerde me waterfilters van bijv Brita te gebruiken. Heeft iemand van jullie ervaring of advies?

(ja... ik heb de laatst tijd veel vragen. Sinds kort heb ik tijd om aan fotografie te besteden)

groet
    Klaas

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt deeltjes op je film voorkomen door de laatste spoeling te doen met gedestilleerd, gedemineraliseerd water. Dat is gewoon te koop bij de bouwmarkt of de supermarkt. Ik gebruik zelf al jaren afgekoeld gekookt water voor de laatste spoeling, en ik heb nergens last van.
    Als het echt bar is, zou je moeten meten wat de hardheid van je water is. Als die aanzienlijk is, zou je alle oplossingen met eerder genoemde watertjes moeten doen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De pitjes komen meestal door kleideeltjes in het spoelwater. Gewoon nog een keer spoelen en daarna met demi water naspoelen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    dag,

Ik heb pitjes -kleine deeltjes - op mijn negatieven die ik al direct na het spoelen constateer. Ze zijn eigenlijk na het drogen niet goed meer verwijderbaar. Het is mijn indruk dat het spoelwater (kraanwater) niet vrij is van deeltjes. Ik heb dat zojuist eens visueel geinspecteerd (felle lamp op een glas water en kijken). Er zweven inderdaad zwarte deeltjes in het water (licht gekleurde deeltjes zie ik waarschijnlijk niet en de veel kleine deeltjes als die er zijn, ook niet). Hebben jullie wel eens met dit probleem te maken gehad en wat doe je eraan. Een goede kennis - niet uit de fotowereld, weet welveel van leidingwater - adviseerde me waterfilters van bijv Brita te gebruiken. Heeft iemand van jullie ervaring of advies?

(ja... ik heb de laatst tijd veel vragen. Sinds kort heb ik tijd om aan fotografie te besteden)

groet
    Klaas
    Leidingwater is vaak niet 'schoon'. De oorzaak kan het leidingwater zijn, maar de leidingen kunnen ook de oorzaak zijn. Zo is roest uit oude leidingen een oorzaak. Wat ook de oorzaak; het kan nuttig zijn dit vuil te verwijderen. Ik filter vaak een partij leidingwater met koffiefilters. Zo gebruik ik voor filmontwikkelaar gefilterd water.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Water.

Ik heb enkele jaren terug een ontkalker op mijn waterleiding laten plaatsen, omdat in ons leiding water veel kalk aanwezig was.
    Hioerdoor heb ik heel zacht water en zuiver water, wat niet alleen goed is voor mijn hobby maar voor ons ganse huis en vooral de verschillende electrotoestellen die water gebruiken, wel een nadeel het duurt wel enige tijd voor de leidingen zuiver zijn, maar ja glorie kent pijn nietwaar.
    Ludo

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik gebruik zelf al jaren afgekoeld gekookt water voor de laatste spoeling, en ik heb nergens last van.
    Ik heb ook eens afgekoed gekookt water gebruikt. Daarna had ik allerlei zooi op mijn negatieven. Ik denk dat er allerlei losgelaten kalkanaanslag uit de ketel/waterkoker in het water zat.

à Dieu, Johan

Shooter
    4x5 Format
    Heeft iemand ooit geprobeerd water te filteren voor dit doel met een katadyn waterfilter, die gebruikt wordt in de buitensport wereld ? Daar zit een heel fijn keramisch filter in. Alleen het kalk gehalte zal wel een probleem blijven.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ... maar kalk krijg je er dan met koken uit...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    beste

al eens aan een Britta filter gedacht ,het water wordt gedeeltelijk onthard en deeltjes worden afgefilterd ,kost wel wat maar is handig ,

succes

Shooter
    35mm
    Een goede kennis van me - deskundig op gebied van leidingwater - raadde me nav mijn vraag aan, eens te rade te gaan bij Brita of bij airfresh waterfilters. Prijzen vallen me mee (een beschadigd filmpje kost qua ergenis veel meer). Hoe effectief het is weet ik niet. Iemand ervaring?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin