Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,200   Online: 993

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad, het is elke minuut kiepen tijdens 7 minuten. De ontwikkeltemperatuur en aantal keren kiepen per die minuut worden hier niet uitgelegd. Bovendien moet je meestal de eerste 30 of 60 seconden constant kiepen. Je moet dus ergens nog meer uitleg hebben staan.

Hou Beta 0.55 aan voor een condensorvergroter en 0.70 voor een kleurenkop. Mijn ervaring is dat de meeste fabrikanten te lange tijden opgeven, ongeacht de vergroter. Als je afwijkt dus in elk geval niet langer ontwikkelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Nope, Argentic. In dit boekje staat verder niets behalve:

Algemene wenken:
    De in tabel 1 aangegeven tijden zijn richtwaarden. In de praktijk kunnen afwijkingen van +/- 15% voorkomen, afhankelijk van ontwikkeltechnische (beweging, temperatuur- en tijdmeting), belichtingstechnische (kontrast, belichtingsmeter, diafragma en sluitertijd) en emulsietechnische faktoren.
    In een ander documentje staat enkel hoe goed deze ontwikkelaar wel niet is, welke verpakkingen het te koop is, hoe te mengen en de houdbaarheid. Verder nog een klein tabelletje waarin staat hoeveel mL wat en hoevel mL ontwikkelaar voor een x mL oplossing. Kortom. Weinig zinnigs. De informatie die ik tot nu toe heb ontvangen heeft mij in ieder geval al een stuk meer geholpen

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ok, ik heb het rolletje ontwikkeld (zie ook mij flickr) en zal via mijn vriendin wat scans regelen (mijn scanner kan alleen kleinbeeld scannen). Volgens mij is het best ok gegaan, maar ben toch erg benieuwd naar de scans en natuurlijk naar de afdrukken!

Ik heb er ook al enkele scans opgezet, maar die zijn nog niet goed. Ik zal een deze dagen fatsoenlijke afdrukken maken!
    Last edited by flim; 09-23-2008 at 05:39 PM. Click to view previous post history. Reason: Snel even zelf ingescant.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Pim,

Ziet er op het eerste gezicht goed uit. Alleen die hoogspanningsmast boven de daken heeft behalve stof ook vertikale strepen die op onregelatige ontwikkeling duiden. Vanaf een flickr fotootje is het moeilijk exact te beoordelen. Maar meestal betekent het dat je wat vaker per minuut moet kiepen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Bedankt voor de handige tip!
    Deze avond ga ik een Ilford HP5+ ontwikkelen, een 35mm dus. Ben benieuwd hoe deze gaat worden. In ieder geval geleerd om alles al van te voren te mengen en klaar te zetten ;

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin