Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,847   Posts: 1,582,806   Online: 840

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    flim's Avatar
    Shooter
    35mm

Tmax 400 met Ultrafin liquid

Ik ben een behoorlijke nieuweling op het gebied van ontiwkkelen en sta nu op het punt mij eerste rolletje middelformaat zelf te ontwikkelen. Nu wordt ik nog niet wijs uit het tabelletje voor de ontwikkelvloeistof.
    Bij de meng verhouding 1+10 en Tmax 400 film staat bij een kiepritme van 3 sec een 5. Bij een kiepritme van 1 min staat een 7.

Betekend dat bij kiepritme 3 sec dat ik iedere 3 seconden moet kiepen en dat voor 5 minuten lang? Of om de 1 minuut en dat voor 7 minuten? Of met 7 keer kiepen met 1 minuut pauz elke keer. Respectievelijk 5 keer kiepen met tussen pozen van 3 seconden?

In het boekje zelf staat het ook niet verder beschreven...

Alvast bedankt voor de hulp!

PS: Ik heb op het forum gezocht maar kon geen practische post vinden over kiepritmen e.d.

PPS: Ik gebruik Tetenal Ultrafin liquid als ontwikkelaar, Tetenal Superfix Plus als fixeer en Ilfostop als stopbad. Als ontwikkeltank heb ik een Paterson Super System 4 Film Development Tank.
    Last edited by flim; 09-21-2008 at 04:21 PM. Click to view previous post history. Reason: Enkele details toegevoegd.

Ian Grant's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    148
    http://www.jobousadarkroom.com/instr...fin_liquid.htm

In English sorry, but it should help, I posted the same link earlier today in answer to similar question.

BTW I learn fast Hulp = Help

Ian

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Thanks Ian, but I am still not sure what the table tells me. I had a special question (because I am new to this) what the numbers ment. Inversiona agitation rhythm of 3 sec gave me a ┤5┤. One minute gave me a ┤7┤. So is that 7 times tilting the container up and down with intervalls of 1 minute? Rsp, 5 times with 3 sec in between? Seems a bit short ain┤t it?

Looking at the URL you provided I can see 5:00 for Rotary and 7:00 for Inversion. I am using a Paterson Container, so does that mean when turning the container over (with what interval exactly) it takes 5 minutes and when just left alone it takes 7:00 minutes? I am getting quit confused (and I got the feeling I shouldn┤t be ).

Please let me know! Thanks in advance!

Ian Grant's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    148
    I found the Tetenal times very misleading & difficult.

Use the 12 minutes time in a Paterson Tank, invert 3 times (Tilt 180░) every minute. Most modern enlargers are diffuse even condenser types. I used a Durst M601 with condensers and a Dichroic - colour head and there is no difference.

Ian

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Ian Grant View Post
    I found the Tetenal times very misleading & difficult.

Use the 12 minutes time in a Paterson Tank, invert 3 times (Tilt 180░) every minute. Most modern enlargers are diffuse even condenser types. I used a Durst M601 with condensers and a Dichroic - colour head and there is no difference.

Ian
    Is that with a 1+10 ratio of Ultrafin and water? Thanks a lot allready!

Ian Grant's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    148
    Yes, 1+10 it's in the second Jobo/Tetenal chart.

Ian

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Thanks Ian!

@Mod; Deze thread mag dicht!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ian Grant View Post
    http://www.jobousadarkroom.com/instr...fin_liquid.htm

In English sorry, but it should help, I posted the same link earlier today in answer to similar question.

BTW I learn fast Hulp = Help

Ian
    Ian, go on you need a lot more words to learn before we meet each other in Knutsford
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by flim View Post
    Bij de meng verhouding 1+10 en Tmax 400 film staat bij een kiepritme van 3 sec een 5. Bij een kiepritme van 1 min staat een 7.

Betekend dat bij kiepritme 3 sec dat ik iedere 3 seconden moet kiepen en dat voor 5 minuten lang? Of om de 1 minuut en dat voor 7 minuten? Of met 7 keer kiepen met 1 minuut pauz elke keer. Respectievelijk 5 keer kiepen met tussen pozen van 3 seconden?
    Ik kan het alleen zeker zeggen als ik de tabel kan zien (scan?). Maar volgens mij betekent het 1 deel Ultrafin Liquid op 10 delen water. (Dus je deelt de benodigde hoeveelheid door 11.) Als er niks anders bijstaat is het water van 20 'C.

1x kiepen per 3 seconden = 5 minuten ontwikkeltijd.
    1x kiepen per minuut = 7 minuten ontwikkeltijd.

In elk geval betekent het niet pauzen van 3 seconden of 1 minuut.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik kan het alleen zeker zeggen als ik de tabel kan zien (scan?). Maar volgens mij betekent het 1 deel Ultrafin Liquid op 10 delen water. (Dus je deelt de benodigde hoeveelheid door 11.) Als er niks anders bijstaat is het water van 20 'C.

1x kiepen per 3 seconden = 5 minuten ontwikkeltijd.
    1x kiepen per minuut = 7 minuten ontwikkeltijd.

In elk geval betekent het niet pauzen van 3 seconden of 1 minuut.
    Goed hier dan de tabel:

Dat "Beta*" gebeuren heeft met contrast niveau te maken, zie dit stukje tekst:

Maar goed. Ik denk dat het dus wel goed moet gaan als ik de tank 1x per minuut kiep voor een tijd van 7 minuten!
    In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Nog even iets maken om het kleine raampje in de badkamer lichtdicht te maken en nog wat melk drinken om de chemie in te kunnen op slaan en ik kan mijn eerste middelformaat zelf in een tankje ontwikkelen! Ik heb er zin in!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin