Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,771   Posts: 1,484,329   Online: 1156

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format

laag gevoelige film

Ik zoek voor een experiment zwart-wit 120 rolfilm met een erg lage lichtgevoeligheid.

Mijn zoektocht leverde 25 asa op. Maar is er nog meer?

Bestaat er 120 rolfilm met 6 asa ofzo?
    Last edited by Heyda; 10-05-2008 at 12:48 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Dag Heyda,

je kan altijd de ontwikkeling aanpassen om de gevoeligheid van je film te verlagen.

Groeten,
    Geert

Shooter
    Medium Format
    wat extra uitleg:

Ik wil in daglicht met F/4 een sluitertijd van ongeveer 4 seconden (of langer) bereiken. Met normale film overbelicht ik dan toch zoveel dat het met ontwikkelen niet te corrigeren is. Of zie ik dat verkeerd?

jelke's Avatar
    hoi, kijk eens op

http://www.fotoimpex.de/FILME/ADOX_F.../ADOX_CMS.html

en voor verlenging van je belichtingstijd kun je nog met grijsfilters gaan werken

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    en voor verlenging van je belichtingstijd kun je nog met grijsfilters gaan werken
    Dit lijkt mij veruit de meest voor de hand liggende optie om je belichtingstijden te verlengen. Met een Neutral Density (ND) 8 haal je al 3 stops verschil / langere belichtingstijden. ND filters hebben een egale grijskleur over het hele filter, en zijn speciaal hiervoor bedoeld. Eventueel kun je meerdere filters in 1 filterhouder van b.v. Cokin combineren, om nog meer eruit te halen.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

Ik heb al een filter gevonden dat 6 stop licht tegenhoud. zelfs een van 10 stops. Daar kan ik wel wat mee.

bedankt allen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin