Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,911   Posts: 1,521,594   Online: 849

Results 1 to 4 of 4

Thread: spoeltemp film

Shooter
    Medium Format

spoeltemp film

Bij welk temp verschil treed bij spoelen van de neg problemen op ?
    reticulatie ? of grauwheid ?

Normaal spoel ik na het fixeren van de film met een gietkan water van ca 20-22 graden dus vullen 5 x kiepen,water eruit en opnieuw vullen,kiepen etc

na een aantal keren sluit ik de ontwikkeltank aan op het kraanwater
    en laat dit ca 15 min lopen

momenteel zakt de temp echter naar ca 16-17 graden

1 geeft dit reeds problemen. 2,wat zou het max verschil mogen zijn
    3 kan ik beter met 22 graden spoelwater uit een emmer vullen en kiepen en hoe vaak moet dit doen
    4 ligt dit bij kleurneg kritischer
    5 is chem controle spoelwater een noodzaak of kan je wat reserve inbouwen door wat langer te spoelen.

ik zie in handboeken nogal verschillende meningen

mijn films zijn KB en nu 120 rolfilm in Paterson kieptank handmatig.

groetjes

Ruud
    3.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik spoel altijd op dezelfde temperatuur als ontwikkelen, dus 20 graden.
    Dit voorkomt dat er spanning (uitzetting) ontstaat tussen de bovenlaag en de middenlaag van het negatief waardoor de emulsie of gelatine kan breken.

Heb je geen mogelijkheid om warm water te gebruiken?
    Wat je anders ook zou kunnen doen is na de eerste spoeling de tank in de badkamer aan te sluiten zodat je toch op normale temperaturen uitkomt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Bij welk temp verschil treed bij spoelen van de neg problemen op ?
    reticulatie ? of grauwheid ?

Normaal spoel ik na het fixeren van de film met een gietkan water van ca 20-22 graden dus vullen 5 x kiepen,water eruit en opnieuw vullen,kiepen etc

na een aantal keren sluit ik de ontwikkeltank aan op het kraanwater
    en laat dit ca 15 min lopen

momenteel zakt de temp echter naar ca 16-17 graden

1 geeft dit reeds problemen. 2,wat zou het max verschil mogen zijn
    3 kan ik beter met 22 graden spoelwater uit een emmer vullen en kiepen en hoe vaak moet dit doen
    4 ligt dit bij kleurneg kritischer
    5 is chem controle spoelwater een noodzaak of kan je wat reserve inbouwen door wat langer te spoelen.

ik zie in handboeken nogal verschillende meningen

mijn films zijn KB en nu 120 rolfilm in Paterson kieptank handmatig.

groetjes

Ruud
    3.

De moderne zwartwit films zijn zodanig dat van reticulatie zelden meer sprake is. Mensen die het effect bewust willen creëren hebben zelfs grote problemen om het te bereiken en moeten allerlei kunstgrepen uithalen. Zelfs schommelingen van 30 graden blijken soms niet te werken. Wanneer films verkleuren zal dat vaker te maken hebben met slecht fixeren dan met slecht spoelen. Dat laatste zal eerder vlekken opleveren en plaatselijke verkleuringen.
    Met andere woorden: je moet het heel bont maken met je temperatuurwisselingen en 5 graden verschil is geen enkel probleem. Je moet wel uitkijken dat het water niet te koud wordt, omdat dan de effectiviteit van het spoelen aanzienlijk minder wordt zodra je onder een graad of 17 komt.

Als ik naar je spoelschema kijk, heb ik het gevoel dat je redelijk overdadig bezig bent. Ilford heeft op haar site de nodige informatie staan. Ze geven twee mogelijkheden: 5 tot 10 minuten in stromend water van ongeveer 20 graden, of tank vullen met water van ongeveer 20 graden en 5 keer kiepen, tank opnieuw vullen met water en 10 keer kiepen, en tenslotte tank opnieuw vullen en dan 20 keer kiepen.
    Of je film schoon is kun je checken met speciale controlevloeistof. Onder andere Amaloco levert dat spul. Als je dat eenmaal doet en je houdt vervolgens dezelfde routine aan, weet je zeker dat je goed zit. Je hoeft dat echt niet elke keer te doen. Maar je mag er ook van uitgaan dat de mensen bij Ilford de materie redelijk beheersen en dat bovenstaande spoelsuggesties meer dan afdoende zijn.
    Of dit ook voor kleur opgaat, weet ik niet, maar ik vermoed van wel, met dien verstande dat de procestemperatuur doorgaans wat hoger ligt.

Shooter
    4x5 Format
    De laatste 40 jaar en een paar duizend films gedaan, niets anders dan 10min spoelen met water van 25-20 graden uit een mengkraan en later een thermostaatkraan. Al mijn films zien er nog prima uit. Slechts 1 keer reticulatie gehad door per ongeluk de warme kraan aan te stoten en daardoor even water van 60 graden.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin