Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,912   Posts: 1,521,618   Online: 858

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21

Thread: papier

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als je de papier basis te wit vind. Wat bij het nieuwe agfa papier door velen zo wordt ervaren. Kun je de foto even in een bak met thee doen.
    Even een kleine zijsprong in deze thread (sorry ):

Ik heb nu al vaak hier op APUG gelezen over thee en koffietoningen, maar hoe "stabiel" zijn deze toningen eigenlijk? Ik bedoel daarmee, het gaat om organische verbindingen, die misschien met verloop van de tijd weer uitbleken? Of zijn de bruine kleuren van gebrande koffie en gefermenteerde theeblaadjes hoog stabiel? Dat zou best kunnen, maar weet iemand meer?

Ziet zo'n foto er na honderd jaar nog zo uit?
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Even een kleine zijsprong in deze thread (sorry ):

Ik heb nu al vaak hier op APUG gelezen over thee en koffietoningen, maar hoe "stabiel" zijn deze toningen eigenlijk? Ik bedoel daarmee, het gaat om organische verbindingen, die misschien met verloop van de tijd weer uitbleken? Of zijn de bruine kleuren van gebrande koffie en gefermenteerde theeblaadjes hoog stabiel? Dat zou best kunnen, maar weet iemand meer?

Ziet zo'n foto er na honderd jaar nog zo uit?
    Ik vermoed dat deze toningen niet stabiel zijn. Je bent in wezen aan het verven met organische molecuelen. Zo kan ik mij indenken dat deze bijv. onder photochemische invloed onstabiel zijn. Je zou een pot thee over een witte doek kunnen gieten. Leg dat in de zon en kijk wat er gebeurt. Ik vermoed dat er een blekingsproces plaats vindt. Hoe het met de chemische stabiliteit gesteld is, zal wat meer testen vereisen.
    Het ontwikkelen van stabiele verfstoffen is toch een speciaal vak.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik vermoed dat deze toningen niet stabiel zijn. Je bent in wezen aan het verven met organische molecuelen. Zo kan ik mij indenken dat deze bijv. onder photochemische invloed onstabiel zijn. Je zou een pot thee over een witte doek kunnen gieten. Leg dat in de zon en kijk wat er gebeurt. Ik vermoed dat er een blekingsproces plaats vindt.
    Ja, dit dacht ik ook al, zou inderdaad wel eens een aardig experimentje zijn, alhoewel meer iets voor de zomer, gezien het weer op dit moment. :rolleyes: Als iemand nog wat meer weet...

Het ontwikkelen van stabiele verfstoffen is toch een speciaal vak. Jed
    Dat is het zeker, heb daar al verschillende boekjes over gelezen ivm met olieverfactiviteiten. Een aardige is o.a. Het Kunstschildersboek van Kraaijpoel & Herenius, dat o.a. op dit soort aspecten ingaat.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Thee bevat stoffen als catechine, tannine, theanine, caffe´ne, theobromine, theofylline en een kleine hoeveelheid fluoride.
    Tannine bestaat uit galzuur (3,4,5-trihydroxybenzoŰzuur) en flavonen en heeft een looiende (etsende) werking op gelatine. (Theanine is een licht zure aminozuur, caffe´ne is een aromatische alkalo´de, theobromine en de isomeer theofylline is ook een alkalo´de.)

Het tonen met thee is dus sterk af te raden. Het introduceert een chemische vervuiling en heeft negatief effect op de emulsie. Daarbij zullen de problemen slechts op termijn duidelijk worden.

De negatieve effecten worden nog verergerd als de afbeeldingen worden verhit in een pers, zoals eerder besproken. Bij het verhitten van catechine komt pyrocetechol (benzeen-1,2-diol) vrij. Dit wordt in de fotografie gebruikt als ontwikkelaar. Door het verhitten van galzuur ontstaat ook al het eerder genoemde pyrocetechol.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Mijn talenten zijn zodanig dat ik ernstig betwijfel of mijn foto's over 100 jaar Řberhaupt nog belangstelling wekken. Mijn inspanningen zijn er op gericht om "morgen" een aankijken waardig plaatje te verkrijgen. Dat is voor mij al een hele opgave. En als thee me daarmee kan helpen, zal ik geen moment bedenkingen hebben over wat er in de verre toekomst zal gebeuren met het plaatje. Het zal allemaal wel een negatief effect op de emulsie hebben maar een positief effect op de inhoud van 't beeld.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Mijn inspanningen zijn er op gericht om "morgen" een aankijken waardig plaatje te verkrijgen. Dat is voor mij al een hele opgave. En als thee me daarmee kan helpen, zal ik geen moment bedenkingen hebben over wat er in de verre toekomst zal gebeuren met het plaatje.
    Ben het wel in hoge mate met je eens, zeker als ik aan die prachtige tea-toned cyanotypes denk van b.v. JBrunner hier op APUG. Maar vanuit mijn biologische achtergrond vind ik een (chemische) uitweiding zoals die van Jaap ook erg interessant.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Mijn talenten zijn zodanig dat ik ernstig betwijfel of mijn foto's over 100 jaar Řberhaupt nog belangstelling wekken. Mijn inspanningen zijn er op gericht om "morgen" een aankijken waardig plaatje te verkrijgen. Dat is voor mij al een hele opgave. En als thee me daarmee kan helpen, zal ik geen moment bedenkingen hebben over wat er in de verre toekomst zal gebeuren met het plaatje. Het zal allemaal wel een negatief effect op de emulsie hebben maar een positief effect op de inhoud van 't beeld.
    Als we het over verkleuringen hebben, hoeven we echt niet over een periode van 100 jaar te praten. Leg een krant maar eens een dag in de zon en je ziet het verschil al.
    Aan de andere kant is een periode van 100 jaar nog niet zo een vreemde 'tijdseenheid' in de fotografie. Veel fotos worden als een herinnering genomen. Een dergelijke herinnering, bijv. een kinderfoto, zou een mensenleeftijd mee moeten gaan. En dan praten we over een tijdsduur van in de orde 100 jaar. Zo heb ik ook familiefotos van een 100 jaar. Het zijn mogelijk geen 'waardige' plaatjes, maar ze geven wel een speciaal beeld weer. Nu zul je zeggen: 'voor familiefotos ligt dat anders dan voor landschappen'. Ook dat is te betwijfelen. Als ik nu landschappen van 40 jaar terug zie, dan zie ik niet alleen een landschap, maar ook hoe dat landschap veranderd is in die 40 jaar. De fotografie kan meer dienen dan alleen een mooi'plaatje'; het is ook een historisch document.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoe wil je dat ze later over je praten? Dat je wel aardige beelden kon maken, of dat je een vreselijke techniek had, waarbij alle beelden op een vreemde manier zijn aangetast?

Ik heb een tip voor je tijdelijke beelden: ga dan mandala's fotograferen. Daar kunnen we dan mooi een koppie thee op nemen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Als we het over verkleuringen hebben, hoeven we echt niet over een periode van 100 jaar te praten. Leg een krant maar eens een dag in de zon en je ziet het verschil al.
    Aan de andere kant is een periode van 100 jaar nog niet zo een vreemde 'tijdseenheid' in de fotografie. Veel fotos worden als een herinnering genomen. Een dergelijke herinnering, bijv. een kinderfoto, zou een mensenleeftijd mee moeten gaan. En dan praten we over een tijdsduur van in de orde 100 jaar. Zo heb ik ook familiefotos van een 100 jaar. Het zijn mogelijk geen 'waardige' plaatjes, maar ze geven wel een speciaal beeld weer. Nu zul je zeggen: 'voor familiefotos ligt dat anders dan voor landschappen'. Ook dat is te betwijfelen. Als ik nu landschappen van 40 jaar terug zie, dan zie ik niet alleen een landschap, maar ook hoe dat landschap veranderd is in die 40 jaar. De fotografie kan meer dienen dan alleen een mooi'plaatje'; het is ook een historisch document.

Jed
    Volledig akkoord met Jed hier.
    Voor 99% is de functie (en enige functie) van fotografie: "kapstok van het geheugen".

Het "art werk" is ten zeerste te relativeren (maar gelukkig is het er wel om "het verschil te zien) en voorbehouden aan enkele talenten en moedigen onder ons (een Richard Avedon bvb, of een Annie Leibovitz of een Stephan Vanfleteren en andere "masters".

Shooter
    4x5 Format
    Voor 99% is de functie (en enige functie) van fotografie: "kapstok van het geheugen".
    Dan zal ik wel bij die 1% zitten die fotografeert omdat die het gewoon een hele leuke bezigheid vind, een uiterst boeiend proces, kortom ik zie het voor me zelf meer als bezigheid therapie.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin