Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,099   Online: 857
      
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21

Thread: papier

  1. #1

    Join Date
    Jan 2007
    Location
    herentals belgie
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    311
    Images
    1

    papier

    Hallo, iedereen.
    Zit met een paar vraagjes en inlichtingen.
    -Warmtoon, zou er graag mee beginnen, maar heb bij de eerste proeven ondervonden dat, men zeker zomaar niet kan overschakelen van gewoon bariet afdrukken naar warmtoon fb. En hoe zit het met de toon die men kan krijgen met dit papier. Hangt dit af van de verdunning en of temperatuur van de ontwikkelaar. Heeft het sowiso meer licht of harder licht nodig dan gewoon fb.
    - Wie heeft ondervinding met het glanzen van bariet foto's. Heb algelopen dagen een eerste maal geprobeerd, maar zoals verwacht enkele probleempjes.
    Hoe droog of nat moet de print onder de glansplaat, bestaat er nog een produkt om in het laatste spoelbad te doen. Hoe kan men de juiste periode bepalen om de foto van de plaat te halen . Moet de foto helemaal droog zijn als hij er af komt.
    - Kan men fotopapier ook in de vriezer bewaren. Zoals de films.
    -Bestaat er een manier om oud papier te controleren, heb de laatste tijd verschillende aanbiedingen gekregen om oud? papier te komen ophalen. Staat er eigenlijk een code of iets dergelijks op de verpakkingen van fotopapier.
    Heb de laatste keer wel veel geluk gehad , maar dat zo atijd niet zijn. Of als iemandt probeerd het te verkopen, hoe kan men dan een controle doen.
    Ludo.

  2. #2
    mhulsman's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Waddinxveen, Netherlands
    Shooter
    8x10 Format
    Posts
    288
    Ludo,

    Ik weet alleen het antwoord op de vraag hoe je papier kan controleren op fog (sluier).
    Dit heb ik ook gedaan met oud papier dat ik heb. (Agfa brovira vaste gradatie uit 1980 en ouder)
    Voer dit uit met verse chemicalien.
    Doe het licht uit in de doka, de dokaverlichting kan aanblijven.
    Haal een vel papier uit het pak en knip dit in tweeen, zet met een watervaste stift een "O" van ontwikkel en een "F" van fixeren.
    Doe het ene stuk gemarkeerd met de "O" in de ontwikkelaar, stopbad en fixeer.
    Het stuk gemarkeerd met een "F" alleen fixeren.
    Ontwikkel, stop en fixeertijden aanhouden zoals aangegeven door de leverrancier.
    Na het drogen beide stukken papier met elkaar vergelijken onder goed licht, knijp ook je oogleden dicht (dit maakt echt veel verschil).
    Als beide stukken papier even wit zijn dan zit er geen sluier op het papier.
    Je kan ook het papier 15 seconden in het volle licht houden en dan ontwikkelen, stoppen en fixeren.
    Het papier moet dan pikzwart zijn.
    Met gegradeerd papier loopt de opgegeven gradatie wel af. Bijv gradatie 3 is dan bijvoorbeeld gradatie 1 geworden.
    Als je vers papier hebt dan kan je van hetzelfde negatief een afdruk maken op oud en vers papier, vergelijk dan de uitkomsten.

    Ik heb gemerkt dat Agfa brovira vaste gradatie van ongeveer 30 jaar oud het nog goed doet.
    Agfa VC papier heeft een flinke sluier na verloop van tijd.
    Kodak kodabrome II RC doet het nog goed.
    Ilford MG IV doet het ook goed.
    Bovenstaande zijn allemaal RC papieren, ik heb bariet nog niet geprobeert.

    Het beste is nog wel vers papier, hierdoor elimineer je enige afwijkingen in het oude papier.
    Als je geluk hebt dan is het papier nog goed te gebruiken, maar dat weet je pas na het testen.

    Ik heb bovenstaande testen ook gedaan.
    Ik kreeg mijn afdrukken niet goed wat ik ook wijzigde, ik ben een avond naar Gary gegaan met mijn papier, ontwikkelaar en negatieven.

    Op Agfa Brovira gradatie 4 is er een goede afdruk uitgekomen, daarna hetzelfde negatief op vers bariet geprint en de printen komen redelijk overeen.
    Op de komende meeting kan ik beide prints wel meenemen.

    Mike.
    --Mike

  3. #3

    Join Date
    Dec 2007
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    167
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Hallo, iedereen.
    Zit met een paar vraagjes en inlichtingen.
    -Warmtoon, zou er graag mee beginnen, maar heb bij de eerste proeven ondervonden dat, men zeker zomaar niet kan overschakelen van gewoon bariet afdrukken naar warmtoon fb. En hoe zit het met de toon die men kan krijgen met dit papier. Hangt dit af van de verdunning en of temperatuur van de ontwikkelaar. Heeft het sowiso meer licht of harder licht nodig dan gewoon fb.
    Ik zal me eens aan dit deel van de vraag zetten. Toon van een print wordt - als we even afzien van speciale procedé's als lith-printen - vooral bepaald door twee dingen: de keuze van het papier en het gebuik van een toner. De invloed van de aard, temperatuur en verdunning van ontwikkelaar zijn in vergelijking hiermee maar klein. Hoe papier reageert op een bepaalde ontwikkelaar is sterk afhankelijk van het papier, waarbij er grote verschillen zijn. Ilford FB is in mijn ervaring redelijk ongevoelig, Ilford warmtoon FB reageert wat sterker, maar nog steeds zwakker dan het oude Agfa papier.
    Elk papier heeft een eigen toonschaal, waarop je je negatief moet afstemmen. Het gewone Ilford papier heeft en goede scheiding van de hoge en middentonen, het warmtoon papier heeft in vergelijking hiermee een betere scheiding van de schaduwen; een effect dat met een seleniumtoning nog versterkt wordt. Met andere woorden: het is lastig een afdruk een op een om te zetten van het ene papier op het andere. De verschillen zijn groter dan alleen de tint vande druk.
    Ik wil je aanraden gewoon een pak warmtoon papier te kopen en eens te gaan spelen met verschillende ontwikkelaars, verdunningen, toningen etc. Dat geeft veel meer inzicht dan het hele web je kan geven in tekst.

    Huub

  4. #4

    Join Date
    Jan 2007
    Location
    herentals belgie
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    311
    Images
    1

    papier

    Mike, bedankt voor de uitleg. Als de verkoper in het slechste geval niet akkoord is , weet men wel hoe laat het is .
    Bedankt.

    Huub, heb al geprobeerd met neutol wa en warmtoon van ilford als papier en dat ging al niet zo goed, maar ja dat was ook maar de eerste keer en ben eigenlijk verder gegaan op mijn afdruk tijden voor mijn gewone afdrukken.
    Wat betreft werken met omkleuringen heb ik ervaring genoeg, want heb hierove al eens vragen gesteld in een andere thread van mezelf. Heb bijvoorbeeld al eens op een en dezelfde print, eerst een grijsblokering, sepia,selenium en blauw omkleuring toegepast.
    Maar nu wat anders, heb in het weekend nog eens geprobeerd om een paar lith afdrukken te maken, maar sinds dat er geen cadmium meer in het papier zit dat men meestal maar een tint van krijgen van geel, orange naar bruin.
    Als ik dan bijvoorbeeld met een simpele verdunning van een sepia omkleuring te werk ga, dan kan ik dezelfde tint krijgen als met de lith printen en veel vlugger in verwerking, plus men zit niet met de juiste of de moielijkheid van het op de juiste moment de foto uit de lith ontwikkelaar te snappen.
    Als men met zulke omkleuringen te werk ga als ik krijg je prits zoals men er geen twee dezelfde kan maken.
    Groetjes. Ludo.

  5. #5
    Breunes's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Midden Nederland
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    424
    Images
    14
    Dan nu een antwoord op het glanzen van bariet papier.
    Na laatste spoelbad in een bad met glansspul, zelf gebruik ik afwasmiddel. (gaat nl om verminderen van de oppervlaktespanning).
    De glansplaat in een warm bad goed schoonmaken. Het papier met de beeldzijde op de glansplaat leggen en met een rubberroller het overtollige water en de lucht onder de foto vandaan rollen.
    Glansplaat met foto in de glanspers plaatsen. Als de foto droog is dan hoor je knapjes bij het loskomen van de foto. Als je geen knapjes meer hoort, dan de glanspers openen en de foto ligt dan los en enigszins gebold op de plaat. Als je te vroeg de pers opent, dan ontstaan er streepjes.
    Zelf doe ik het niet meer, daar het nooit perfect is en gewoon gedroogd aan de lucht vind ik mooier. Je krijgt dan de fameuze eiglans.

    Ben

    PS Papier over de datum dien je gratis te krijgen en moet je nooit kopen.
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

  6. #6

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Hallo, iedereen.
    Zit met een paar vraagjes en inlichtingen.
    -Warmtoon, zou er graag mee beginnen, maar heb bij de eerste proeven ondervonden dat, men zeker zomaar niet kan overschakelen van gewoon bariet afdrukken naar warmtoon fb. En hoe zit het met de toon die men kan krijgen met dit papier. Hangt dit af van de verdunning en of temperatuur van de ontwikkelaar. Heeft het sowiso meer licht of harder licht nodig dan gewoon fb.
    Om te beginnen moet je je afvragen wat bedoeld wordt met warmtoon bariet, voordat je de vraag kan beantwoorden. Wordt de kleur van de zilverkorrel bedoeld, of de kleur van de achtergrond (bariet)? Tegenwoordig lopen die begrippen door elkaar. Als je de beeldtoon warm wilt hebben, moet je een chloor (bromide) papier nemen in combinatie met een meer of minder warm werkende ontwikkelaar. Voor koude beeldtoon moet je een bromidepapier nemen. De ontwikkelaar zal op de kleur niet veel invloed hebben.
    De achtergrond kleur is een 'vast' gegeven; het is als het ware een verf. echter bij sporen hoeveelheden 'chloride-zilver' een extra warmtoon kan ontstaan.
    Chloride papieren (warmtoon) zijn in het algemeen minder gevoelig dan bromidepapier. De gevoeligheden van het papier staan vaak in ISO eenheden aangegeven; vaak tesamen met de printomvang ( = density range op negatief, die geprint kan worden).

    Jed

  7. #7

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Ben heeft het glanzen prima uitgelegd. Wat ik er nog aan toe kan voegen is dat er ook foto gelatine aan het laatste water toegevoegd kan worden. Zelf heb ik het nooit geprobeerd dus is het van horen zeggen. Ik ben net als Ben opgehouden met 't glanzen, en heb mijn roterende glansmachine omdat hij nogal groot was weggedaan.

    Warmtoon bariet werd altijd chloorzilver of gedeeltelijk chloorzilver papier mee aangeduid.

    Als je de papier basis te wit vind. Wat bij het nieuwe agfa papier door velen zo wordt ervaren. Kun je de foto even in een bak met thee doen. Zelf doe ik pickwick zakje op een liter kokend water 2min , af laten koelen. Dan de foto 1/2 tot 5 min in de thee laten trekken, na gelang het gewenste effect. Als je een hele serrie bij elkaar passende drukken wilt hebben is het zaak ook deze procedure te standaardiseren. Uiteraard gaat het alleen met barietpapier.

  8. #8

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Ik droog mijn barietdrukken ook aan de lucht omdat de hoogglans mij wat te glanzend is. Maar na het drogen aan de lucht breng ik de print wel op een temperatuur van 90 C gedurende twee minuten. De reden is dat de emulsie van dergelijke papieren daar op is afgestemd. In de emulsie zit formaline of een vergelijkbare stof om de gelatine bij die 90 C te formeren ( de biopolymeer structuur wijzigt zich). Doordat ik de fotos met dry mount tissue opplak, komt deze situatie automatisch naar voren. Maar als je niet met dry mount tissue werkt moet je alternatieve wegen volgen. ( overigens formeer ik in een aparte ronde voor het opplakken)
    Wat er gebeurt als je niet formeert is mij niet geheel duidelijk. Maar een ding is zeker: de foto is kwetsbaarder.

    Jed

  9. #9
    Breunes's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Midden Nederland
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    424
    Images
    14
    Zelf gebruik ik de Seal pers ook om de foto's vlak te maken. Dus dezelfde methode 1.5 minuut bij 90 graden. De eiglans wordt dan iets meer uitgesproken. Dat van het formeren van de gelatine wist ik niet.

    Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

  10. #10

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Zelf gebruik ik de Seal pers ook om de foto's vlak te maken. Dus dezelfde methode 1.5 minuut bij 90 graden. De eiglans wordt dan iets meer uitgesproken. Dat van het formeren van de gelatine wist ik niet.

    Ben
    Het formeren is in wezen een looiingsproces. Hierbij wordt de structuur van de gelatine gewijzigd met als gevolg een meer leerachtige substantie. Daarbij zie je de door jou waargenomen verhoging van de eiglans en naar mijn idee verandert de kleur ook wat ( bij bepaalde papieren). Ik vermoed dat het geheel ook meer resistent is tegen chemische en biologische aanval.

    Jed

Page 1 of 3 123 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin