Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,166   Online: 1069

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Shooter
    Medium Format
    In het boek van Les Mclean gebruikt hij nog eens HC 110 voor filmontikkeling schijnt iets meer contourontwikkeling te geven
    en toch mooie grijstonen en structuur
    Maar ik las ook op een site dat het zeer giftig zou zijn ( lever beschadiging ) zelfs via huidcontact,advies was altijd handschoenen,

maar dan nog kennelijk zeer gevaarlijk ?????? iemand iets bekend ?

Of anders ( zonder in eindeloze exp. te vervallen) FX 39 van Patterson( ook contour ) zonder het harde van Rodinal ??

ik blijf de look van Xtol wat koud vinden

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ben juist enige tijd geleden overgestapt op X-tol (Mytol) aangezien ik vind dat deze ontwikkelaar meer punch geeft.
    Zo kunnen smaken verschillen.
    Natuurlijk had en heb ik ook enige moeilijkheden, om de juiste balans te vinden tussen belichting en de juiste ontwikkeltijd en procedure, gehad tijdens de omschakeling maar ben nu redelijk tevreden. Kleine bijstellingen doe ik nu lopend het proces.
    Maar of Patterson FX39 nou de oplossing is...?
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

broodje aap

Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Maar ik las ook op een site dat het zeer giftig zou zijn ( lever beschadiging ) zelfs via huidcontact,advies was altijd handschoenen,
    maar dan nog kennelijk zeer gevaarlijk ??????
    Ik heb geen hoge pet op van Les McLean. En dit is gewoon een spookverhaal. HC110 is helemaal niet zo giftig, en zeker met handschoenen aan is er al helemaal geen probleem.

De stoffen in HC110 zijn: water, diethyleen glycol, ethyleen glycol (oplosmiddelen); diethanolamine-zwaveldioxide complex (vloeibare sulfiet); hydroquinon (ontwikkelaar); 2-aminoethanol en diethanolamine (versneller); en pentetischzuur (vanwege onzuiverheden in het water, dat is diethyleen-triamine-penta-azijnzuur (DTPA), wat je kunt beschouwen als een soort EDTA (ethyleen-diamine-tetra-azijnzuur)).
    Waarschijnlijk zit er ook een fenidon derivaat in, waarschijnlijk is dat dimezon (4,4-dimethyl-1-fenyl-3-pyrazolidon). De giftigheid van deze stoffen is vergelijkbaar met andere ontwikkelaars. Alleen op termijn kunnen overgevoeligheden ontstaan, bij regelmatig blootstellen van de huid aan pure ontwikkelaar.

Je moet sowieso huidcontact vermijden met optwikkelaars, want je krijgt vieze vlekken op je afdruk, van je vingers.

Ik gebruik pyrocatechine en pyrocatechol ontwikkelaars en ik denk dat die het meest giftig zijn, voordat die stoffen opgelost worden. Altijd afzuiging gebruiken. In oplossing is er geen of nauwelijks risico.

Overigens ben ik zeer gecharmeerd van HC-110, vanwege de randscherpte. Ik gebruik de niet-officiële verdunning 1 op 63, op aanraden van Michael Gudzinowicz (rec.photo.darkroom). De ontwikkeltijd ligt in de buurt van iets minder dan 2 keer de ontwikkeltijd van verdunning B. Ansel Adams gebruikte HC-110 in verdunning G (1:119) om de zichtbaarheid van de details in de schaduwen te vergroten. Zijn ontwikkeltijd was ong 18 min bij 20°C.
    Last edited by Merlin; 11-07-2008 at 04:19 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb nog even gegoogled en ik vond de MSDS van HC 110 hier.
    De LD-50 (maat voor giftigheid) ligt op 3,2g voor de rat, een rat is ongeveer 300 g. Als je dat (zeer onwetenschapelijk) extrapoleert naar de mens van ongeveer 80 Kg, dan zou je verwachten dat 850g HC-110 voor de helft van de mensen dodelijk is. De wijze les van vandaag is dus dat je niet meer dan de helft van een concentraat HC-110 moet opdrinken tijdens het werken in de doka. :rolleyes:
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    I

Ik gebruik pyrocatechine en pyrocatechol ontwikkelaars en ik denk dat die het meest giftig zijn, voordat die stoffen opgelost worden. Altijd afzuiging gebruiken. In oplossing is er geen of nauwelijks risico.
    Je bedoelt waarschijnlijk pyrocatechol en pyrogallol. De namen die jij noemt zijn verschillende namen voor dezelfde stof.
    Er is inderdaad nauwelijks risico als de stoffen in oplossing zijn. Pyrogallol wordt in grote hoeveelheden in de leerlooi-industrie gebruikt. Hele vijvers vol. Er is wel eens iemand in zo een vijver gevallen, en dat moet je zien te voorkomen.

Als droge stof is er wel voorzichtigheid geboden. Omdat niet iedereen een afzuigkast heeft, is het afwegen van pyrogallol buiten (op een niet winderige dag) aan te bevelen. [ de afzuigkap in de keuken niet gebruiken].Als extra bescherming kun je een stofmasker gebruiken. Maar hoe vaak maak je de pyrogallol oplossing aan; misschien een maal per jaar of twee jaar. De oplossing is erg stabiel als die licht is aangezuurd.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Overigens ben ik zeer gecharmeerd van HC-110, vanwege de randscherpte. Ik gebruik de niet-officiële verdunning 1 op 63,
    Jaap, kun je een tipje van de sluier oplichten ? In combi met welke film, is er meer over te vertellen dan alleen randscherpte ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Je bedoelt waarschijnlijk pyrocatechol en pyrogallol. De namen die jij noemt zijn verschillende namen voor dezelfde stof.
    foutje, dat bedoelde ik ja.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    ... is het afwegen van pyrogallol buiten (op een niet winderige dag) aan te bevelen. ... Maar hoe vaak maak je de pyrogallol oplossing aan;
    Mee eens. Ik heb eens binnen afgewogen onder de afzuiging, maar toen bleef ik het een tijd ruiken. En dat kan niet goed zijn. Maar idd hoe vaak doe je het, het is meestal de herhaalde blootstelling aan de verkeerde stoffen, die leidt tot gevaarlijke toestanden.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jaap, kun je een tipje van de sluier oplichten ? In combi met welke film, is er meer over te vertellen dan alleen randscherpte ?
    Het gaat hier idd over favoriete combinaties. Ik gebruik het voor HP5plus en FP4, ook wel met Fortepan. In het verleden ben ik er ooit mee begonnen toen ik nog onnozel was. Door mijn leraar werd TMax aangeraden, maar toen ik de resultaten van iedereen zag (uitgebeten hooglichten), vond ik dat ik mijn eigen weg moest gaan. Het is gewoon veel waar voor je geld als je het met TMax ontwikkelaar vergelijkt, en iets anders hadden ze niet bij de fotowinkel. Ik heb het jaren gebruikt en ken het door en door, en toen ik ging experimenteren met andere ontwikkelaars, greep ik nog vaak terug naar HC-110, omdat ik de doortekening miste die andere ontwikkelaars niet hadden. Maar misschien ben ik gewoon de boer die niet eet wat hij niet kent...

Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker staining ontwikkelaars, maar zo nu en dan ook wel HC110. Ik gebruik pyrogallol of pyrocatechine, omdat ik dat erg mooi vind. Het geeft met sommige negatieven een bijna etserig beeld, alsof het met potlood is gemaakt i.p.v. zilver. Daar ben ik lang naar op zoek geweest. (@Gary: Ik geloof dat jij dat niet nastreeft. Dan zou ik er maar niet aan beginnen.)
    HC-110 staat op de plank en blijft volgens mij tientallen jaren goed. Het is makkelijk om er consistent mee te werken. Qua tekening van het negatief vind ik HC-110 ontwikkelen als Rodinal, maar dan met fijnere korrel. Het heeft meer solvent actie dan de standaard ontwikkelaars, maar minder dan XTol. Het is een stroperige vloeistof en ik vind het heel prettig werken. Voor het algemene verhaal zie Kodak.

Ik ben op een grotere verdunning uitgekomen, omdat de ontwikkeltijden voor mij bij het switchen van een film op 4,5 minuut kwamen te liggen. En dan kan je niet reproduceerbaar werken. Zie tips voor ontwikkelen en een over verdunningen en verder natuurlijk Anchell en Troop, p.58 van de film developing cookbook.
    (Daar waar staat water om 1 liter te maken, dat klopt niet. En ook het patentnummer is niet goed, moet zijn 3.552.969, het is maar dat je het weet...)
    Last edited by argentic; 11-10-2008 at 07:40 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    (@Gary: Ik geloof dat jij dat niet nastreeft. Dan zou ik er maar niet aan beginnen.)
    De foto van de "brug" die ik bij de laatste bijeenkomst bij me had was in de pyrocat HC ontwikkeld. Bij 8 X 10 vind ik het randeffect / grote in de juiste verhouding. Maar helaas lijkt het er heel sterk op dat een duidelijke allergie reactie voor deze ontwikkelaar heb. Ondanks dat ik geen huidcontact heb gehad met het spul, bruin getinte vingertoppen had ik niet zo'n zin in. Het kan toeval en dat niet de ontwikkelaar het veroorzaakte maar iets anders, maar prettig voelde ik me er niet bij. Daarnaast kleven er heel veel nadelen aan zo'n groot negatief formaat dus vind het merendeel van mijn fotografie in 4 X 5 plaats.

Overigens als simpele "uit het doosje gebruiker" van chemie volg ik met grote belangstelling de informatie die jullie meer chemisch onderlegde het posten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De foto van de "brug" die ik bij de laatste bijeenkomst bij me had was in de pyrocat HC ontwikkeld. Bij 8 X 10 vind ik het randeffect / grote in de juiste verhouding. Maar helaas lijkt het er heel sterk op dat een duidelijke allergie reactie voor deze ontwikkelaar heb. Ondanks dat ik geen huidcontact heb gehad met het spul, bruin getinte vingertoppen had ik niet zo'n zin in. Het kan toeval en dat niet de ontwikkelaar het veroorzaakte maar iets anders, maar prettig voelde ik me er niet bij. Daarnaast kleven er heel veel nadelen aan zo'n groot negatief formaat dus vind het merendeel van mijn fotografie in 4 X 5 plaats.

Overigens als simpele "uit het doosje gebruiker" van chemie volg ik met grote belangstelling de informatie die jullie meer chemisch onderlegde het posten.
    De samenstelling van pyrocat HC ken ik niet en kan ik ook niet vinden. De samenstelling van pyrocat HD ken ik wel. Ik neem aan dat ze niet zo veel verschillen. Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke ontwikkelaar allergische problemen kan opleveren. Ik ga er van uit dat je bij het filmontwikkelen beschermende handschoenen draagt. Maar dat lijkt mij goed bij welke filmontwikkelaar dan ook.
    Mijn bezwaar van pyrocat HD is dat het randeffect hinderlijk kan zijn. Maar, bij het grootformaat heb je het noch nodig, noch valt het op door de geringe vergrotingsmaatstaf.
    Bij kleinere negatiefformaten kun je kiezen voor grote randeffecten of geen grote randeffecten. Het is maar waar je van houdt.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin