Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,764   Posts: 1,484,064   Online: 1189

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Shooter
    4x5 Format

favoriete combinaties film / ontwikkelaar

Wat misschien interessant is om over te hebben is welke film / ontwikkelaar combinaties door de verschillende leden gebruikt worden. En daarbij ook waarom. Vooral dat laatste is wat mij betreft het interessants.

En met de deur in huis te vallen. Wat ik zelf de laatste paar jaar gebruik is t-max 400 met xtol 1 + 2. Wat ik vooral erg aantrekkelijk vind aan deze film is de lange grijstonen die het kan produceren. En in de x-tol levert 't me een natuurlijk over komende stof uitdrukking, vooral bij verweerd metaal en porselein. En de 400 asa is prettig in de studio omdat ik dan op groot formaat nog een redelijk diafragma overhoud. De nadelen van de film is dat het snel mis kan zijn met belichting / ontwikkeling en het resultaat dan zeer snel in kwaliteit achteruit gaat. En dat een N+ ontwikkeling maar zeer ten dele lukt.

Bij een gezamenlijke foto uitje kreeg ik van een van de andere een fuji acros in de handen gedrukt om uit te proberen. Dit is me zo goed bevallen dat ik nu mijn voorraad aangevuld heb met deze film. Hij gaf me namelijk die dag naast hele mooie lichtgrijzen ook nog een betere schaduw doortekening, zonder verlies van dramatiek. Ook schijnt het te zijn dat hij zich beter laat ontwikkelen na een N+2. Al met al heb ik goede hoop dat deze film voor mij een goede toekomstige maat is.

Ben heel benieuwd naar andere film / ontwikkelaar ervaringen !

Shooter
    Medium Format
    Ik ben net begonnen met de combinatie Fuji Across 100 met xtol 1+1 formaat 120 film
    nog weinig ervaring met de afdrukken
    wat me wel opvalt dat ik bij deze film bij overbelichting erg dichte negatieven krijg.
    ik heb nog wel weinig ervaring met 120 film dus misschien is er verschil tussen KB( waar ik veel met TRI X werkte ) en 120 rolfilm
    van invloed ?
    ik zal de neg meebrengen dan kunnen we zien.
    de interpretatie van de neg 6 x 6 t.o.v. de KB ( dus vergelijk ) vind ik nog moeilijk

Het afdrukken zal het moeten leren

Ik mis bij fuji de levendigheid t.a.v.Tri-X komt natuurlijk door de korrel die dit effect geeft.maar kon door langer of korter te ontwikkelen het kontrast goed beheersen.

nogmaals de wat soms zware neg bij Fuji en bij kortere belichting te lichte neg moet ik nog beheersen.

helpt hier een verdunning 1 + 2 ??

Shooter
    4x5 Format
    Wat de filmontwikkelaars betreft kan ik verwijzen naar een publikatie op de APUG site: http://www.apug.org/forums/forum224/...-staining.html Hier kan ik nog een wijziging in de bereidingswijze van de catecholontwikkelaar aan toevoegen; het kaliumcarbonaat voeg ik niet meer gemengd met water toe, maar ik meng het kort voor het aanmaken van de ontwikkelaar. Als ik 1 liter ontwikkelaar wil maken, verdeel ik eerst de liter in 200 ml en 800 ml. Vervolgens los ik de kaliumcarbonaat in de 200 ml en de pyrocatechol in de 800 ml. Als de pyrocatechol opgelost is voeg ik de kleine hoeveelheid natriumsulfiet toe. Dan, vlak voor het ontwikkelen wordt de kaliumcarbonaatoplossing en de pyrocatechol oplossing bij elkaar gevoegd.
    De receptuur is afgestemd op de 'echt klassieke' films. Met nieuwere typen, die onlangs in de handel zijn gekomen, is het goed de hoeveelheden catechol en kaliumcarbonaat in te regelen. ( calibratie).

Wat de films betreft: ik heb veel fortepan 200, adox films, FP4+ gebruikt. Bij de Fomafilms ben ik veel fabricagefouten tegengekomen. Misschien wordt dat in de toekomst beter. Ze schijnen nieuwe apparatuur te gaan gebruiken.
    De pyrogallol ontwikkelaar wordt ingezet als het beeld de schilderachtige kant uit moet gaan. Pyrocatechol heeft een preciezere uitstraling. Zo heeft ook elke film zijn eigen uitstraling. De adox films geven een verfijnd beeld. De FP4+ is krachtig. De Fuji neopan acros heb ik onlangs geprobeerd en is precies, maar mij wat te klinisch.

Jed

Shooter
    Medium Format
    zojuist uit de doka gekomen en 2 afdrukken gemaakt van opnames in Italie afm 30 x 40
    Fuji acros 100 in x tol 1+1
    ondanks 10,5 min en elke 30 sec kiepen moest ik M 150 filter gebruiken
    kan aan het licht gelegen hebben
    zal afdrukken meenemen naar nijmegen
    ben benieuwd naar waar de verbeteringen uit te halen zijn

Shooter
    35mm
    De pyrogallol ontwikkelaar wordt ingezet als het beeld de schilderachtige kant uit moet gaan. Pyrocatechol heeft een preciezere uitstraling. Zo heeft ook elke film zijn eigen uitstraling. De adox films geven een verfijnd beeld. De FP4+ is krachtig.
    ik ben nieuwsgierig, heb je ergens een voorbeeld dat je online kan laten zien?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mmeewezen View Post
    ik ben nieuwsgierig, heb je ergens een voorbeeld dat je online kan laten zien?
    De voorbeelden heb ik. Ik heb ze een tijd geleden op kroegmeetings laten zien. Het zou wel wat 'opdiepen' zijn. Vooral bij portretten gebruik ik de pyrogallol ontwikkelaar. De laatste tijd ben ik meest met landschap bezig en daar gebruik ik in het algemeen de catechol voor. Overigens heb ik jaren geleden de pyrogallol ontwikkelaar in combinatie met Tri-X (320) op landschappen gebruikt. Heel schilderachtig. Het is maar wat je van de korrel maakt.
    Op de APUG bijeenkomst in Veghel hebben de deelnemers de twee ontwikkelaars (pyrogallol en catechol) naast elkaar geprobeerd op een verscheidenheid aan films. Daar moeten ook nog drukken van zijn.
    Overigens moet je niet denken dat je dergelijke verschillen in sfeer online kunt zien. Daarvoor moet je de echte foto bekijken.

Jed

Shooter
    35mm
    Dan hoop ik dat er binnenkort weer zo'n bijeenkost is!

Shooter
    Medium Format
    Gary,

Doe je de acros 100 ook in x-tol 1+2 of 1+1

welke ontwikkeltijd hou je dan aan bij 1+2

ik hield bij 1+1 10 min aan maar denk dat dit te kort is.

Shooter
    4x5 Format
    Doe je de acros 100 ook in x-tol 1+2 of 1+1

welke ontwikkeltijd hou je dan aan bij 1+2

ik hield bij 1+1 10 min aan maar denk dat dit te kort is.
    Ruud, zoals ik al schreef heb ik nog maar weinig ervaring met acros opgedaan. Maar de paar keer dat ik hem gebruikt heb tot nu toe heb ik hem rotatie ontwikkeld, dus voorduurend bewegen, 1+2 12,5 minuten, 20 graden ontwikkeld. Het kan zijn dat ik de ontwikkeldrum gevuld heb met argon voor ontwikkeling. Dit laatste wil ik nog wel eens doen als ik in een rare bui ben. Maar is waarschijnlijk nergens voor nodig.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by mmeewezen View Post
    Dan hoop ik dat er binnenkort weer zo'n bijeenkost is!
    Lijkt mij ook wel leuk Manuel. Jammer dat het zover weg is.
    Ik ben nog de enige op de club die z/w analoog is, nog een enkele dia dan houdt het op.

groet,

Theo

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin