Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,197   Posts: 1,531,433   Online: 816

Results 1 to 10 of 10
    jelke's Avatar

Kentmere VC Fineprint

op http://www.moersch-photochemie.de/

lees ik over kentmere vc fineprint het volgende

Der Bildton kann von bläulich-kalt bis leicht warm gesteuert werden.
    Meine bevorzugter Entwickler für neutralschwarze Bildtöne ist der SE1 SEPIA in der Verdünnung 1+15 (3min).

heeft iemand hiermee ervaring en bereik ik dit resultaat ook met een andere warmtoon ontwikkelaar bijvoorbeeld amaloco am1001??

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je kunt ervan op aan dat dit klopt. 1. Uit eigen ervaring en 2. omdat Herr Moersch dat zegt. Deze man is een van de beste printers in Duitsland en wellicht ver daar buiten.

Of het het met Amaloco 1001 ook gaat lukken kan ik niet bevestigen aangezien ik die combinatie nooit heb gebruikt. Daarnaast laat het Fineprint papier zich gemakkelijk tonen. Dus als je accenten wilt zetten in de opname door bijvoorbeeld alleen de hoge lichten te willen tonen of tot en met de middentonen dan zit je hiermee goed. Met andere woorden het laat zich makkelijk sturen.
    Enig experimenteren is dan wel een vereiste maar moeilijk is dat ook weer niet.
    Sla er maar eens een boek van Tim Rudman op na en je bent op weg...
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Kan het verhaal van Moersch over die sepia toner en "neutraal-zwarte" beelden met Kentmere VC Fineprint niet helemaal volgen. Mijn ervaring is dat dit papier, ondanks geen specifieke warmtoon variant, zeer sterk toont, net als veel warmtoonpapieren zoals b.v. Ilford Warmtoon.

Consequentie: Als ik Kentmere VC Fineprint gebruik met Amaloco T10 sepia toner, dan krijg ik geen neutraal zwart, maar een sterke bruintint, zoals bij sepia toner te verwachten.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Als ik neutraal zwart wil met Fineprint, gebruik ik gewoon alleen Multigrade ontwikkelaar, geen toners.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

jelke's Avatar
    mijn ervaring met multigrade ontwikkelaar is dat de toon nog erg koel is terwijl ik een meer neutralere toon wil, ik ga het eens met SE1 SEPIA ontwikkelaar proberen..

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt het beste AM1001 gebruiken, als je vindt dat je beelden te koud zijn. Het is een warmtoon ontwikkelaar.
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    ... Als ik Kentmere VC Fineprint gebruik met Amaloco T10 sepia toner, dan krijg ik geen neutraal zwart, maar een sterke bruintint, zoals bij sepia toner te verwachten.
    Mee eens, maar je kunt uiteraard partieel sepia tonen. Gebruik een grotere verdunning dan aangegeven en bleek niet het hele beeld weg in het eerste bad. Maar ik betwijfel ten stelligste of je neutrale beelden krijgt...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Mee eens, maar je kunt uiteraard partieel sepia tonen. Gebruik een grotere verdunning dan aangegeven en bleek niet het hele beeld weg in het eerste bad. Maar ik betwijfel ten stelligste of je neutrale beelden krijgt...
    Doe ik ook geregeld. Partieel of heel licht tonen kan hele mooie resultaten opleveren. Geheel tonen doe ik slechts een enkele keer, bij bepaalde beelden kan dat wel en ook erg mooi zijn, bij andere niet.

Wat verder als "neutraal" wordt ervaren, is natuurlijk ook in hoge mate subjectief, en bij gewone ZW prints sterk afhankelijk van het licht waaronder het beoordeeld wordt.
    My website

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Kan het verhaal van Moersch over die sepia toner en "neutraal-zwarte" beelden met Kentmere VC Fineprint niet helemaal volgen. Mijn ervaring is dat dit papier, ondanks geen specifieke warmtoon variant, zeer sterk toont, net als veel warmtoonpapieren zoals b.v. Ilford Warmtoon.

Consequentie: Als ik Kentmere VC Fineprint gebruik met Amaloco T10 sepia toner, dan krijg ik geen neutraal zwart, maar een sterke bruintint, zoals bij sepia toner te verwachten.
    Wellicht een beetje op het verkeerde been gezet met niet volledige- of onvolledige informatie mbt de SE1.
    Dit is wat Moersch exact zegt over de ontwikkelaar:
    "Der Bildton kann von bläulich-kalt bis leicht warm gesteuert werden.
    Meine bevorzugter Entwickler für neutralschwarze Bildtöne ist der SE1 SEPIA in der Verdünnung 1+15 (3min)."

Daar voegt ie nog het volgende aan toe:
    "der Sepiaton stellt sich nach einer leichten Selentonung ein (1+100 bis 1+200). Hierbei nimmt die Maximalschwärzung zu, bei längeren Tonungszeiten wird der Bildton kaltbraun.".

In principe geeft de SE een neutraalzwarte print op Kentmere Fineprint en na een Seleniumbehandeling gaat hij tenderen naar een sepiatoon.

Dat was ook de strekking van mijn reactie hierop.

Met de Multigrade ontwikkelaar krijg je inderdaad ook neutraal zwarte beelden maar begreep ik het goed dat er werd gesuggereerd dat het om warmtoon zou gaan?
    harry

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Wellicht een beetje op het verkeerde been gezet met niet volledige- of onvolledige informatie mbt de SE1.
    Dit is wat Moersch exact zegt over de ontwikkelaar:
    "Der Bildton kann von bläulich-kalt bis leicht warm gesteuert werden.
    Meine bevorzugter Entwickler für neutralschwarze Bildtöne ist der SE1 SEPIA in der Verdünnung 1+15 (3min)."
    Ok, dan ben ik inderdaad wat op het verkeerde been gezet. Uit deze originele tekst blijkt dus feitelijk dat SE1 SEPIA dus geen sepia toner is, maar dat het om een normale ZW ontwikkelaar gaat, die kennelijk alleen wat helpt om wat makkelijker een sepia achtige bruintoon te krijgen bij selenium toning.

Overigens werkt dat met Ilford Multigrade ontwikkelaar volgens mij ook wel, met een lichte seleniumtoning. Bij sterke seleniumtoning krijg je een wat meer aubergine achtige kleur.

Volgens mij adverteert Kentmere het VC Fineprint papier niet specifiek als "warmtoon", maar het reageert wel sterk op toningen, zoals ook het Ilford Warmtone papier, en b.v. het oude Agfa MCC111 bariet, waar ik veel op afgedrukt heb. De officiele warmtoon bariet van Kentmere is volgens mij op een heel sterk cremekleurige papierbasis, daarmee de warme toon versterkend, als ik het mij goed herinner. Dat papier heb ik nog nooit gebruikt.
    My website

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Marco,
    Klopt helemaal.
    harry

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin